Důležitý krok v elektro-aviatice: certifikované letadlo
pohání 250kW elektromotor vážící 50 kg
22.7.2016 Letectví je jedním z vážných znečišťovatelů ovzduší
včetně vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Nikde jinde však
také není poměr výkon/hmotnost tak kritický jako právě v letectví.
Důležitým milníkem v této oblasti se proto stal začátkem července 2016
oficiální start elektrického akrobatického letounu Extra 330LE na
letišti Schwarze Heide Airport poblíž německého Dinslakenu (první
neoficiální start se konal již koncem června 2016). Tento letoun byl
poháněn elektromotorem, který při trvalém výkonu 260 kW váží pouhých 50
kg.
Použitý letecký elektromotor Siemens SP260D dává trvalý
výkon 260 kW při maximálních otáčkách 1 500 ot/min a trvalém točivém
momentu 1 000 Nm. Jeho energetická účinnost činí 95 %. Motor pracuje
při napětí 580 V. Včetně ložiska pro vrtuli váží motor 50 kg. Při této
hmotnosti tedy dává pětkrát větší výkon než srovnatelné pohony, což je
světový rekord v této kategorii. ![](obrazky/245-Extra2.jpg)
Akrobatický letoun Extra 330LE (viz foto) má rozpětí
křídel 8 m, je 7,5 m dlouhý a váží cca 1000 kg. Celý elektrický pohon s
elektromotorem, bateriemi a trakčním invertorem je uložen v přídi
letadla (viz foto níže). Tento letoun slouží jako testovací základna pro
nové pohony. K tomuto účelu se výborně hodí právě akrobatické letadlo,
které při svém letu často namáhá jednotlivé komponenty na maximum. Pro
uvedený let byl vybaven bateriemi tak, aby zvládnul 20minutový let
zahrnující mj. start, stoupání a následný 5minutový let na plný výkon. ![](obrazky/245-Motor.jpg)
Poprvé na světě byl v tomto případě elektromotor použit
u letounu standardně certifikovaného Evropskou agenturou pro bezpečnost
letectví (EASA) podle Certifikační specifikace EASA pro letouny
kategorie normální, cvičná, akrobatická a pro sběrnou dopravu (CS 23).
Letoun měl zároveň běžné povolení k provozu od Spolkového úřadu pro
letectví.
Tímto důležitým krokem byl učiněn základ pro budoucí
konstrukci komerčních vrtulových letadel o čtyřech a více místech s
plně elektrickým nebo elektrickým hybridním pohonem. Mějme na paměti,
že letecký motor běží na plný výkon – a tedy produkuje nejvíce emisí –
zejména při startu a stoupavém letu, a právě tehdy může elektrický
pohon uplatnit svoje provozní přednosti. ![](obrazky/245-Extra3.jpg)
Elektrické pohony Siemens jsou předmětem společného
projektu společností Siemens a Airbus v rámci dohody o spolupráci
uzavřené v dubnu 2016. Cílem je vyvinout do roku 2030 hybridní
elektrický letoun pro regionální lety o obsaditelnosti až 100
cestujících a doletu 1000 km. Elektrické pohony pro letadla jsou řešeny
ve výkonových řadách a uvedený rekordní pohon pro akrobatický letoun
Extra 330LE je jejich základem. ![](obrazky/245-Extra4.jpg)
Vývoj tohoto rekordního elektromotoru byl
spolufinancován Německým výzkumným programem pro letectví (LuFo).
Akrobatický letoun Extra 330LE byl zkonstruován a vyroben ve spolupráci
firem Siemens, Extra Aircraft, MT-Propeller a Pipistrel.
Vývoj elektrických pohonů pro letadla byl nyní v rámci
skupiny Siemens vyčleněn do start-up společnosti jménem „next47“ (název
se odkazuje na rok 1847, kdy byla založena společnost Siemens), která
začne naplno fungovat od října 2016. Do této dceřiné firmy chce Siemens
soustředit své současné činnosti na úrovni „start-up“.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Siemens
Další informace zde ![](obrazky/245-Extra5.jpg)
Přečtěte si také:
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG ![](../sablona/vice3.gif)
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. ![](../sablona/vice3.gif)
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. ![](../sablona/vice3.gif)
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. ![](../sablona/vice3.gif)
30.1.2015 Začátkem
roku 2015 představila na výstavě Consumer Electronics Show v americkém
Las Vegas taiwanská start-up firma Gogoro zajímavý projekt s názvem
Smartscooter: elektroskútr využívající k pohonu výměnné baterie. Skútr
dokáže jet rychlostí až 100 km/h. ![](../sablona/vice3.gif)
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. ![](../sablona/vice3.gif)
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. ![](../sablona/vice3.gif)
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. ![](../sablona/vice3.gif)
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|