Elektrobusy v USA i pro meziměstské linky – první bude
Van Hool
26.10.2017 Elektrobusy prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. 
Elektrobus pro příměstské linky v USA, označovaný jako
CX45E, bude postaven na bázi modelu Van Hool CX45 (viz foto). Vozidlo
je 14 m dlouhé a nabízí kapacitu 56 míst k sezení.
Elektrický pohon s veškerou elektrovýzbrojí dodá
americký výrobce Proterra. Půjde o technologii E2, která byla použita i
u elektrobusu, který dosáhl světového rekordu v dojezdu na jedno nabití. Základem
pohonu je 220kW trakční elektromotor s permanentními magnety
s dvoustupňovou automatickou převodovkou Proterra, doplněný o
lithium-titanátové trakční baterie jako zásobník energie. K jejich
nabíjení slouží zásuvka mezinárodního standardu CCS.
Předpokládá se, že elektrobus Van Hool CX45E bude mít
dojezd na jedno nabití minimálně 300 km. Bude určen především pro
podniky při pravidelné přepravě zaměstnanců do práce a z práce nebo pro
kratší příměstské a meziměstské linky.
Na americký trh začne být tento elektrobus dodáván v
roce 2019 prostřednictvím výhradního partnera ABC Bus Companies Inc.,
který zajišťuje prodej a poprodejní servis.
Po modelu CX45E by měla následovat také kratší 11metrová
verze CX35E (číslo udává přibližnou délku ve stopách) se stejným
pohonem.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Van Hool NV
Další informace zde
Přečtěte si také:
23.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou
standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů
prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s
ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší
kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti
elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci
září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v
jihovýchodním Polsku. 
19.10.2017 V září 2017
představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
13.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
16.10.2017 Provozní
rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. 
29.9.2017 Dopravní
systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA,
který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23.
V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. 
24.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním
městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. 
3.8.2017 Elektrobusy
od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z
úspěšného provozu v Yorku nebo ve
švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé
elektrobusů. 
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. 
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|