Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Network Rail a EdF: „Zelená“ doprava z Modré energie16.1.2013 Zatímco v Německu tlačí ekologičtí aktivisté na odklon od jaderné energie jakožto „nečisté“, další dvě evropské mocnosti, Francie a Velká Británie, přistupují k „ekologické“ energii opačně. Důkazem je podpis desetileté smlouvy na exkluzivní dodávku elektrické energie od EDF Energy, britskou součástí francouzské Electricité de France, pro národního provozovatele britské železniční sítě Network Rail na začátku ledna 2013. Pod obchodním názvem „Blue Energy“ (Modrá energie) je tato dodávka, představující cca 3,2 TWh ročně, prezentována jako vyrobená výlučně z nízkouhlíkových, a tedy ekologických jaderných elektráren. Newtork Rail je správcem britské národní železniční infrastruktury. Nakupuje centrálně trakční energii, kterou dále prodává soukromým provozovatelům vlaků. S uvedenou roční spotřebou elektrické energie je tak největším spotřebitelem ve Velké Británii. Britské železnice jsou dnes z 40 % elektrifikovány a do roku 2020 se předpokládá zvýšení tohoto podílu na 55 % s tím, že 75 % vlaků bude provozováno v elektrické trakci. EDF Energy provozuje 8 britských jaderných elektráren se 14 reaktory na stlačený plyn a jeden tlakovodní reaktor (elektrárna Sizewell B) s celkovým instalovaným výkonem 9548 MW. Kromě toho provozuje také v menším měřítku uhelné, plynové a větrné elektrárny. Již nyní je exkluzivním dodavatelem elektrické energie pro britský veřejný sektor, například zdravotnictví, dálnice nebo Metropolitní policii. Britský trh s elektřinou je plně liberalizovaný, a tudíž velmi dynamický, i s přihlédnutím k ostrovnímu charakteru země. To se promítá mj. do značných výkyvů v tržních cenách elektřiny. Železnice má naproti tomu stabilní a předvídatelnou spotřebu elektřiny danou jízdními řády vlaků, dlouhodobým plánováním i omezenou kapacitou železniční sítě, kterou je třeba co nejrovnoměrněji využít. Dlouhodobý kontrakt mezi Network Rail a EDF Energy tedy přináší výhody na obě strany: stabilní dodávku za pevné ceny pro zákazníka a dlouhodobou stabilní zakázku pro dodavatele. Není známo, nakolik je exkluzivita jaderných zdrojů v rámci dodávky technicky podložena nebo zda jde spíše o součást marketingu této transakce. Lze však předpokládat, že na stabilní spotřebě britské železnice se skutečně bude podílet z převážné části základní výkon realizovaný v jaderných elektrárnách. redakce Proelektrotechniky.cz Další informace zde Přečtěte si také:Maglev Chuo Shinkansen: budování 286km magnetické dráhy začne již letos22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost, začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy (maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h. Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. Renesance trolejbusů v Leedsu11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. HESOP: inteligentní měnírna pro rekuperaci brzdné energie do veřejné sítě9.5.2013 Rekuperace energie při brzdění vozidel závislé trakce do trakčního vedení není v principu žádnou novinkou. Vzhledem ke kapacitě trakčního vedení a výkyvům v okamžitém odběru energie na různých místech sítě se však v praxi značná část energie maří v odpornících na vozidle, čili přeměňuje se na teplo, které se rozptýlí do prostoru. Pokud se vozidlo pohybuje ve stísněných tunelech pod zemí, je kromě energetických ztrát výsledkem i nadměrné vyhřívání podzemních prostor. Platí to dvojnásob u hlubinných linek londýnského metra Akumulátorové tramvaje pro Nanjing24.4.2013 Také tramvaje mohou používat akumulátory průběžně dobíjené na trase, tak jako tzv. oportunitní (příležitostné) elektrobusy. Ukazuje to technologie tramvají pro čínské město Nanjing, na jejichž dodávku podepsala v druhé polovině dubna 2013 smlouvu společnost Bombardier v partnerství s čínskou firmou CSR Puzhen.Ecoisland: Projekt ostrovního systému na ostrově Wight27.2.2013 Ostrov Wight s cca 141 000 obyvateli leží v kanále La Manche jižně od anglického přístavu Southampton. Do roku 2020 by se zde měl realizovat unikátní projekt zcela soběstačného ostrovního systému s nezávislou energetikou, vodním a palivovým hospodářstvím i zásobováním potravinami. Projekt vede organizace Ecoisland Partnership CIC a italská výrobní společnost Acta, která podepsala v únoru 2013 dohodu o dodávce unikátního energetického systému. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|