Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Internet vlaků nebo internet věcí, služeb a lidí na železnici: různá jména pro podobná řešení18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku zvanou Digital Rail Services, integrující globální zkušenosti skupiny Siemens se znalostmi ze svých železničních center v USA. Digital Rail Services sídlí v Atlantě v rámci výzkumné univerzity Georgia Institute of Technology, s níž má Siemens téměř dvacetileté partnerství. Služby Digital Rail Services budou založeny na cloudové analytické platformě Siemens Railigent, určené pro správu majetku na železnici, a na operačním systému Siemens MindSphere pro internet věcí, určené primárně pro průmysl v rámci konceptu Industry 4.0. Digital Rail Services zde nabídne monitorování stavu a polohy vozidla v reálném čase, dálkovou diagnostiku, analýzu příčin a inteligentní prognostiku pro podporu údržby. Tyto služby budou jištěny funkcemi kybernetické bezpečnosti. Tento systém bude mít své první provozní aplikace na systémech lehké železnice ve městech Atlanta a Charlotte. Data z tramvajových vozidel systému Atlanta Streetcar (viz foto), dodaných sem společností Siemens, budou analyzována s cílem zjistit příčiny úzkých míst v dopravě, které zpomalují jízdu, místa a časy s vyšší spotřebou energie a místa, kde je často používán klakson, což by mohla být známka, že úpravy v infrastruktuře by zde mohly zvýšit bezpečnost. Siemens také spolupracuje s dopravní organizací Charlotte Area Transit System na pilotním programu, který by měl využívat diagnostiku a analýzu dat v režimu blízkém reálnému času s cílem zvýšit celkovou disponibilitu vozového parku. Koncept internetu vlaků vychází ze současné situace, kdy – podle představitelů Siemens – železniční vozidla registrují každý rok mezi jednou a čtyřmi miliardami dat a železniční infrastruktura může vysílat miliardu zpráv. Pokud se těmto datům dá možnost být efektivně zužitkována, lze včas detekovat špatné fungování zařízení, dříve než se objeví vážné problémy, stejně jako průběžně vysílat informace, které v konečném důsledku zlepší přesnost vlakových spojů. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:AURA: diagnostika železničních vozidel pomocí smartphonové aplikace31.3.2017 Technologické aplikace s uživatelským rozhraním přes smartphone postupně pronikají i do oblasti údržby strojů a zařízení, včetně dopravních prostředků. Příkladem je aplikace AURA od španělské technologické firmy NEM Solutions, která byla odborné veřejnosti představena v březnu 2017. Osram SFH 4703AS: nová infračervená LED pomáhá lépe rozpoznávat registrační značky aut28.3.2017 Pro rozpoznávání registračních značek automobilů v mýtných systémech nebo na parkovištích se dnes typicky používají kamery vybavené infračervenými LED se světlem o vlnové délce 850 nm – 940 nm. Při těchto vlnových délkách však často vzniká problém s vytvářením dostatečně kontrastních zobrazení určitých barevných kombinací. Na pomoc přichází společnost Osram Opto Semiconductors se svým novým produktem, infračervenou LED Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas předcházet dopravním problémům17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých městech – smart city – mimo jiné při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti. Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. Monitoring parkovacích míst v Liberci – první komerční projekt internetu věcí v ČR postavený na technologii SIGFOX21.11.2016 Pro potřebu internetu věcí, tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu po internetu, je v ČR od počátku roku 2016 budována síť SIGFOX. Jak byla v listopadu 2016 informována veřejnost, první komerční projekt fungující v síti SIGFOX začalo realizovat město Liberec, které touto technologií bude monitorovat 240 parkovacích míst v šesti lokalitách města. Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. IoTSP může pomoci kolejové dopravě zefektivnit správu majetku18.5.2016 Moderní kolejová doprava představuje velice komplexní systém zahrnující různorodé, ale navzájem provázané mobilní i stabilní technologie: vozidla, trakční energetickou infrastrukturu, dopravní řídicí a zabezpečovací systémy, rozmanitá informační, komunikační a odbavovací zařízení, technická zařízení budov, aj. Tento systém obsluhují a udržují lidé různých profesí a různých úrovní kvalifikace, zpravidla fungujících v rámci poměrně složitých organizačních struktur. Přepravní trh tlačí na snižování provozních nákladů včetně zefektivnění správy majetku MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Londýnské autobusy začaly ukazovat online údaje o dopravním provozu19.8.2016 Londýn je jednou z evropských metropolí, které průběžně naplňují koncept smart city. Důležitá oblast, které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|