Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Vídeň připravuje bezobslužné metro3.7.2015 Vídeňské metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3, U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně bezobslužný provoz. Nová linka U5 by měla vzniknout jako kombinace úseku Karlsplatz – Rathaus na současné lince U2 a nově budované trati do stanice Frankhplatz-Altes AKH, jejíž uvedení do provozu s cestujícími se předpokládá v roce 2023. V blízké době jsou rovněž plánována jednání o dalším prodlužování této linky po roce 2023 (viz mapka). Stanice budou vybaveny nástupištními stěnami s dveřmi a monitorovány pomocí CCTV. Dnes jezdí vlaky vídeňského metra během dne ve dvou až pětiminutovém taktu, po 20. hodině potom přibližně každých 7–8 minut. Od bezobslužného provozu na nové lince se očekává příležitost ke zkrácení tohoto intervalu a pružnější reakce na okamžitou poptávku po přepravě, ale také kratší doba reakce v případě náhodných poruch. V blízké době se očekává výběrové řízení na dodávku 45 nových vlaků metra, částečně pro bezobslužný provoz na nové lince a částečně jako náhrada a rozšíření parku na stávajících linkách U1 – U4. Výběr vítězného dodavatele se očekává koncem roku 2016 a první dodávky vozidel pro testování v letech 2018–19. Město Vídeň tak rozšiřováním a zefektivňováním své kapacitní elektrifikované městské dopravy pokračuje v naplňování konceptu Smart City Wien. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Obrázek © Wiener Linien Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena26.5.2015 Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí, poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice Garibaldi, které funguje od března 2014. Červená linka stockholmského metra: CBTC od Ansaldo STS v přípravě24.3.2015 V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i stanovištěm strojvedoucího. Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. Aspern Seestadt: další krok k rozvoji smart city Vídeň23.2.2015 Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých 20 % individuální automobilová doprava. PPP na lince 6 metra São Paulo: CBTC od Nippon Signal5.2.2015 Další dodavatel řídicího a zabezpečovacího zařízení typu CBTC, japonská společnost Nippon Signal, uzavřela koncem ledna 2015 smlouvu se společností Mitsubishi Heavy Industries v rámci veřejně soukromého partnerství (PPP) pro vybudování a provoz linky 6 metra v brazilském São Paulu. Její produkt s obchodní značkou SPARCS se tak stává další, v pořadí již devátou, technologií CBTC, které na našem portále průběžně sledujeme. Thales a Alstom: dva světoví dodavatelé společně pro CBTC v Hongkongu3.2.2015 Rychlodrážní systém v Hongkongu, provozovaný společností MTR Corporation, postupně za provozu přechází na plně automatické řídicí a zabezpečovací zařízení typu CBTC. O využití CBTC typu Siemens Trainguard MT na 47 km tratí v Hongkongu jsme psali již před více než dvěma lety. Koncem ledna 2015 uzavřela MTR Corporation smlouvu na implementaci CBTC na dalších sedmi linkách metra Kochi metro v Dillí: další indické CBTC28.1.2015 Po systému metra v Hyderabadu a první lince s CBTC na metru v Dillí se další městskou rychlodráhou v Indii využívající zabezpečovací a řídicí systém CBTC stane linka metra v Dillí nazývaná Kochi. Dopravní společnost Delhi Metro Rail Corp podepsala v lednu 2015 se společností Alstom smlouvu na komplexní dodávku sdělovacího a zabezpečovacího zařízení. Buenos Aires: další bezobslužné metro s CBTC v Jižní Americe v přípravě20.1.2015 Linka F metra v argentinském hlavním městě Buenos Aires (Subte) se pravděpodobně stane prvním plně automatizovaným metrem v Argentině a dalším z automatických metropolitních rychlodrah na jihoamerickém kontinentě, stejně jako například metro v brazilském Salvadoru nebo v Santiagu de Chile. Vyplývá to z dosavadních zpráv společnosti Systra, konzultační dceřiné firmy francouzského dopravce RATP Northern Line: další CBTC v londýnském metru19.11.2014 Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line (první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce 1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se dvěma stanicemi. CBTC pro rychlodráhu v Sydney2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel a 4km vyvýšený úsek. Istanbul připravuje bezobslužné metro3.7.2014 Podpisem smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu. Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je podzemní. CBTC pro monorail v Sao Paulo17.6.2014 Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení typu CBTC SelTrac. V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie, společnost Thales. Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|