Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík
29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 
Toyota Mirai je palivočlánkový sedan poháněný
synchronním elektromotorem o nominálním výkonu 60 kW a maximálním
výkonu 90 kW. Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková
jednotka o výkonu 100 kW, která pracuje s čistým vodíkem o tlaku 70
MPa. Jako zásobník elektrické energie slouží nikl-metal-hydridová
(NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah. Palivový článek
během provozu běží nepřetržitě, a pokud je vozidlo v klidu, dobíjí
trakční baterii. Elektřinu tak získává elektromotor podle okamžité
situace z baterie nebo přímo z palivového článku.
Palivočlánkové automobily Toyota Mirai budou nasazeny do
policejní služby ve městě. Výrobce předpokládá jejich dojezd na jedno
naplnění nádrže vodíkem 300 mil (přes 480 km). Zároveň odhaduje, že
jejich provozní náklady by mohly tvořit cca polovinu nákladů na
srovnatelné osobní vozidlo s dieselovým pohonem.
Celý projekt je spolufinancován z prostředků evropského
Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU), což je
partnerství Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro
rozvoj vodíkových a palivočlánkových technologií.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
EHA (původní zdroj: Sunday Times)
Další informace zde
Přečtěte si také:
2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od
roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for
Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační
společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017
ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh
stále roste. 
13.2.2018 Od ledna 2017,
tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových
autobusů. 
12.1.2018 Projekt
palivočlánkových vozů taxi v
Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
2.1.2018 V listopadu
2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017.
Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
18.12.2017 Odborný
časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových
parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo
vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se
palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a
omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování,
představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě
správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici
zde. 
23.8.2017 Americký
obchodní řetězec Walmart je jedním z největších
uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě.
Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc,
specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její
infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během
příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a
mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní
Americe. 
30.5.2017 Elektrifikace
těžké silniční nákladní dopravy je, vedle
elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní
či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských
aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím
skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl,
například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla
dvojitým sběračem z trakčního
vedení, v USA se
připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového
nákladního vozidla. 
11.5.2017 Kalifornský
dopravce SunLine Transit Agency je jedním z
průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii
„E-mobilita v MHD“.
Jak bylo
oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových
autobusů typu American Fuel Cell Bus
se
nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior®
od kanadského
výrobce New Flyer. 
23.3.2017 Již od roku
2018 by měly být nasazeny do pravidelného
provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven –
Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe
Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom
Coradia iLint. Půjde o
vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické
„těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly
úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v
německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 
21.3.2017 Skotské město
Aberdeen provozuje park
deseti
palivočlánkových autobusů,
nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru
2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset
palivočlánkových sedanů Toyota Mirai,
z toho pět
dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura
na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský
magistrát. 
3.1.2017 Na mezinárodní
konferenci o bezemisních autobusech
International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v
Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus
využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I
když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony
dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|