Evropská komise prezentovala strategii nízkoemisní
dopravy: důraz na elektromobilitu v kontextu inteligentních dopravních
systémů
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji
strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána
nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu
řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně
jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a
odbavovacích systémů.
Hlavní elementy této strategie zahrnují:
• zvýšení efektivnosti
dopravních systémů skrze maximální využití příležitostí, které dnes
nabízejí digitální technologie, „chytrá“ cenotvorba a další nástroje
pro podporu přechodu uživatelů na nízkoemisní druhy dopravy,
• urychlení nasazení
nízkoemisních alternativních zdrojů energie v dopravě, jako jsou
pokročilá biopaliva, elektřina z obnovitelných zdrojů, a obnovitelná
syntetická paliva i odstranění překážek v elektrifikaci dopravy,
• vývoj směrem k
nízkoemisním vozidlům, jimiž se rozumí především elektrická vozidla s
bateriemi a palivovými články jako zdrojem energie i některá plug-in
hybridní vozidla.
Zároveň s podporou elektrických vozidel by mělo docházet
k dalším technickým zlepšením u pohonů se spalovacími motory.
U vozidel se strategie zaměřuje nejen na osobní
automobily, ale také na nákladní automobily a autobusy, jejichž podíl
na celkové produkci uhlíkatých emisí ze silniční dopravy dnes činí
zhruba čtvrtinu a stále roste. Jedním z nástrojů pro podporu
bezemisních autobusů (tedy bateriových a palivočlánkových elektrobusů)
by měly být mj. pobídkové nástroje zabudované do pravidel pro veřejné
zakázky.
Součástí implementace této strategie je také podpora
infrastruktury pro alternativní pohony, k nimž se řadí mj. nabíjecí
stanice pro bateriová elektrická vozidla a vodíkové plnicí stanice pro
palivočlánkovou elektromobilitu i plnicí stanice pro CNG a LNG.
Další důležitou oblastí implementace této strategie jsou
inteligentní dopravní systémy, přičemž důraz je kladen na technologie
využívající komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou. Součástí jsou
také systémy pro zpoplatnění silnic tak, aby byl v maximální možné míře
uplatněn princip „znečišťovatel platí“.
Za důležitý subjekt při implementaci této strategie jsou
považována města v rámci konceptu smart city, podporující
užívání nízkoemisních vozidel, veřejné dopravy, aktivních forem dopravy
(pěší, cyklistika) i alternativních forem individuální dopravy (např.
car sharing).
Tato strategie vnímá nízkoemisní mobilitu v celkovém
národohospodářském kontextu EU při podpoře investic, hospodářského
růstu a zaměstnanosti – rozhodně tedy nejde o „návrat zpět k přírodě“ v
duchu některých ekologických aktivistů. Nízkoemisní doprava je vnímána
jako příležitost k investicím a růstu ve výrobních odvětvích, v
energetice a v dopravě. Nezbytnou podmínkou tohoto růstu je efektivní
výzkum a vývoj v oblasti nízkoemisní mobility.
Na podporu této strategie jsou z prostředků EU
vynakládány nemalé částky. V rámci Evropských strukturálních a
investičních fondů (ESIF), z nichž jsou spolufinancovány i české
operační programy (například IROP nebo OP PIK), je například 70 mld. €
vyčleněno na dopravu, z čehož 39 mld. € by mělo podporovat nízkoemisní
vozidla, v tom 12 mld. € se zaměřením na městskou mobilitu. Dalších 6,4
mld. € je na nízkouhlíkovou mobilitu alokováno v rámci výzkumného a
vývojového programu Horizon 2020.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
27.7.2016
Jako hlavní a často jediný přínos elektrické
nákladní
dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických
vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také
snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často
uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto
efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu 
25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu
rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo
zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016
mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace
představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí
stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a
dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových
vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové
mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ,
na nějž se lze odvolávat. 
22.7.2016 Dnes
vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který
pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu.
Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě,
aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy
projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno
navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné
konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované
provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.
Newsletter
červenec 2016 ke
stažení zde 
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. 
18.7.2016 Ve
španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve
zkušebním provozu v rámci evropského
projektu ZeEUS
dva 12m
elektrobusy Irizar.
Brzy se k
nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris
Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy
byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince,
provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení
provozu s cestujícími se již brzy očekává. 
14.7.2016
Ve španělském San
Sebastianu jezdí od července 2014 jeden
elektrobus Irizar i2e od španělského
výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva
roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje
dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a
Martutene. 
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
30.6.2016 Proces
standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
29.6.2016 Německá
automobilka BMW je jedním z průkopníků
palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním
pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz
označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však
významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové
elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný
jako „5 Series GT“. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan,
světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. 
20.6.2016 Krátce
poté, co byl v Paříži slavnostně předán do
pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus,
zahájily na
začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě
Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí
v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například
z Barcelony
nebo Londýna. 
14.6.2016 Jako
další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS,
do něhož je
zapojena i naše Plzeň,
byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m
elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. 
10.6.2016 Velká
Británie je jedním z evropských států, který
podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší
rozvoj vodíkových
čerpacích stanic i provoz
palivočlánoových autobusů v
Londýně či Aberdeenu.
Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu
britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět
k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň
podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých
organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických
automobilů. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky,
tedy
vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k
historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě.
Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových
vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která
je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v
květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal
finanční podporu z veřejných zdrojů. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 

|