Skládka odpadů pohání palivočlánkové manipulační vozíky
v americkém závodě BMW
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů.
Palivočlánkové manipulační vozíky jsou přitom v USA, na rozdíl od
Evropy, poměrně důležitým segmentem trhu elektromobility s významným
růstem. 
Projekt „elektřina z odpadu“
Jde o první projekt v USA, zaměřený na využití vodíku ze
skládek odpadu pro pohon palivočlánkových vozidel. Partnery
tohoto projektu, spolufinancovaného z rozpočtu amerického ministerstva
energetiky (DoE), jsou kromě BMW a spolufinancujícího ministerstva
rovněž Ameresco, Gas Technology Institute a South Carolina Research
Authority.
Cílem projektu bylo ověřit, nakolik technicky a
ekonomicky proveditelné je využít biometan, který vzniká jako odpadní
produkt u skládek odpadů, k získání vodíku pro praktické využití při
provozu palivočlánkové manipulační techniky.
Projekt zahrnoval tři fáze:
V první fázi bylo prověřeno, že je možné projekt tohoto
typu realizovat ve větším rozsahu.
Ve druhé fázi bylo prověřeno, že pro tento typ projektu
existují komerčně dostupná technická zařízení, která by zajistila téměř
absolutní čistotu (>99 %) vyprodukovaného vodíku, kterou
vyžadují používané palivové články s technologií protonvýměnné membrány
(PEM).
V poslední fázi bylo několik vidlicových vozíků plněno
pouze vodíkem získaným ze skládky a sledovány změny v jeho provozních
vlastnostech. Výsledky ukázaly, že žádné změny ve výkonnosti těchto
vozíků oproti těm, které jsou plněny čistým vodíkem dováženým do závodu
společností Linde, nebyly zaznamenány.
O palivočlánkových vidlicových vozících jsme na našem
portále psali již vícekrát, v souvislosti s jejich rostoucím trhem v
USA i s evropskými demonstračními projekty HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE. I zde platí,
zjednodušeně řečeno, že zatímco Evropa zkoumá a experimentuje, Amerika
prodává a užívá.
Palivočlánkové manipulační vozíky v USA a v Evropě
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se
palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí
bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako
zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné
provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších provozních
nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a dobou
dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých zdrojů
ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 % nákladů
na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.
Americký trh dnes nabízí palivočlánkové vidlicové vozíky
s energetickými jednotkami od pěti různých výrobců.
Typickým představitelem palivočlánkové pohonné jednotky
pro manipulační techniku v USA je technologie GenDrive od společnosti
Plug Power pracující s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48 V DC při
výkonu 10 kW. Tato technologie využívá palivové články kanadského
výrobce Ballard. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8 kg vystačí
na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně než tři
minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 % veškerých
provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %.
Vidlicové vozíky s tímto pohonem v celkovém počtu přes
270 jsou používány mj. i ve zmíněném závodě automobilky BMW v Jižní
Karolíně.
Organizací užívajících palivočlánkové manipulační vozíky
je dnes v USA celkem dvanáct a jejich pracoviště se nacházejí v
nejrůznějších místech v USA. Kromě zmíněného BMW mezi ně patří
například automobilka Mercedes-Benz, výrobce spotřebního zboží
Procter&Gamble nebo obchodní řetězec Walmart. Parky palivočlánkových manipulačních
vozíků se v jednotlivých případech pohybují v rozsahu řádově od desítek
do stovek. Nejrozsáhlejší park (přes 1700 vozíků) začal od roku 2014
postupně pořizovat zmíněný řetězec Walmart.
Celkový počet palivočlánkových manipulačních vozíků v
USA již dříve přesáhl tisícovku a po realizaci zmíněných záměrů Walmart
jich zde bude fungovat přes tři tisíce. Evropské ověřovací projekty
naproti tomu sledují jako optimistickou cílovou hodnotu v příštích
letech 200 palivočlánkových manipulačních vozíků na 10 – 20 místech v
Evropě.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
BMW (převzato od EHA)
Další informace zde
Přečtěte si také:
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
10.9.2015 Nedlouho po
zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve
Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“),
překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. 
26.1.2015
V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v
MHD“ se její
zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro
autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z
podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka
„CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your
city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS.
Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat
v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 
3.10.2014 O produktech dánské
firmy Serenergy, specializované na
technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v
souvislosti se stacionárními aplikacemi i
s
využitím metanolových palivových
článků pro pohon malých elektromobilů
QBEAK.
V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti
svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3
Rack, určených pro široké využití
22.11.2013
Pod označením Upp začala v polovině listopadu
vyrábět britská společnost Intelligent Energy, specializovaná na
palivočlánkové a další energetické technologie, přenosný palivový
článek pro dobíjení elektronických zařízení přes USB port. Zařízení
obsahuje palivový článek chlazený vzduchem spolu s nízkotlakovou
vodíkovou cartridge schopnou opakovaného plnění. 
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. 
12.7.2013
Společnost OK, provozovatel největší sítě
benzínových čerpacích stanic v Dánsku, ohlásila začátkem července 2013
svoji podporu metanolu jakožto palivu pro palivové články pohánějící
vozidla budoucnosti. OK dnes provozuje 670 ze dvou tisíc čerpacích
stanic v Dánsku a do budoucna hodlá budovat také čerpací stanice na
metanol pro podporu demonstračních automobilů QBEAK poháněných
metanolovými palivovými články. 
5.7.2013 DB
Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel
na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti
objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných
elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích
měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem
vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná
z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu
22.5.2013
Provozní životnost současných palivových článků je
zpravidla kolem 4 – 5 tisíc hodin. Společnost Proton Power Systems Plc,
jejíž dceřiná společnost Proton Motor dodala palivový článek i do
českého autobusu TriHyBus
(viz foto), oznámila 14. května 2013 velmi významný výsledek testování:
Její palivový článek dosáhl životnosti 10 000 hodin v režimu
start-stop, čili v denním zapínání a vypínání, běží dál a nenese známky
výraznější degradace. 
9.1.2013 Americký
webový portál FuelCellToday, zaměřený
na palivové články a jejich využití, zveřejnil zkraje ledna 2013
analýzu, srovnávající praktické využívání tohoto obnovitelného zdroje
energie mezi USA a Evropou. Tato analýza se zároveň snaží najít
příčiny, proč Evropa co do využití palivových článků zaostává za USA a
Japonskem. 
3.12.2012
Od konce listopadu 2012 vzrostl počet vidlicových
vysokozdvižných vozíků poháněných palivovými články, používaných v
závodech významného světového výrobce spotřebního zboží
Procter&Gamble v USA, na 340. 

|