Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Vnitřní navigační systém v hypermarketech využívá infrastrukturu osvětlení6.5.2016 Snad každý, kdo nakupuje v hypermarketech, už poznal ten pocit netrpělivosti a rozladění, kdy nemůže najít zboží, které potřebuje, zatímco doslova zakopává o to, které právě nehledá. To, že se dva lidé právě v hypermarketu sobě navzájem ztratí na ploše několika metrů čtverečních, je také každodenní příběh. Chytří provozovatelé obchodních řetězců už přicházejí na to, že nespokojený zákazník stěží koupí to, co nehledá, jen protože to má zrovna v cestě, a snaží se kupujícím orientaci v zákoutích hypermarketů naopak usnadnit. V systému vnitřní navigace, který začátkem května 2016 předvedla veřejnosti společnost Philips Lighting, k tomu významnou měrou pomáhá vnitřní osvětlení a jeho infrastruktura. Základem je systém Philips VLC (visible light communication – komunikace pomocí viditelného světla). Tento systém tvoří osvětlovací tělesa, doplněná řídicím systémem a navigační aplikací pro smartphony. Každé osvětlovací těleso vysílá svůj identifikační kód ve formě modulace světla, která je prakticky neviditelná lidským okem, zato velmi dobře rozlišitelná kamerou ve smartphonu. Kombinací těchto kódů od různých zdrojů světla v hypermarketu pak dokáže aplikace na smartphonu vyhodnotit aktuální pozici jeho uživatele v hypermarketu, podobně jako to dělá navigační systém GPS u signálů z vesmírných družic. Aplikace fungující na bázi iOS nebo Android a cloudových služeb tak nabízí svým uživatelům různé užitečné funkce, například zorientování se v prostoru, nalezení konkrétního zboží a zjištění informací o něm, stanovení optimální trasy po hypermarketu i přivolání pomoci. Systém funguje také obráceně, při zachování naprosté ochrany zákazníkova soukromí: Data, která získává od uživatelů aplikace, vytvářejí obrázek o vzorcích jejich spotřebitelského chování a nakupování. To může sloužit provozovateli hypermarketu jako cenný podklad například pro optimální rozmístění zboží na ploše nebo pro řízení jednotlivých procesů. Informace o rozmístění zboží v hypermarketu jsou kromě toho neméně užitečná jeho samotným zaměstnancům při jejich každodenní práci, stejně jako nakupujícím. Tento navigační systém je již od května 2015 úspěšně provozován například řetězcem Carrefour ve Francii. Od začátku května 2016 je doplněn o novou produktovou řadu řízeného osvětlení založenou na LED světelných zdrojích, nabízenou pod obchodní značkou Day-Brite LED Linear Suspended LBX. Tato produktová řada má v sobě zabudovanou funkci pro modulaci světla pro účely uvedeného vnitřního navigačního systému. Spojení uvedených dvou produktů má přínosy pro provozovatele hypermarketů i pro jejich zákazníky: Zákazníkům usnadní navigační aplikace nakupování, čímž posílí jejich loajalitu vůči příslušnému obchodnímu řetězci. To má v podmínkách vypjaté konkurence mezi řetězci značný obchodní význam. Nový systém řízeného osvětlení navíc umožňuje provozovateli snížení spotřeby elektrické energie o cca 25 % oproti konvenčním zdrojům světla. Navigační systém přitom využívá existující infrastrukturu vnitřního osvětlení, a pro jeho fungování tudíž nejsou třeba žádné dodatečné instalace. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Philips Přečtěte si také:OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Effidence 4Mob Plus: robotický vozík pomáhá handicapovaným cestujícím na nádraží7.3.2016 Francouzské železnice (SNCF) začaly v únoru 2016 testovat na nádraží Paris Est velmi užitečnou pomůcku pro handicapované cestující a jejich asistenta. Je jí robotický vozík na zavazadla vybavený senzory, který automaticky sleduje zaměstnance zákaznického servisu pomáhajícího nepohyblivým nebo málo pohyblivým cestujícím. SIGFOX: Česká republika bude mít komunikační síť pro internet věcí2.3.2016 Internetem věcí (IoT) rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu. O tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti s automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a stále více také u inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Česká republika se brzy připojí k zemím, které budou součástí globální sítě internetu věcí SIGFOX. Smart city Londýn: otevřená data v dopravě usnadňují každodenní život Londýňanů5.2.2016 Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. Projekt CityVerve: smart city Manchester využívá internet věcí8.1.2016 Manchester, půlmiliónové průmyslové město v severní Anglii, je jedním z evropských smart cities. Pro praktické uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve (doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015 spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370 mil. Kč). Staniční kamery detekují opilost cestujících pro zvýšení bezpečnosti provozu21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě
Ósaka iCity Platform: systémová architektura představena veřejnosti7.7.2015 Jedním projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho hlavním výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. „Smart screens“ pro cestující na letišti Heathrow: inspirace pro smart cities6.5.2014 V hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2 byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města. Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. Výzkumný projekt FIONA: základ pro systémy navigace v budovách10.4.2015 Navigační systémy pro běžné využití, například v silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS (location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako „elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých komplexech Spaghetti Open Data: projekt iCity přibližuje datovou základnu smart city Bologna široké veřejnosti27.3.2015 Evropský projekt iCity na podporu konceptu smart city, který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015 významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu otevřených dat pro užití širokou veřejností. Pilotní projekt inteligentních parkovacích systémů podpoří koncept smart city16.3.2015 Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA, specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i nadbytečné emise z provozu automobilů. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|