Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















LED osvětlení šetří energii tramvají v Innsbrucku

29.4.2014 Provozovatel městské dopravy v rakouském Innsbrucku, podnik IVB, seznámil v dubnu 2014 širokou odbornou veřejnost s tramvajemi Bombardier Flexity, jejichž vnitřní i vnější osvětlení je zajišťováno LED světelnými zdroji. První z těchto tramvají byla uvedena do provozu na konci března 2014.

Tramvaje podniku IVB zajišťují dopravu ve městě i na 18 km dlouhé příměstské lince. Jsou proto vybaveny napájením 600 V DC a 750 V DC. Park čítající od roku 2008 (viz foto) celkem 32 tramvají Bombardier Flexity má roční spotřebu energie 5,5 mil. kWh.

Životnost použitých LED svítidel se očekává stokrát delší než u konvenčních světelných zdrojů. Jejich nasazení by u celého parku mělo ušetřit ročně 44 000 kWh, čili cca 1 % celkové spotřeby. Pro ovzduší je to ekvivalent 27 tun CO2. Dohromady to přináší očekávanou roční úsporu provozních nákladů za celý park ve výši cca 5 700 €. Kromě toho znamená nasazení LED svítidel větší spolehlivost osvětlení, a následně i větší disponibilitu parku.

Přebudování tramvají na LED osvětlení je výsledkem spolupráce dílen IVB a společnosti Bombardier. V plánu jsou další společná technická zlepšení pro tramvaje IVB, například asistenční systém pro řidiče nebo využití telemetrie k optimalizaci provozu.

Podobně jako například u tramvají v Linci je to další ukázka využívání nových technologií k energetickým úsporám v „konvenční“ elektrické městské dopravě. Jiným příkladem takovýchto opatření je optimalizace spotřeby trakční energie trolejbusů pomocí nových technologií v trakčním vedení, prezentovaná na semináři Elektrické autobusy pro město II.

redakce

Foto © IVB

Další informace zde

Přečtěte si také další související články v rubrice Elektromobilita:

Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos

22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Škoda zkouší tramvaj pro provoz bez troleje

12.3.2014 Škoda Transportation zkouší ve svém areálu po úspěšné certifikaci od února 2014 tramvaj vybavenou zásobníkem energie pro provoz mimo trolejové vedení. Toto své řešení zkouší na tramvaji typu Škoda 28T. Technologie s využitím baterií 



Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru

6.3.2014 Zásobníky energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu.


Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii

25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje  přes 10 % energie. 


Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie

4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012.


Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze

22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 


APS: deset let provozu tramvají bez troleje

8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. 


Renesance trolejbusů v Leedsu

11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. 


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


Elektrické autobusy v Manchesteru

16.9.2013 Britská dopravní agentura Transport for Great Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé přepravní služby v Manchesteru. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě

9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services