Alternativní pohony u městských autobusů
22.1.2013 Podle Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP
vzroste do roku 2025 mobilita obyvatel ve městech na dvojnásobek úrovně
roku 2005. Tato prognóza má nevyhnutelné dopady na emisi skleníkových
plynů, a je tak kromě jiného výzvou pro urychlený výzkum a vývoj
alternativních pohonů pro městské autobusy. Nezávisle na sobě v tomto
směru proběhly nedávno výzkumy v EU a USA. Jejich výsledky se až
překvapivě shodují a navzájem doplňují.
Jako alternativní nízkouhlíkové pohony u městských
autobusů připadají v úvahu autobusy poháněné zemním plynem (CNG),
diesel hybridní pohony, příležitostné e-busy, noční e-busy a autobusy s
palivovými články. Nočními e-busy se rozumí autobusy poháněné
elektřinou z velkokapacitních baterií, které se přes noc dobíjejí a
přes den jsou v provozu. Příležitostnými e-busy se rozumí elektrobusy s
bateriemi o menší kapacitě a/nebo se superkapacitory, které se dobíjejí
průběžně na trase.
Z alternativních pohonů, které jsou zcela bez lokálních
emisí, ukazuje zpráva Společného podniku pro palivové články a vodík EU
(FCH-JU) jako nejvýhodnější příležitostné e-busy a autobusy s
palivovými články. Obě technologie mají nicméně svá omezení.
Příležitostné e-busy poskytují oproti nočním e-busům
ekonomické výhody spočívající v menších nárocích na baterie, a tím i
nižší ceně. Jsou však náročnější na síť dobíjecích stanic a
zranitelnější vůči vnějším podmínkám, které by měly dopad na změnu
jejich tras (třeba jen uzavírka silnice).
Autobusy poháněné palivovými články se svými jízdními
parametry nejvíce blíží autobusům s dieselovým pohonem. Jejich úspora
skleníkových plynů je přitom velmi vysoká – pohybuje se v rozmezí 75 až
100 % podle toho, jakým způsobem se získává vodík pro palivové články.
Hlavním problémem je infrastruktura vodíkového hospodářství a vysoké
náklady, i když FCH-JU předpokládá, že do roku 2030 by rozdíl v
nákladech oproti konvenčním dieselovým pohonům neměl přesáhnout cca
0,3–9,6 €/km.
Zpráva amerického Ministerstva energetiky (DOE) rovněž
porovnává jednotlivé druhy alternativních pohonů a všímá si jejich
ekonomie, spolehlivosti a stavu připravenosti pro běžné komerční
využívání.
Ekonomii palivového hospodářství tato zpráva přepočítává
na ekvivalent dieselového paliva a uvádí, že u autobusů s palivovými
články je tato ekonomie cca dvojnásobná oproti konvenčnímu dieselovému
pohonu, zatímco například u autobusů na zemní plyn se pohybuje pod jeho
úrovní. Jako nejspolehlivější se podle této zprávy naproti tomu ukazuje
diesel hybridní pohon. Podobně jako evropská zpráva zároveň upozorňuje
na problémy palivových článků spojené s vodíkovou infrastrukturou i s
integrací těchto pohonných jednotek do konstrukce vozidla.
Zpráva také poukazuje na to, že i pohon palivovými
články využívá baterie, což nabízí příležitosti k ekonomickému
sdružování těchto různých pohonných jednotek do jednoho vozidla a k
optimalizaci potřebné infrastruktury. Příkladem může být e-bus
fungující primárně na baterie. Ty jsou doplněné palivovými články,
které baterie dobíjejí, a zvyšují tak dojezd autobusu. Tuto kombinaci
předvedla v prosinci 2012 společnost General Electric.
I přes uvedené technické a ekonomické problémy nelze
zapomenout na důležitý aspekt ekologického povědomí veřejnosti:
Využívání bezuhlíkových pohonných jednotek u městských autobusů názorně
ukazuje cestujícím, že tyto technologie existují, fungují v praxi a
jsou spolehlivé. Příkladem je linka RV1 městských autobusů v Londýně,
kde jezdí výlučně autobusy poháněné palivovými články (viz obrázek). Od
svého uvedení do provozu najezdily tyto autobusy spolehlivě v plném
městském zatížení více než 100 000 mil (cca 160 000 km). redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: FuelCellToday
Další informace
s možností stažení plného znění
uvedených zpráv: zde Přečtěte si také:
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini,
o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve
dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46
míst 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
25.6.2013 Zkušební provoz s cestujícími ve švédském Göteborgu
zahájila technická novinka společnosti Volvo: autobus Volvo Plug-in
Hybrid, který kombinuje prvky dieselového autobusu a oportunitního
elektrobusu ještě účinněji než běžný hybridní pohon. Pohonnou jednotku
tohoto autobusu tvoří elektromotor poháněný elektřinou z
lithium-iontových baterií, doplněný 5litrovým dieselovým motorem. 
6.6.2013
Transport for London, správce městské dopravy v Londýně, oznámil na
konci května 2013, že úspěšně vysoutěžil částku 5 mil. liber z Green
Bus Fund – fondu pro „zelené autobusy“, spravovaného britským
Ministerstvem dopravy (DfT). Spolu s prostředky z městského rozpočtu
budou tyto finance použity na nákup dalších 90 dvoupatrových
diesel-hybridních autobusů a čtyř jednopatrových elektrobusů. V roce
2016 tak bude 20 % veškerého parku městských autobusů v Londýně (celkem
8 500 vozidel) zajišťováno hybridními autobusy či elektrobusy. Londýn
tak posílí své postavení města s „nejzelenějším“ parkem autobusů v
Evropě 
3.6.2013 Na 60. světovém kongresu UITP (mezinárodní unie veřejné
dopravy) v Ženevě na konci května 2013 představila společnost ABB
novinku v dobíjení elektrobusů: systém „flash charging“ pod obchodním
názvem „TOSA“ (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), který
umožní dobíjení oportunitního elektrobusu (resp. trolejbusu) na
zastávce během 15 sekund. 
7.5.2013 V červnu 2013 to budou dva roky, co v plném provozu na
linkách MHD Ostrava slouží park čtyř akumulátorových elektrobusů SOR
EBN 10,5 a za tu dobu najel přes 350 tisíc km. Tyto elektrobusy jsou v
mnoha ohledech výjimečné – svými provozními vlastnostmi, náklady,
způsobem pořízení i způsobem provozování, který slaďuje technické
možnosti akumulátorů s chováním přepravního trhu MHD. Redakce
Proelektrotechniky.cz měla začátkem května 2013 možnost je sledovat na
lince i ve vozovně 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
|