|
Palivočlánkové manipulační vozíky: americký trh úspěšně roste20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE, v USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Typickým představitelem palivočlánkové pohonné jednotky pro manipulační techniku v USA je technologie GenDrive od společnosti Plug Power používaná zejména pro vysokozdvižné vozíky pracující s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48 V DC při výkonu 10 kW. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8 kg vystačí na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně než tři minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 % provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %. Mezi koncové uživatele této manipulační techniky patří závody velkých průmyslových firem a obchodních řetězců, jako Walmart, P&G, Sysco, CVS Pharmacy, Kroger nebo Mercedes-Benz. Růst tohoto trhu se odhaduje v rozmezí 150 – 200 % ročně. Ke konci letošního roku očekává Plug Power na objednávkách oproti loňsku dokonce trojnásobný nárůst obratu. Tomu odpovídá i stabilita dodavatelských vztahů: Začátkem října 2014 byla podepsána nová dohoda mezi výrobcem Plug Power a dodavatelem palivových článků Ballard na období do roku 2017 s jednoroční opcí na prodloužení. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Plug Power Inc. Přečtěte si také další uvisející články z rubriky Elektromobilita:H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty palivočlánkových manipulačních vozíků4.7.2014 O provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u výrobce spotřební chemie Procter&Gamble. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. Projekt HyFIVE: 110 palivočlánkových automobilů pro Evropu13.6.2014 V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne kritická pro cenu vozidla19.11.2013 Britský odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku palivových článků otiskl začátkem listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového vozidla je velmi malý První 7,5t užitkové vozidlo s bateriemi a palivovými články2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus, představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5 až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Palivové články pro minibary ve vlaku30.7.2013 Netradiční aplikaci palivových článků si nyní zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července 2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy, poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. Metanolové palivové články: renesance pro budoucnost?14.5.2013 Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují i CO2 a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá, že tyto články prožívají svoji renesanci. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|