Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Důležitý krok v elektro-aviatice: certifikované letadlo pohání 250kW elektromotor vážící 50 kg

22.7.2016 Letectví je jedním z vážných znečišťovatelů ovzduší včetně vypouštění skleníkových plynů do atmosféry. Nikde jinde však také není poměr výkon/hmotnost tak kritický jako právě v letectví. Důležitým milníkem v této oblasti se proto stal začátkem července 2016 oficiální start elektrického akrobatického letounu Extra 330LE na letišti Schwarze Heide Airport poblíž německého Dinslakenu (první neoficiální start se konal již koncem června 2016). Tento letoun byl poháněn elektromotorem, který při trvalém výkonu 260 kW váží pouhých 50 kg.

Použitý letecký elektromotor Siemens SP260D dává trvalý výkon 260 kW při maximálních otáčkách 1 500 ot/min a trvalém točivém momentu 1 000 Nm. Jeho energetická účinnost činí 95 %. Motor pracuje při napětí 580 V. Včetně ložiska pro vrtuli váží motor 50 kg. Při této hmotnosti tedy dává pětkrát větší výkon než srovnatelné pohony, což je světový rekord v této kategorii.

Akrobatický letoun Extra 330LE (viz foto) má rozpětí křídel 8 m, je 7,5 m dlouhý a váží cca 1000 kg. Celý elektrický pohon s elektromotorem, bateriemi a trakčním invertorem je uložen v přídi letadla (viz foto níže). Tento letoun slouží jako testovací základna pro nové pohony. K tomuto účelu se výborně hodí právě akrobatické letadlo, které při svém letu často namáhá jednotlivé komponenty na maximum. Pro uvedený let byl vybaven bateriemi tak, aby zvládnul 20minutový let zahrnující mj. start, stoupání a následný 5minutový let na plný výkon.

Poprvé na světě byl v tomto případě elektromotor použit u letounu standardně certifikovaného Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) podle Certifikační specifikace EASA pro letouny kategorie normální, cvičná, akrobatická a pro sběrnou dopravu (CS 23). Letoun měl zároveň běžné povolení k provozu od Spolkového úřadu pro letectví.

Tímto důležitým krokem byl učiněn základ pro budoucí konstrukci komerčních vrtulových letadel o čtyřech a více místech s plně elektrickým nebo elektrickým hybridním pohonem. Mějme na paměti, že letecký motor běží na plný výkon – a tedy produkuje nejvíce emisí – zejména při startu a stoupavém letu, a právě tehdy může elektrický pohon uplatnit svoje provozní přednosti.

Elektrické pohony Siemens jsou předmětem společného projektu společností Siemens a Airbus v rámci dohody o spolupráci uzavřené v dubnu 2016. Cílem je vyvinout do roku 2030 hybridní elektrický letoun pro regionální lety o obsaditelnosti až 100 cestujících a doletu 1000 km. Elektrické pohony pro letadla jsou řešeny ve výkonových řadách a uvedený rekordní pohon pro akrobatický letoun Extra 330LE  je jejich základem.

Vývoj tohoto rekordního elektromotoru byl spolufinancován Německým výzkumným programem pro letectví (LuFo). Akrobatický letoun Extra 330LE byl zkonstruován a vyroben ve spolupráci firem Siemens, Extra Aircraft, MT-Propeller a Pipistrel.

Vývoj elektrických pohonů pro letadla byl nyní v rámci skupiny Siemens vyčleněn do start-up společnosti jménem „next47“ (název se odkazuje na rok 1847, kdy byla založena společnost Siemens), která začne naplno fungovat od října 2016. Do této dceřiné firmy chce Siemens soustředit své současné činnosti na úrovni „start-up“.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Siemens

Další informace zde

Přečtěte si také:

Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích

8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.  Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG 


Reportáž Proelektrotechniky.cz: Týden s Nissanem Leafem

24.5.2016 Japonská automobilka Nissan patří k těm, které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v praxi. S potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. 


EV Fleet Analyser: zkušenosti z monitorování elektrobusů umožní zefektivnit provoz elektrických užitkových vozidel

12.4.2016 Efektivnímu provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování tras. 


Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“

25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v přípravě

23.10.2015 Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční, kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě. Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový palivový článek.


Gogoro Smartscooter: taiwanský projekt elektroskútrů s výměnnými bateriemi

30.1.2015 Začátkem roku 2015 představila na výstavě Consumer Electronics Show v americkém Las Vegas taiwanská start-up firma Gogoro zajímavý projekt s názvem Smartscooter: elektroskútr využívající k pohonu výměnné baterie. Skútr dokáže jet rychlostí až 100 km/h. 


Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR

18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. 


Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí

13.8.2013 Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 


Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď

12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez  světla.


Palivový článek jinak: bezpilotní průzkumný letoun

2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v Kalifornii. 

 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services