Network Rail a EdF: „Zelená“ doprava z Modré energie
16.1.2013
Zatímco v Německu tlačí ekologičtí aktivisté na
odklon od jaderné energie jakožto „nečisté“, další dvě evropské
mocnosti, Francie a Velká Británie, přistupují k „ekologické“ energii
opačně. Důkazem je podpis desetileté smlouvy na exkluzivní dodávku
elektrické energie od EDF Energy, britskou součástí francouzské
Electricité de France, pro národního provozovatele britské železniční
sítě Network Rail na začátku ledna 2013. Pod obchodním názvem „Blue
Energy“ (Modrá energie) je tato dodávka, představující cca 3,2 TWh
ročně, prezentována jako vyrobená výlučně z nízkouhlíkových, a tedy
ekologických jaderných elektráren.
Newtork Rail je správcem britské národní železniční
infrastruktury. Nakupuje centrálně trakční energii, kterou dále prodává
soukromým provozovatelům vlaků. S uvedenou roční spotřebou elektrické
energie je tak největším spotřebitelem ve Velké Británii. Britské
železnice jsou dnes z 40 % elektrifikovány a do roku 2020 se
předpokládá zvýšení tohoto podílu na 55 % s tím, že 75 % vlaků bude
provozováno v elektrické trakci.
EDF Energy provozuje 8 britských jaderných elektráren se
14 reaktory na stlačený plyn a jeden tlakovodní reaktor (elektrárna
Sizewell B) s celkovým instalovaným výkonem 9548 MW. Kromě toho
provozuje také v menším měřítku uhelné, plynové a větrné elektrárny.
Již nyní je exkluzivním dodavatelem elektrické energie pro britský
veřejný sektor, například zdravotnictví, dálnice nebo Metropolitní
policii.
Britský trh s elektřinou je plně liberalizovaný, a tudíž
velmi dynamický, i s přihlédnutím k ostrovnímu charakteru země. To se
promítá mj. do značných výkyvů v tržních cenách elektřiny. Železnice má
naproti tomu stabilní a předvídatelnou spotřebu elektřiny danou
jízdními řády vlaků, dlouhodobým plánováním i omezenou kapacitou
železniční sítě, kterou je třeba co nejrovnoměrněji využít.
Dlouhodobý kontrakt mezi Network Rail a EDF Energy tedy
přináší výhody na obě strany: stabilní dodávku za pevné ceny pro
zákazníka a dlouhodobou stabilní zakázku pro dodavatele. Není známo,
nakolik je exkluzivita jaderných zdrojů v rámci dodávky technicky
podložena nebo zda jde spíše o součást marketingu této transakce. Lze
však předpokládat, že na stabilní spotřebě britské železnice se
skutečně bude podílet z převážné části základní výkon realizovaný v
jaderných elektrárnách. redakce Proelektrotechniky.cz
Foto: World
Nuclear News
Další informace zde
Přečtěte si také:
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
28.10.2013
Na internetových stránkách evropského projektu
TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými
titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a
městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg
(Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko)
a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují
trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.5.2013
Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé
trakce do trakčního
vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního
vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se
však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili
přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo
pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát
výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u
hlubinných linek londýnského metra 
24.4.2013
Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně
dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné)
elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing,
na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu
společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen. 
27.2.2013 Ostrov Wight s cca 141 000 obyvateli leží v
kanále La Manche jižně od anglického přístavu Southampton. Do roku 2020
by se zde měl realizovat unikátní projekt zcela soběstačného ostrovního
systému s nezávislou energetikou, vodním a palivovým hospodářstvím i
zásobováním potravinami. Projekt vede organizace Ecoisland Partnership
CIC a italská výrobní společnost Acta, která podepsala v únoru 2013
dohodu o dodávce unikátního energetického systému. 

|