HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v
přípravě
23.10.2015
Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční,
kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě.
Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v
Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného
letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový
palivový článek. ![](obrazky/76-VodikAero3.jpg)
Hlavním nositelem tohoto projektu nazývaného HY4 je
Německé centrum pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für
Luft- und Raumfahrt; DLR). Projekt byl v říjnu 2015 prezentován na
světovém veletrhu World of Energy Solutions ve Stuttgartu. Ve stejné
době došlo k dalšímu důležitému milníku tohoto projektu: K projektovému
konsorciu H2FLY, vedeného DLR – Ústavem technické termodynamiky a dále
zahrnujícího Univerzitu v Ulmu, leteckého výrobce Pipistrel a letiště
ve Stuttgartu, přistoupil kanadský výrobce vodíkových technologií
Hydrogenics, známý našim čtenářům mj. jako budoucí dodavatel pohonných
jednotek pro palivočlánkové vlaky v Německu.
Futuristické čtyřmístné letadlo HY4 (viz obrázky) je
poháněno 80kW elektromotorem, který mu dává maximální rychlost 200 km/h
a cestovní rychlost 145 km/h – tedy rychlosti jen o málo nižší než u
běžných letadel této kategorie. Zdrojem elektrické energie bude
nízkoteplotní palivový článek Hydrogenics pracující s technologií
protonvýměnné membrány (PEM), jehož parametry prozatím nejsou uváděny.
Palivový článek bude dodávat elektrickou energii během celého letu. Pro
požadavky na maximální výkon motoru při startu a stoupání bude doplněn
výkonnými lithiovými trakčními bateriemi. ![](obrazky/76-VodikAero1.jpg)
V závislosti na rychlosti a letové výšce se jeho dolet
může pohybovat v rozmezí 750 – 1500 km. Maximální hmotnost letadla je
1500 kg. Charakteristickým konstrukčním rysem je zdvojený trup se dvěma
dvoumístnými kabinami. Toto řešení umožňuje optimální rozložení
užitečné zátěže a tažné síly.
V dalších krocích bude třeba detailně vyvinout, vyrobit
a instalovat celý pohonný systém letadla. Konsorcium HY2FLY bude
odpovědné za všechny potřebné schvalovací procedury a následně bude
letadlo HY4 provozovat. První vzlet HY4 je plánován na Stuttgartském
letišti, které bude jeho mateřskou základnou, v létě 2016.
Na rozdíl od čistě demonstračních projektů, jako je
letoun ABB a Solar Impulse poháněný solární energií, má HY4 ambice na budoucí
uplatnění v běžné dopravě, především jako plně bezemisní aerotaxi. K
tomu se nabízí hustá síť šedesáti dobře vybavených mezinárodních i
regionálních letišť v Německu, kde díky svým konstrukčním parametrům
může toto letadlo využívat i krátké vzletové a přistávací dráhy.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázky ©
DLR
Další informace zde a také zde ![](obrazky/76-VodikAero2.jpg)
Přečtěte si také:
16.10.2015
S unikátním českým pilotním projektem „Akumulace
energie
z OZE ve vodíku“, jehož hlavním nositelem je ÚJV Řež, jsme naše čtenáře
již dříve seznámili v článku V Řeži pomáhají urychlit nástup
„vodíkové“ ekonomiky. Na semináři
„Vodík – energie budoucnosti“, pořádaném v říjnu 2015 Hospodářskou
komorou ČR ve spolupráci s ÚJV Řež a Českou vodíkovou technologickou
platformou (HyTEP), byly prezentovány některé další zajímavé
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
6.10.2015
Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí,
které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především
Německo,
Francie a
Velká Británie. Významným
příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt
Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou
plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka
zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého
vodíku. ![](../sablona/vice3.gif)
23.9.2015 Téma
inteligentních
měst – smart city –
se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů. ![](../sablona/vice3.gif)
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. ![](../sablona/vice3.gif)
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. ![](../sablona/vice3.gif)
14.8.2015
V rámci evropského projektu CHIC,
zaměřeného
na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v
provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz
AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá
název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý
milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. ![](../sablona/vice3.gif)
Letoun poháněný solární energií odstartoval k obletu
zeměkoule
17.3.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů.
Start letounu se uskutečnil 9. 3. 2015 z Abu Dhabi.
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. ![](../sablona/vice3.gif)
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii.
![](../sablona/zpet.png)
|