GreenWay se rozvíjí v Evropě
7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný
firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována
odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma
Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku,
která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay.
Projekt Greenway vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Partnery projektu jsou energetické a
technologické společnosti a mezinárodní kurýrní firma DPD. Princip
fungování projektu je následující: Za paušál získá uživatel dlouhodobý
pronájem elektromobilu včetně veškerého servisu – instalace dobíjecí
infrastruktury ve firmě, možnost výměny baterií na stanicích GreenWay,
náklady na elektrickou energii nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů,
výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. V případě poruchy klient může
využít náhradní vozidlo.
Základem vozidlového parku je 3,5t užitkový vůz Citroen
Jumper, přestavěný českou firmou EVC Group na elektrický pohon se 158kW
synchronním trakčním elektromotorem a LiFeYPo4 bateriemi. Užitková
hmotnost vozidla je 920 kg (včetně řidiče). Jejich reálný dojezd v
provozu je cca 160 km, maximální dojezd činí 200 km. Tento dojezd
potvrdily na jaře 2014 praktické zkušenosti české pobočky zasilatelské
skupiny TNT Express, která testovala tyto vozy patřící GreenWay. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf.
Začátkem roku 2015 rovněž proběhly srovnávací zkoušky užitkového vozu
GreenWay a odpovídajícího dieselového automobilu, a to u výše zmíněné
partnerské kurýrní firmy DPD poblíž rakouského Lince. Během zkoušek,
které simulovaly různé provozní podmínky včetně těch nejnáročnějších,
bylo dosaženo úspor emisí skleníkových plynů odpovídajících v přepočtu
7,2 tun CO2 ročně.
Projekt GreenWay je financován jako komerčně soběstačný
z vlastních zdrojů svých zakladatelů. Od konce roku 2014 je nicméně
zapojen i do dvou evropských projektů TEN-T.
První z nich s názvem „Středoevropské zelené koridory –
přeshraniční infrastruktura rychlého nabíjení elektrických vozidel
spojující Rakousko, Slovensko, Slovinsko, Německo a Chorvatsko“ je
nadnárodním projektem, jehož cílem je kromě vybudování rychlodobíjecí
sítě pro bezbariérové cestování elektromobilem také vybudování systému
bezbariérového napojení jednotlivých operátorů a využívání jejich
služeb.
Druhým projektem je „Komerční využití meziměstské
logistické infrastruktury nákladní dopravy elektrickými vozidly včetně
srovnávací studie o technologii výměny a rychlonabíjení baterií“. Tento
projekt realizuje GreenWay sám a jeho výstupem bude vybudování dvou
stanic kombinujících rychlonabíjení a výměnu baterií.
Oba tyto projekty dále podpoří napojení Slovenska na
evropskou síť elektromobility i rozvoj její infrastruktury na Slovensku.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
GreenWay Operator
Další informace zde
Přečtěte si také:
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. 
12.3.2015
Automobilka Honda představila v březnu 2015 na
ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda
FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na
jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i
umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako
první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku
designérům. 
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
26.2.2015
O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních
automobilů typu Cargohopper
jsme naše
čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl
v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11
měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než
tisíc tun nákladu. 
13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste
používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie
zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach. Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom tento problém
odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia dvoch
energetických uzlov (výmenných
batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné
elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná
doprava. 
11.9.2014
Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou
GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. 
9.9.2014
Od
září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky
zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí
elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou
z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z
největších nákupních center ve městě i drobné obchody se
zeleninou. 
27.3.2014
Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z
největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje
významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC
již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro
„business“ zákazníky a BYD e6 
31.12.2013 Britské město Milton
Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla
zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 

|