Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro
Kolín n. R. a Wuppertal
8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 
Do uvedených měst dodá Van Hool 12m třínápravové
palivočlánkové autobusy typu A330 (viz foto) o přepravní kapacitě 29
sedících a 46 (Kolín), resp. 49 (Wuppertal) stojících cestujících
včetně prostoru pro dva invalidní vozíky a kočárek. K jejich pohonu
slouží 210kW elektromotor Siemens s permanentními magnety. Základním
zdrojem energie je nejmodernější 85kW palivočlánková jednotka
FCvelocity-HD85 od kanadského dodavatele Ballard Power Systems,
doplněná o lithium-iontové trakční baterie.
Díky této hybridní kombinaci dosahuje tento autobus
využívající sériové technologie spotřebu kolem 8 kg vodíku na 100 km.
To je spotřeba téměř stejná, jako u „superúsporného“ (a bohužel
neopakovatelného) českého projektu trojitě hybridního autobusu TriHyBus, využívajícího
palivový článek s téměř polovičním výkonem 48 kW a jako zásobník
energie vedle baterií také superkapacitory.
Vodík je uložen v nádržích o celkové kapacitě 38,2 kg a
s jedním naplněním vystačí na denní proběh vozidla 350 km.
Provozovateli palivočlánkových autobusů v Kolíně n. R a
Wuppertalu, jejichž dodávka začne na jaře 2019, budou místní dopravci
RVK Köln a WSW Wuppertal. Podobně jako další evropská města vede Kolín
a Wuppertal k nasazení těchto autobusů snaha o bezemisní městskou
dopravu. Čistě bateriové technologie však jejich představitelé vnímají
jako příliš omezující z hlediska dojezdu na jedno nabití baterií,
zatímco palivočlánkové pohony kombinují bezemisní provoz bateriových
elektrobusů s naprostou provozní nezávislostí autobusů na spalovací
motory.
Cílem projektu JIVE, v jehož rámci je tato dodávka
realizována, je přispět ke komercializaci palivočlánkových autobusů v
Evropě prostřednictvím zkušeností z větších parků těchto vozidel,
čítajících každý cca 10 – 30 autobusů. Za tímto účelem by v rámci
projektu JIVE mělo být uvedeno do provozu celkem 139 palivočlánkových
autobusů v 9 místech Evropy, zahrnujících Velkou Británii, Itálii,
Dánsko, Lotyšsko a Německo. Projekt JIVE potrvá do konce roku 2022.
Jeho celkový rozpočet činí 113,6 mil €, tj. cca 2,9 mld. Kč, z čehož 32
mil. € (cca 816 mil. Kč) představují dotace z evropských zdrojů.
(Poznámka: Společný podnik pro palivové články a vodík – FCH JU, jehož
prostřednictvím jsou tyto projekty spolufinancovány, je partnerstvím
Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro rozvoj
vodíkových a palivočlánkových technologií.)
Pro Kolín nad Rýnem nejsou palivočlánkové autobusy
novinkou. Svoji první zkušenost s nimi získalo toto město v rámci
evropského projektu CHIC. Dodávka
zmíněných 30 palivočlánkových autobusů je jedním ze záměrů města,
směřujícího na základě tohoto projektu k palivočlánkové
elektromobilitě. Ke stávající vodíkové plnicí stanici z tohoto
projektu, která bude rozšířena a modernizována, přibydou do konce roku
2018 pro potřebu třiceti nových palivočlánkových autobusů další dvě.
Pro wuppertalského dopravce je tato dodávka součástí
veřejné soutěže na celkem 63 palivočlánkových autobusů, vyhlášené v
květnu 2017. Také toto město rozvíjí palivočlánkovou elekromobilitu.
Důkazem je vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové automobily,
provozovaná od léta 2016 v tamní čerpací stanici Shell jako první v
rámci německého projektu H2 Mobility.
Van Hool patří k významným světovým výrobcům
palivočlánkových autobusů. Dosud jich dodal celkem 53, z toho 21 pro
USA a 32 pro města v Evropě, jako například skotský Aberdeen.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Van Hool
Další informace zde a také zde
a také zde
Přečtěte si také:
2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste. 
13.2.2018 Od ledna 2017,
tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových
autobusů. 
12.1.2018 Projekt
palivočlánkových vozů taxi v
Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
2.1.2018 V listopadu
2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici
zde. 
23.8.2017 Americký
obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. 
30.5.2017 Elektrifikace
těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního
vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 
11.5.2017 Kalifornský
dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“.
Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior®
od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku
2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské město
Aberdeen provozuje park
deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai,
z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský
magistrát. 
3.1.2017 Na mezinárodní
konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|