Japonsko má více nabíjecích stanic než benzínových pump
18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan
Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích
stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v
této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých
nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. Tato
čísla pochopitelně nejsou plně souměřitelná, protože u čerpacích stanic
může být současně odbavováno více vozidel a doplnění pohonných hmot
nadto trvá kratší dobu než dobití elektromobilu. Čísla nicméně ukazují
na zájem Japonců o individuální elektromobilitu i veřejnou podporu
jejímu rozvoji.
Japonská vláda nabízí od března 2013 dotaci pokrývající
až dvě třetiny pořizovacích nákladů nabíjecích stanic.
Jejich rozvoj podporuje i průmysl: Výrobní společnosti
Toyota, Honda, Nissan a Mitsubishi založily v květnu 2014 společnost
Nippon Charge Service pro podporu budování nabíjecích stanic pro
municipality a podnikatele. Nippon Charge Service v rámci svého
obchodního modelu nabízí finanční pomoc při vybudování a provozování
stanic a zároveň přebírá odpovědnost za jejich správu. Zapojené firmy
či municipality se tak stávají součástí sítě stanic provozovaných touto
společností.
Automobiloví výrobci zúčastnění v tomto společném
podniku zároveň dávají vlastníkům svých elektromobilů univerzálně
akceptovatelnou dobíjecí kartu.
Sama společnost Nissan prodala od roku 2011 do celého
světa kolem 160 tisíc elektromobilů Nissan Leaf (viz foto). Dojezdová
vzdálenost těchto vozidel, udávaná výrobcem, činí 135 km. Podobně je
tomu i u jiných srovnatelných elektromobilů. To je dostačující pro
běžné denní pojíždění po městě.
Zájem trhu však prozatím omezuje mj. fenomén strachu z
posledního kilometru („last mile anxiety“), tedy obava – ať již
oprávněná, či ne – že automobilista uvízne na trase těsně před cílem s
vybitými bateriemi. K tomuto fenoménu přispívá i skutečnost, že
netrakční spotřeba (topení, klimatizace, pomocné pohony) může být ve
skutečnosti stejně vysoká jako trakční a na rozdíl od ní je mnohem méně
předvídatelná.
To je jedním z důvodů, proč se vlády vyspělých zemí
snaží podporovat co nejhustší síť nabíjecích stanic. Je to také jedno z
vysvětlení, proč o elektromobily v současné době jeví zájem především
veřejné a soukromé organizace, jejichž denní režim jízd je zpravidla do
značné míry předem plánovaný.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto:
archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.3.2015 S
platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o
významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne
vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za
elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500
do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat
příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 
13.2.2015
Věstník Evropské komise „Science for Environment
Policy“
zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání
elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl
proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a
Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz
článek
o zprávě ICCT), a to formou
cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků
služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 
28.1.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních
zdrojů. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská
Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde
začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
11.12.2014
Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai
a
Toyota,
o
nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným
provozem
v Kodani
nebo s
ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s
výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu
Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v
listopadu 2014 na LA Auto Show v americkém Los
Angeles. 
8.12.2014 Až jedenásť vplyvných
partnerov z viacerých oblastí
vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni
dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj
slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete
rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého
projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými
partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. 
13.11.2014
V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej
palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou
„Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto
vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou
určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by
mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 
11.9.2014
Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou
GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan
Leaf. 
29.8.2014
International Council on Clean Transportation
(ICCT),
nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu
regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA,
zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv
daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce
2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických
vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní
automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry: 
15.8.2014
Transport & Environment, evropská nezávislá
nezisková organizace, podporující politiku trvale udržitelné dopravy v
zemích EU i v globálním měřítku, zveřejnila v červenci 2014 průběžnou
zprávu o elektrických vozidlech v roce 2013, plným názvem „Electric
Vehicles in 2013: A Progress Report“. Tato zpráva mj. ukazuje významný
nárůst prodeje elektromobilů 
13.8.2014
Na konci července 2014 schválil francouzský
parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy
rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových
úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a
prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto
regionech. 

|