Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier, který v
červenci 2015 získal potřebnou homologaci od německých úřadů a od srpna
2015 je v provozu na první tramvaji ve Frankfurtu nad Mohanem.

Princip fungování systému DAS ukazuje schéma na obrázku:

Stereokamery umístěné na tramvaji průběžně monitorují
prostor v dráze
tramvaje a v její bezprostřední blízkosti. Zároveň jsou do řídicí
jednotky systému automaticky přenášeny základní informace o
jízdě. Řídicí jednotka na základě těchto vstupů pomocí
speciálně naprogramovaného software průběžně vyhodnocuje možné riziko
kolize. Pokud je riziko vyhodnoceno jako reálné, je o tom řidič
informován pomocí optického a akustického rozhraní (viz foto níže),
případně
systém sám spustí nouzovou brzdu. Systém kamer „dohlédne“ do
vzdálenosti 1,5 – 60 m před vozidlem. Situaci kolem tramvaje sleduje v
horizontálním úhlu 80 % a v postranním úhlu 50 %. Systém rozpozná
objekty od velikosti 40 cm a reaguje s dobou odezvy 0,3 s.

Na vývoji tohoto systému, který byl zahájen v roce 2013,
se podílel Rakouský technologický institut (AIT). Systém DAS je
založený na jeho konceptu „3D Stereo Vision“, který se uplatňuje u
různých výzkumně vývojových aplikací od automatického řízení silničních
vozidel po zubolékařskou techniku. 
Vyvinutý systém DAS byl následně testován na tramvaji
frankfurtského městského dopravce Verkehrsgesellschaft Frankfurt am
Main (VFG). Na základě získaného oprávnění je nyní jeho tramvaj č. 272
prvním vozidlem, které používá systém VDV v běžném provozu s
cestujícími.
Dopravce předpokládá vybavení dalších 73 tramvají tímto
systémem do konce roku 2016.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto a
obrázky © Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě Ósaka
15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá
společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V
červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto
technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. 
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
24.3.2015
V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové
vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá
se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit
spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu
začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i
stanovištěm strojvedoucího. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
24.11.2014 Rozvoj mobilních informačních technologií
přináší do dopravy nové možnosti služeb a řešení. Simac
Connected Vehicle je koncepční řešení pro
dopravce, které přináší na palubu dopravního prostředku další služby a
poskytuje komunikační platformu pro další rozvoj. Koncept se opírá o
přivedení internetové konektivity na palubu dopravního prostředku, díky
níž je možné poskytovat tzv. online služby a zároveň provádět online
sběr dat. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 

|