MYRTE: elektrolýza pomáhá efektivnosti fotovoltaických
zdrojů
![](obrazky/49-MYRTE.jpg)
1.7.2014 Testovací
platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy
Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již
od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů
tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího
slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu (viz
graf). Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost,
provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně
zefektivňuje fungování fotovoltaiky.
![](obrazky/49-Graf.jpg)
Primárním
zdrojem elektrické energie je fotovoltaický zdroj o výkonu 560 kW.
Zásobník energie tvoří elektrolyzér, schopný vyrobit až 25 normativních
m3 vodíku za hodinu, a palivový článek o
celkovém výkonu 200
kW. Toto zařízení dokáže akumulovat celkem 3,5 MWh energie. Celková
energetická účinnost zařízení (včetně tepla) je 70 – 80 %, elektrická
účinnost je 30 – 35 %.
V kombinaci s bateriemi dosahuje toto zařízení větší
efektivnosti než pouhý bateriový zásobník energie o srovnatelné
kapacitě.
Cílem
šestiletého projektu MYRTE, realizovaného v letech 2010 – 2015, je
zkoušet inovativní řešení pro stabilizaci rozvodné sítě při využívání
obnovitelných zdrojů energie. Celkový rozpočet projektu činí 21 mil. €
a na jeho financování se podílí EU, francouzský stát, regionální orgány
a partneři projektu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
graf © Areva
Další informace zde
Přečtěte
si také další související články z naší rubriky Obnovitelné zdroje:
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. ![](../sablona/vice3.gif)
9.5.2014
Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](../sablona/vice3.gif)
17.3.2014
Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost
seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. ![](../sablona/vice3.gif)
11.3.2014
V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě
Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. ![](../sablona/vice3.gif)
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. ![](../sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
28.1.2014
O metanolových palivových článcích od dánského
výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový
metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](../sablona/vice3.gif)
14.1.2014
Americký výrobce průmyslových palivových článků
FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut,
dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. ![](../sablona/vice3.gif)
30.12.2013
Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|