Bridgeport FC Park: nový palivočlánkový park v USA
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. Palivočlánkový park se nachází v Bridgeportu ve
státě Connecticut na severovýchodě USA. Na základě standardní
patnáctileté smlouvy o nákupu elektřiny s Connecticutskou distribuční
společností bude Bridgeportský palivočlánkový park dodávat do
energetické sítě elektrický výkon 15 MW. Po stejnou dobu bude dodavatel
poskytovat servis a údržbu zařízení. 
Pro výrobu elektrické energie jsou používány
vysokoteplotní palivové články typu Direct FuelCell® od FuelCell
Energy. Jako elektrolyt zde slouží uhlíkaté sloučeniny draslíku a
lithia a jako palivo běžný zemní plyn, z něhož při endotermní reakci s
vodní párou za vyšších teplot (tzv. reformováním) vzniká směs CO a
vodíku.
Bridgeportský palivočlánkový park zahrnuje pět
palivočlánkových elektráren doplněných o expanzní turbínu, pracující na
principu tzv. Rankinova organického cyklu. Tato turbína využívá energii
vznikající při expanzi stlačeného zemního plynu na normální
atmosférický tlak, která by jinak zůstala nevyužitá. Prakticky jde o
turbogenerátor pracující podobně jako parní turbína s generátorem,
převádějící tepelnou energii páry na mechanickou, a následně
elektrickou. Plyn (tedy organická látka), který je zde použit místo
vodní páry, se vyznačuje vyšší molekulovou hmotností než je voda, což
vede k pomalejším otáčkám turbíny, nižšímu tlaku a menší erozi kovových
částí a lopatek turbíny. Elektrická účinnost vlastního palivového
článku, pohybující se kolem 45 %, je tímto způsobem zvyšována až na 60
%.
Bridgeportský palivočlánkový park, jehož vybudování
trvalo necelý rok, se rozkládá na ploše cca 6 000 m2, která původně
byla průmyslovým brownfieldem. Kromě ekologicky čisté elektřiny tak
město získá i daňové příjmy z jinak nevyužitého území. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto ©
FuelCellToday
Další informace zde Přečtěte si také další články o palivočlánkových technologiích v našich rubrikách Obnovitelné zdroje, Inteligentní budovy a Elektromobilita:
9.5.2014 Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
11.3.2014 V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 

|