Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. Studie STIB byla prováděna jako součást projektu ELIPTIC v rámci evropské iniciativy CIVITAS a byla založena na velmi důkladných měřeních prováděných na tramvajových linkách č. 7, 19 a 94. Výsledky měření ukázaly, že většina brzdné energie generované tramvají je ve skutečnosti opětovně využívána a jen velmi malý podíl je mařen v brzdných odporech. Kupříkladu u linky 94 bylo zužitkováno 97 % brzdné energie a pouze 3 % přeměněno na teplo v odpornících. I když by bylo možné pro tuto energii nalézt další využití, potenciál pro celkové snížení spotřeby energie tramvaje je jak patrno velmi malý. Hlavním důvodem pro tato zjištění je frekventovaný provoz městských tramvají, kdy většina energie rekuperované do trakčního vedení je vzápětí spotřebována jiným vozidlem. Dalším významným důvodem je relativně vysoká spotřeba energie v pomocných zařízeních. Tato spotřeba činila během letních měsíců cca 40 – 49 % čisté spotřeby energie tramvají a v období se zapnutým topením až 60 %. I ve dnech bez zapnutého topení, ventilace a klimatizace činila netrakční spotřeba kolem 30 % celkové spotřeby energie tramvají. Závěrem je, že netrakční spotřeba, tedy spotřeba energie v pomocných zařízeních, nabízí větší potenciál k lepšímu hospodaření s energií u tramvají, než snaha o využívání zbývajících několika mála procent brzdné energie mařené v odpornících. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © CIVITAS Přečtěte si také:VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. Indukčně dobíjené elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 201419.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m. Projekt Crosstown LRT: bateriový zásobník energie pomůže tramvajové dráze i vodní elektrárně12.5.2017 Kanadské město Toronto v provincii Ontario v současné buduje lehkou železnici tramvajového typu, známou jako projekt Crosstown LRT. Tato lehká železnice bude zásobována energií z vodních elektráren zdejší energetické společnosti Toronto Hydro. Jak bylo odborné veřejnosti oznámeno v dubnu 2017, důležitou součástí energetiky tohoto projektu by měl být bateriový zásobník elektrické energie Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra Superkapacitory v tramvajích šetří energii7.8.2014 Na konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série 13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie, umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|