Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
CyberRail: pro větší kybernetickou bezpečnost drážní dopravy4.11.2016 Současná drážní doprava používá elektronické zabezpečovací a řídicí systémy založené na komunikaci, jako je GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway), tj. standard bezdrátové komunikace určeným pro železniční aplikace, který je součástí evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS, nebo CBTC. Jejich infrastruktura je poměrně odolná vůči kybernetickým útokům hackerů. Tyto technologie však fungují jen díky tomu, že jsou integrovány do datových komunikačních sítí založených na internetu. Tím pádem pracují na serverech odpovídajících těm, na nichž běží kterékoli jiné internetové aplikace. A právě zde vidí experti na kybernetickou bezpečnost riziko možných útoků a zneužití. Toto riziko přitom není hypotetické: Koncem roku 2011 byla v USA zaznamenána kybernetická manipulace s železničním zabezpečovacím zařízením. Ačkoli tato událost neměla dramatické následky, ukázala na zranitelnost informačních technologií používaných v drážní dopravě. Odpovědí na riziko takovýchto kybernetických útoků je CyberRail – řešení vyvinuté světovou společností Thales, zaměřenou na bezpečnostní a obranné systémy (mj. i dodavatel technologie CBTC značky SelTrac), a představené odborné veřejnosti v létě 2016. CyberRail umí detekovat, vizualizovat a analyzovat kybernetické útoky a hrozby těchto útoků a zároveň poskytovat včasnou odpověď na tyto útoky a ohrožení. Senzory, jimiž je tento systém vybaven, sledují velké objemy dat přenášené vnitřními komunikačními systémy drážní organizace a shromažďují kritické informace o abnormálních událostech – viz obrázek zde: V případě útoku může operátor okamžitě identifikovat typ a místo události na svém displeji a iniciovat předdefinovaná protiopatření. CyberRail předchází nejen bezprostřednímu nebezpečí, ale soustavně analyzuje provozní data, a dává tak celkový obrázek o potenciálních slabých místech procesů v informačních technologiích na kritické infrastruktuře – viz obrázek zde: Na základě rizikové analýzy, provedené ve spolupráci s uživateli, tak může Thales dodat komplexní řešení pro zabránění kybernetickým útokům v drážní dopravě nebo jejich hrozbě. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Obrázky © Thales Group Přečtěte si také:Inčchon metro: další CBTC v Jižní Koreji24.10.2016 Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna 2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první – je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). Bruselské metro dostane CBTC od Ansaldo STS23.8.2016 Již delší dobu avizovaná celková automatizace linek v bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu řídicího a zabezpečovacího systému CBTC včetně souvisejícího vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. Technologie LTE byla testována na lince bezobslužného metra v Paříži15.8.2016 LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution) představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských dopravních systémech. CBTC v Malajsku: Kuala Lumpur bude mít bezobslužnou rychlodráhu7.6.2016 Ke světovým městům, jejichž dopravní systémy využívají řídicí a zabezpečovací technologii CBTC, se zařadí i Kuala Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil. obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT). CBTC v Dillí: budoucí „solární“ bezobslužné metro představilo zkušební vlak26.6.2016 Také hlavní město Indie Dillí předpokládá při rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se zabezpečovacím a řídicím systémem typu CBTC. Důležitým milníkem v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku 7 metra v Dillí v polovině května 2016. Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití – podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy. Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové konstrukce24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz systémem CBTC se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. Víte, co je to CBTC a jak funguje?22.2.2013 V naší rubrice Automatizace dopravy se velmi často vyskytuje zkratka CBTC, používaná v souvislosti s automatickým provozem vlaků. Podíváme se proto, jak tento systém funguje a proč s jeho pomocí mohou jezdit vlaky, například v metru, bez ovládání strojvedoucím nebo zcela bez strojvedoucích. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|