Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Japonsko má více nabíjecích stanic než benzínových pump18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. Tato čísla pochopitelně nejsou plně souměřitelná, protože u čerpacích stanic může být současně odbavováno více vozidel a doplnění pohonných hmot nadto trvá kratší dobu než dobití elektromobilu. Čísla nicméně ukazují na zájem Japonců o individuální elektromobilitu i veřejnou podporu jejímu rozvoji. Japonská vláda nabízí od března 2013 dotaci pokrývající až dvě třetiny pořizovacích nákladů nabíjecích stanic. Jejich rozvoj podporuje i průmysl: Výrobní společnosti Toyota, Honda, Nissan a Mitsubishi založily v květnu 2014 společnost Nippon Charge Service pro podporu budování nabíjecích stanic pro municipality a podnikatele. Nippon Charge Service v rámci svého obchodního modelu nabízí finanční pomoc při vybudování a provozování stanic a zároveň přebírá odpovědnost za jejich správu. Zapojené firmy či municipality se tak stávají součástí sítě stanic provozovaných touto společností. Automobiloví výrobci zúčastnění v tomto společném podniku zároveň dávají vlastníkům svých elektromobilů univerzálně akceptovatelnou dobíjecí kartu. Sama společnost Nissan prodala od roku 2011 do celého světa kolem 160 tisíc elektromobilů Nissan Leaf (viz foto). Dojezdová vzdálenost těchto vozidel, udávaná výrobcem, činí 135 km. Podobně je tomu i u jiných srovnatelných elektromobilů. To je dostačující pro běžné denní pojíždění po městě. Zájem trhu však prozatím omezuje mj. fenomén strachu z posledního kilometru („last mile anxiety“), tedy obava – ať již oprávněná, či ne – že automobilista uvízne na trase těsně před cílem s vybitými bateriemi. K tomuto fenoménu přispívá i skutečnost, že netrakční spotřeba (topení, klimatizace, pomocné pohony) může být ve skutečnosti stejně vysoká jako trakční a na rozdíl od ní je mnohem méně předvídatelná. To je jedním z důvodů, proč se vlády vyspělých zemí snaží podporovat co nejhustší síť nabíjecích stanic. Je to také jedno z vysvětlení, proč o elektromobily v současné době jeví zájem především veřejné a soukromé organizace, jejichž denní režim jízd je zpravidla do značné míry předem plánovaný. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: archiv redakce Přečtěte si také:Francie razantně podporuje individuální e-mobilitu3.3.2015 S platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500 do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). Elektromobily: organizace jako klíčový zákazník a jejich motivace k nákupu13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“ zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz článek o zprávě ICCT), a to formou cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. Letoun poháněný solární energií brzy odstartuje k obletu zeměkoule28.1.2015 ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. Systém car sharing pro elektromobily v Koprivnici29.12.2014 Nejen západoevropská města, ale také nové členské země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal fungovat systém veřejných dobíjecích stanic Volkswagen představil prototypový palivočlánkový automobil11.12.2014 Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a Toyota, o nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným provozem v Kodani nebo s ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los Angeles. Projekt Central European Green Corridors8.12.2014 Až jedenásť vplyvných partnerov z viacerých oblastí vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. Toyota Mirai: Japonsko podporuje palivočlánkovou elektromobilitu13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou „Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. GreenWay zkouší užitkové elektromobily11.9.2014 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která je investorem projektu. Služby GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. Zpráva ICCT hodnotí daňové nástroje pro podporu elektromobility29.8.2014 International Council on Clean Transportation (ICCT), nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA, zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce 2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry: Transport & Environment: prodej elektromobilů v roce 2013 významně vzrostl15.8.2014 Transport & Environment, evropská nezávislá nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný nárůst prodeje elektromobilů Francie schválila zákon na podporu nabíjecích stanic pro elektromobily13.8.2014 Na konci července 2014 schválil francouzský parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto regionech. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|