Vnitřní navigační systém v hypermarketech využívá
infrastrukturu osvětlení
6.5.2016 Snad každý, kdo nakupuje v hypermarketech, už poznal ten
pocit netrpělivosti a rozladění, kdy nemůže najít zboží, které
potřebuje, zatímco doslova zakopává o to, které právě nehledá. To, že
se dva lidé právě v hypermarketu sobě navzájem ztratí na ploše několika
metrů čtverečních, je také každodenní příběh. Chytří provozovatelé
obchodních řetězců už přicházejí na to, že nespokojený zákazník stěží
koupí to, co nehledá, jen protože to má zrovna v cestě, a snaží se
kupujícím orientaci v zákoutích hypermarketů naopak usnadnit. V systému
vnitřní navigace, který začátkem května 2016 předvedla veřejnosti
společnost Philips Lighting, k tomu významnou měrou pomáhá vnitřní
osvětlení a jeho infrastruktura.
Základem je systém Philips VLC (visible light
communication – komunikace pomocí viditelného světla). Tento systém
tvoří osvětlovací tělesa, doplněná řídicím systémem a navigační
aplikací pro smartphony. Každé osvětlovací těleso vysílá svůj
identifikační kód ve formě modulace světla, která je prakticky
neviditelná lidským okem, zato velmi dobře rozlišitelná kamerou ve
smartphonu. Kombinací těchto kódů od různých zdrojů světla v
hypermarketu pak dokáže aplikace na smartphonu vyhodnotit aktuální
pozici jeho uživatele v hypermarketu, podobně jako to dělá navigační
systém GPS u signálů z vesmírných družic.
Aplikace fungující na bázi iOS nebo Android a cloudových
služeb tak nabízí svým uživatelům různé užitečné funkce, například
zorientování se v prostoru, nalezení konkrétního zboží a zjištění
informací o něm, stanovení optimální trasy po hypermarketu i přivolání
pomoci.
Systém funguje také obráceně, při zachování naprosté
ochrany zákazníkova soukromí: Data, která získává od uživatelů
aplikace, vytvářejí obrázek o vzorcích jejich spotřebitelského chování
a nakupování. To může sloužit provozovateli hypermarketu jako cenný
podklad například pro optimální rozmístění zboží na ploše nebo pro
řízení jednotlivých procesů. Informace o rozmístění zboží v
hypermarketu jsou kromě toho neméně užitečná jeho samotným zaměstnancům
při jejich každodenní práci, stejně jako nakupujícím.
Tento navigační systém je již od května 2015 úspěšně
provozován například řetězcem Carrefour ve Francii. Od začátku května
2016 je doplněn o novou produktovou řadu řízeného osvětlení založenou
na LED světelných zdrojích, nabízenou pod obchodní značkou Day-Brite
LED Linear Suspended LBX. Tato produktová řada má v sobě zabudovanou
funkci pro modulaci světla pro účely uvedeného vnitřního navigačního
systému.
Spojení uvedených dvou produktů má přínosy pro
provozovatele hypermarketů i pro jejich zákazníky: Zákazníkům usnadní
navigační aplikace nakupování, čímž posílí jejich loajalitu vůči
příslušnému obchodnímu řetězci. To má v podmínkách vypjaté konkurence
mezi řetězci značný obchodní význam. Nový systém řízeného osvětlení
navíc umožňuje provozovateli snížení spotřeby elektrické energie o cca
25 % oproti konvenčním zdrojům světla. Navigační systém přitom využívá
existující infrastrukturu vnitřního osvětlení, a pro jeho fungování
tudíž nejsou třeba žádné dodatečné instalace.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Philips
Další informace zde
Přečtěte si také:
5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart city. 
7.3.2016 Francouzské
železnice (SNCF) začaly v únoru 2016 testovat na nádraží Paris Est
velmi užitečnou pomůcku pro handicapované cestující a jejich asistenta.
Je jí robotický vozík na zavazadla vybavený senzory, který automaticky
sleduje zaměstnance zákaznického servisu pomáhajícího nepohyblivým nebo
málo pohyblivým cestujícím. 
2.3.2016
Internetem věcí (IoT)
rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu. O
tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti s automatizací v
průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a stále více také u
inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. Česká
republika se brzy připojí k zemím, které budou součástí globální sítě
internetu věcí SIGFOX. 
5.2.2016 Jak
byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době
již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o
dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb
po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z
významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. 
8.1.2016 Manchester, půlmiliónové průmyslové město v severní
Anglii, je jedním z evropských smart cities. Pro praktické
uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí
internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K
tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve
(doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015
spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370
mil. Kč). 
21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě
Ósaka
7.7.2015 Jedním
projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem portále
průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity.
Jeho
hlavním výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující
široký veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených
dat. V červnu 2015 byla široké veřejnosti představena
systémová architektura této informační platformy, jako pokračování
první oficiální prezentace na březnové konferenci Net Futures v
Bruselu. 
6.5.2014 V
hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu. 
10.4.2015 Navigační systémy pro
běžné využití, například v
silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému
GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich
použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto
stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS
(location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako
„elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela
zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých
komplexech 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|