IoTSP může pomoci kolejové dopravě zefektivnit správu
majetku
18.5.2016 Moderní kolejová doprava představuje velice komplexní
systém zahrnující různorodé, ale navzájem provázané mobilní i stabilní
technologie: vozidla, trakční energetickou infrastrukturu, dopravní
řídicí a zabezpečovací systémy, rozmanitá informační, komunikační a
odbavovací zařízení, technická zařízení budov, aj. Tento systém
obsluhují a udržují lidé různých profesí a různých úrovní kvalifikace,
zpravidla fungujících v rámci poměrně složitých organizačních
struktur. Přepravní trh tlačí na snižování provozních nákladů
včetně zefektivnění správy majetku, tedy především údržby. Prozatím –
navzdory všem moderním technologiím – je však správa majetku v kolejové
dopravě zpravidla velmi roztříštěná. Možné řešení nabízí koncept
internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP), jehož
propagátorem je elektrotechnická skupina ABB. ![](obrazky/83-ilustr.jpg)
Většina technologií v kolejové dopravě má vlastní
elektroniku, produkující rozmanitá data. Chybí však technologický a
manažerský koncept, který by dokázal tato data využít pro rozhodování.
To je jeden z poznatků z průzkumu, který ABB provedla mezi cca dvěma
sty manažery nejrůznějších profesí v kolejové dopravě po celém světě,
především v Evropě a Severní Americe, a prezentovala jeho výsledky v
květnu 2016.
Většina z oslovených manažerů se zároveň shodla, že v
poslední době výrazně vzrostl důraz na efektivní správu majetku.
Paradoxně přitom jen málo dotázaných, cca pětina, má za to, že
strategii správy majetku určuje vrcholové vedení podniku – ve
skutečnosti jsou to technici zapojení do provozu a údržby jednotlivých
zařízení. Výsledkem je, že správa majetku je velmi fragmentovaná a
těžko mluvit o celopodnikové strategii.
Řešení tohoto problému může dát právě zmíněný internet
věcí, služeb a lidí (IoTSP). IoTSP vzniká propojením internetu věcí,
tedy identifikace věcí a jejich sledování po internetu, se zapojením
lidského faktoru a řídicích procesů. Tímto způsobem lze dosáhnout
integrace informačních technologií (IT) a provozních technologií (OT),
tedy řídicích systémů, komunikačních systémů, senzorů a software tak,
aby podporoval firemní procesy při správě majetku. ![](obrazky/83-schema.jpg)
Uplatněním IoTSP při správě majetku vzniká koncept
Propojeného řízení životného cyklu majetku neboli Connected Asset
Lifecycle Management™ (CALM), který uvádí skupina ABB do života.
Základní strukturu CALM ukazuje schéma. Informační technologie zde
integrují sledování, řízení a optimalizaci stavu a výkonu jednotlivých
zařízení (pro tuto činnost se používá pojem „asset performance
management“ – APM), řízení personálu v terénu a podnikovou správu
majetku do jediného komplexního manažerského systému. S ním lze v
reálném čase pracovat z jednoho místa pomocí rozhraní typu SCADA
(Supervisory Control and Data Acquisition).
Jak vidět, CALM není a priori technologický, nýbrž
manažerský koncept. Software je zde prostředkem, jak propojit lidi a
technologie v jednotlivých oblastech fungování podniku kolejové
dopravy, a následně zefektivnit správu majetku, dosud velmi
roztříštěnou. Informační technologie přitom umožňují vytvořit z
rozmanitých dat informace – to znamená zajistit, aby tato data
snižovala nejistotu při rozhodování, což je manažerská definice
informace.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Schéma ©
ABB
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace včetně zprávy z průzkumu ke
stažení zde
Přečtěte si také:
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. ![](../sablona/vice3.gif)
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde ![](../sablona/vice3.gif)
28.12.2015 Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku
2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn.
Mezi průmyslové partnery
patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu
reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015
spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a
výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst
ve městě. ![](../sablona/vice3.gif)
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců
(CCFA). ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. ![](../sablona/vice3.gif)
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. ![](../sablona/vice3.gif)
25.11.2015 Užitkové
elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay.
Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. ![](../sablona/vice3.gif)
30.10.2015 Rakouský
Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart
city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. ![](../sablona/vice3.gif)
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city.
To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně
například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v
Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway ![](../sablona/vice3.gif)
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|