Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Evropská komise prezentovala strategii nízkoemisní dopravy: důraz na elektromobilitu v kontextu inteligentních dopravních systémů

29.7.2016 V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a odbavovacích systémů.

Hlavní elementy této strategie zahrnují:

•    zvýšení efektivnosti dopravních systémů skrze maximální využití příležitostí, které dnes nabízejí digitální technologie, „chytrá“ cenotvorba a další nástroje pro podporu přechodu uživatelů na nízkoemisní druhy dopravy,

•    urychlení nasazení nízkoemisních alternativních zdrojů energie v dopravě, jako jsou pokročilá biopaliva, elektřina z obnovitelných zdrojů, a obnovitelná syntetická paliva i odstranění překážek v elektrifikaci dopravy,

•    vývoj směrem k nízkoemisním vozidlům, jimiž se rozumí především elektrická vozidla s bateriemi a palivovými články jako zdrojem energie i některá plug-in hybridní vozidla.

Zároveň s podporou elektrických vozidel by mělo docházet k dalším technickým zlepšením u pohonů se spalovacími motory.

U vozidel se strategie zaměřuje nejen na osobní automobily, ale také na nákladní automobily a autobusy, jejichž podíl na celkové produkci uhlíkatých emisí ze silniční dopravy dnes činí zhruba čtvrtinu a stále roste. Jedním z nástrojů pro podporu bezemisních autobusů (tedy bateriových a palivočlánkových elektrobusů) by měly být mj. pobídkové nástroje zabudované do pravidel pro veřejné zakázky.   

Součástí implementace této strategie je také podpora infrastruktury pro alternativní pohony, k nimž se řadí mj. nabíjecí stanice pro bateriová elektrická vozidla a vodíkové plnicí stanice pro palivočlánkovou elektromobilitu i plnicí stanice pro CNG a LNG.

Další důležitou oblastí implementace této strategie jsou inteligentní dopravní systémy, přičemž důraz je kladen na technologie využívající komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou. Součástí jsou také systémy pro zpoplatnění silnic tak, aby byl v maximální možné míře uplatněn princip „znečišťovatel platí“.  

Za důležitý subjekt při implementaci této strategie jsou považována města v rámci konceptu smart city, podporující užívání nízkoemisních vozidel, veřejné dopravy, aktivních forem dopravy (pěší, cyklistika) i alternativních forem individuální dopravy (např. car sharing).

Tato strategie vnímá nízkoemisní mobilitu v celkovém národohospodářském kontextu EU při podpoře investic, hospodářského růstu a zaměstnanosti – rozhodně tedy nejde o „návrat zpět k přírodě“ v duchu některých ekologických aktivistů. Nízkoemisní doprava je vnímána jako příležitost k investicím a růstu ve výrobních odvětvích, v energetice a v dopravě. Nezbytnou podmínkou tohoto růstu je efektivní výzkum a vývoj v oblasti nízkoemisní mobility.

Na podporu této strategie jsou z prostředků EU vynakládány nemalé částky. V rámci Evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF), z nichž jsou spolufinancovány i české operační programy (například IROP nebo OP PIK), je například 70 mld. € vyčleněno na dopravu, z čehož 39 mld. € by mělo podporovat nízkoemisní vozidla, v tom 12 mld. € se zaměřením na městskou mobilitu. Dalších 6,4 mld. € je na nízkouhlíkovou mobilitu alokováno v rámci výzkumného a vývojového programu Horizon 2020.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Analýza v Rotterdamu: elektrifikace městské nákladní dopravy významně sníží hluk z dopravy

27.7.2016 Jako hlavní a často jediný přínos elektrické nákladní dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu 


ISO/TS 19880-1:2016: důležitý krok k rozvoji palivočlánkové elektromobility

25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo zveřejnění technické specifikace  ISO/TS 19880-1:2016 mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ, na nějž se lze odvolávat. 


Vychází červencový newsletter „Elektromobilita v MHD“ 

22.7.2016 Dnes vyšlo další, v pořadí již šesté vydání příležitostného newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) „Elektromobilita v MHD“, který pro SDP ČR připravuje naše redakce v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Čtenáři zde opět najdou novinky ze světa elektrobusů doma i ve světě, aktuality k procesu jejich standardizace i zamyšlení nad různými druhy projektů, do nichž mohou být elektrobusy zapojeny a které není radno navzájem zaměňovat. Nechybí ani pozvánky na blížící se odborné konference k „velké“ a „malé“ elektromobilitě, připravované provozovateli našeho portálu ve spolupráci se SDP ČR.

Newsletter červenec 2016 ke stažení zde


Systém kloubových elektrobusů s rychlonabíjením TOSA se rozšiřuje v Ženevě

20.7.2016 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů.


Kloubové elektrobusy Solaris v Barceloně se připravují na provoz s cestujícími

18.7.2016 Ve španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve zkušebním provozu v rámci evropského projektu ZeEUS dva 12m elektrobusy Irizar. Brzy se k nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince, provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení provozu s cestujícími se již brzy očekává. 


Další elektrobusy Irizar pro San Sebastian

14.7.2016 Ve španělském San Sebastianu jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a Martutene. 


Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích

8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.  Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG 


Standardizace systémů u průběžně dobíjených elektrobusů postupuje

30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 


BMW testuje prototyp palivočlánkového automobilu

29.6.2016 Německá automobilka BMW je jedním z průkopníků palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný jako „5 Series GT“. 


Nissan vyvíjí etanolový palivočlánkový automobil originální koncepce

21.6.2016 Palivočlánkové automobily používající palivové články s protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai ix-35, Toyota Mirai nebo Honda Clarity FCV) jsou dnes na cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový leader na trhu s bateriovými elektromobily, se proto rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol, resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou reakcí. 


Elektrobusy Irizar i2e zahájily provoz v Marseille

20.6.2016 Krátce poté, co byl v Paříži slavnostně předán do pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus, zahájily na začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například z Barcelony nebo Londýna


V Paříži zahájily provoz 12m elektrobusy Bolloré BlueBus

14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, do něhož je zapojena i naše Plzeň, byl na konci května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23 elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“ elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními parametry srovnatelného dieselového autobusu. 


Britská vláda podporuje palivočlánkové elektromobily

10.6.2016 Velká Británie je jedním z evropských států, který podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší rozvoj vodíkových čerpacích stanic i provoz palivočlánoových autobusů v Londýně či Aberdeenu. Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických automobilů. 


Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 


Norský dopravce ASKO dostane palivočlánkovou manipulační techniku

20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky, tedy vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě. Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal finanční podporu z veřejných zdrojů. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services