Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD

22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna, spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude upřesněn ve stanoveném termínu.

Elektrobus Irizar i2e je 12m třídveřový plně nízkopodlažní elektrobus o kapacitě 24 sedících. Celkový počet cestujících výrobce neudává, z videosnímků je nicméně patrno, že řešení interiéru umožňuje obsaditelnost běžného 12m autobusu.

K pohonu slouží synchronní trakční elektromotor Siemens o jmenovitém výkonu 180 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí 600 nebo 650 V. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V. Nabíjení probíhá ze zásuvky se standardem Combo II proudem 125 A po dobu 5 hodin. Přesné rozmístění baterií výrobce nespecifikuje, z videosnímků je však zřejmé, že se nacházejí zcela nebo převážně v kontejnerech pod sedadly. Prostor pro cestující a pro řidiče má své vlastní topení a svoji klimatizaci dodanou španělskou firmou Hispacold. S výjimkou čelních světel je veškeré osvětlení elektrobusu řešeno pomocí LED světelných zdrojů.

Řádné fungování energetického managementu vozidla zajišťuje řídicí systém od španělského výrobce Jema Energy.

Jak patrno, používá Irizar i2e zcela odlišný koncept trakčních baterií než většinou používané lithium-iontové baterie. Sodíko-niklové baterie, nazývané též ZEBRA, patří mezi baterie užívající roztavené soli. Pracují při teplotě přes 200 °C a zkušebně se používaly jako trakční baterie například u francouzského projektu „100 Bus Electriques“ (viz studie „E-mobilita v MHD“). Testují se rovněž k použití u akumulátorových elektrických vlaků. Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory. Optimální kombinace baterií a superkapacitorů při jízdě zajišťuje efektivní využití a úsporný provoz obou zásobníků energie. Výrobce předpokládá životnost baterií po dobu 10 let a jejich následnou 99% recyklaci.

Délku dojezdu Irizar i2e  na jedno nabití trakčních baterií udává výrobce v rozmezí 200 až 250 km, čili podobně jako čínský elektrobus BYD. Jde tedy koncepčně o tzv. noční elektrobus (viz zmíněná studie „E-mobilita v MHD“). Oproti elektrobusu BYD má však Irizar i2e  zjevně větší obsaditelnost – u BYD činí pouhých 54 míst.

Během pilotního provozu na linkách MHD v Barceloně a v San Sebastianu najezdily tři elektrobusy Irizar i2e za necelý rok více než 40 tisíc km. Provoz v Barceloně je součástí evropského projektu ZeEUS. Ve zkušebním provozu na lince MHD byl tento elektrobus rovněž ve Francouzském Marseille, kde během dvou měsíců najezdil kolem 4 tisíc km.

Nasazení elektrobusů na uvedené linky je součástí strategie města Londýn pro nízkoemisní MHD. Podle ní by v roce 2020 mělo tři sta jednopodlažních autobusů v centru Londýna být provozováno plně elektricky (tj. jako elektrobusy nebo palivočlánkové autobusy) a tři tisíce patrových autobusů jako diesel-hybridy. Připravuje se rovněž zkušební provoz patrových elektrobusů. Z dosavadních informací je zřejmé, že Londýn jde po technické stránce cestou elektrobusů s celodenním dojezdem na jedno nabití baterií, resp. naplnění nádrže vodíkem, spíše než cestou průběžného dobíjení na lince – viz výše uvedená studie „E-mobilita v MHD“.  

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Irizar Group

Další informace zde a také zde

Videosnímek jízdy eletrobusu Irizar i2e v Londýně zde

Videosnímek eletrobusu Irizar i2e v rámci projektu ZeEUS v Barceloně zde

Přečtěte si také:

Elektrobus Optare pro Karlstad se 100% bezuhlíkovým provozem

29.6.2015 Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika jednou z důležitých strategických priorit. 


Inverness: další elektrobusy Optare ve Skotsku

24.6.2015 Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo EV (viz foto). 


Elektrobus Solaris v Drážďanech: čtyřpólové dobíjení z tramvajové trakční sítě

22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v Drážďanech byl v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 


Elektrobus VDL Citea SLFA Electric: světová premiéra na veletrhu UITP Mobility & City Transport

18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus & Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný provoz v Kolíně nad Rýnem


Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu

16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 


Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu

2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu.  


Elektrobusy Optare zlepšují systém Park & Ride v Yorku

29.5.2015 Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy jako podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem. 


Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí

24.4.2015 V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric v nizozemském městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 


Prezentovali jsme problematiku elektrických autobusů na konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů 2015

21.4.2015 V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15. dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek, zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich financování.  


Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením: videosnímek a výsledky zkušebního provozu

21.4.2015 V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015 probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž provozní výsledky. 


Berlín: první hlavní město na světě s indukčně dobíjenými elektrobusy

2.4.2015 V březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu, začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services