Přečtěte si:  Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE






Pozvánky na akce


Stalo se


















IoTSP může pomoci kolejové dopravě zefektivnit správu majetku

18.5.2016 Moderní kolejová doprava představuje velice komplexní systém zahrnující různorodé, ale navzájem provázané mobilní i stabilní technologie: vozidla, trakční energetickou infrastrukturu, dopravní řídicí a zabezpečovací systémy, rozmanitá informační, komunikační a odbavovací zařízení, technická zařízení budov, aj. Tento systém obsluhují a udržují lidé různých profesí a různých úrovní kvalifikace, zpravidla fungujících v rámci poměrně složitých organizačních struktur.  Přepravní trh tlačí na snižování provozních nákladů včetně zefektivnění správy majetku, tedy především údržby. Prozatím – navzdory všem moderním technologiím – je však správa majetku v kolejové dopravě zpravidla velmi roztříštěná. Možné řešení nabízí koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP), jehož propagátorem je elektrotechnická skupina ABB.

Většina technologií v kolejové dopravě má vlastní elektroniku, produkující rozmanitá data. Chybí však technologický a manažerský koncept, který by dokázal tato data využít pro rozhodování. To je jeden z poznatků z průzkumu, který ABB provedla mezi cca dvěma sty manažery nejrůznějších profesí v kolejové dopravě po celém světě, především v Evropě a Severní Americe, a prezentovala jeho výsledky v květnu 2016.

Většina z oslovených manažerů se zároveň shodla, že v poslední době výrazně vzrostl důraz na efektivní správu majetku. Paradoxně přitom jen málo dotázaných, cca pětina, má za to, že strategii správy majetku určuje vrcholové vedení podniku – ve skutečnosti jsou to technici zapojení do provozu a údržby jednotlivých zařízení. Výsledkem je, že správa majetku je velmi fragmentovaná a těžko mluvit o celopodnikové strategii.

Řešení tohoto problému může dát právě zmíněný internet věcí, služeb a lidí (IoTSP). IoTSP vzniká propojením internetu věcí, tedy identifikace věcí a jejich sledování po internetu, se zapojením lidského faktoru a řídicích procesů. Tímto způsobem lze dosáhnout integrace informačních technologií (IT) a provozních technologií (OT), tedy řídicích systémů, komunikačních systémů, senzorů a software tak, aby podporoval firemní procesy při správě majetku.

Uplatněním IoTSP při správě majetku vzniká koncept Propojeného řízení životného cyklu majetku neboli Connected Asset Lifecycle Management™ (CALM), který uvádí skupina ABB do života. Základní strukturu CALM ukazuje schéma. Informační technologie zde integrují sledování, řízení a optimalizaci stavu a výkonu jednotlivých zařízení (pro tuto činnost se používá pojem „asset performance management“ – APM), řízení personálu v terénu a podnikovou správu majetku do jediného komplexního manažerského systému. S ním lze v reálném čase pracovat z jednoho místa pomocí rozhraní typu SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition).

Jak vidět, CALM není a priori technologický, nýbrž manažerský koncept. Software je zde prostředkem, jak propojit lidi a technologie v jednotlivých oblastech fungování podniku kolejové dopravy, a následně zefektivnit správu majetku, dosud velmi roztříštěnou. Informační technologie přitom umožňují vytvořit z rozmanitých dat informace – to znamená zajistit, aby tato data snižovala nejistotu při rozhodování, což je manažerská definice informace.

redakce Proelektrotechniky.cz

Schéma © ABB

Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace včetně zprávy z průzkumu ke stažení zde

Přečtěte si také:

První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil

6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. 


Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“

25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. 

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde 


ParkFinder: Projekt iCity spolupracuje s automobilkou SEAT na aplikaci pro parkování

28.12.2015 Evropský projekt iCity pro rozvoj konceptu smart city, který průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku 2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Mezi průmyslové partnery patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015 spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst ve městě. 


Vládní podpora elektromobility ve Francii přináší výsledky

29.2.2016 Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxiPřejeme příjemné počtení! 


Podpora nízkoemisních a bezemisních vozidel z IROP: výzva k žádostem o dotaci a několik otazníků k ní

26.1.2016 Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna 21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky, dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy pro město) a jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. 


Britská vláda podporuje dotacemi elektromobily včetně palivočlánkových

22.1.2016 Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel. Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015 vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 


Užitkové elektromobily Renault s palivovými články: ucelený balíček služeb pro britské organizace

25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který palivočlánkové technologie významně podporuje. 


Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz

30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. 


Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města

24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway 


Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily

16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services