Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty

16.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní železnice (DB). Není divu – přes jejich cca 5 700 nádraží o úhrnné ploše 1,8 miliónu čtverečních metrů projde denně přes 5 miliónů cestujících. Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy česky „Smart kartáč“.

Soutěž organizovala drážní servisní organizace DB Services spolu s drážní inovační organizací DB mindbox.

Soutěžní arénou byl průchod halou berlínského hlavního nádraží o rozloze 200 m2 (celková plocha tohoto nádraží je 15 000 m2) za normálního provozu s cestujícími a množstvím rozmanitých překážek. Soutěžící roboty si zde musely poradit například se skvrnami od kečupu nebo se zbytky chipsů. Porota hodnotila orientaci robotů na nádraží, pojíždění po optimálních čisticích trasách, reakci na překážky a cestující, kvalitu čištění i bezpečnost provozu.

Soutěžícími, respektive jejich dodavateli, byly společnosti

•    Adlatus Robotics, start-up z německého města Ulm, který vyvíjí čisticí roboty od roku 2015,

•    Cleanfix, švýcarská firma dodávající čisticí stroje již od sedmdesátých let,

•    HEFTER cleantech, německý specializovaný dodavatel zařízení na čištění podlah a eskalátorů,

•    TASKI Diversey, americký dodavatel čisticích a hygienických systémů včetně čisticích robotů.

Ukázalo se, že čisticí roboty jsou na takové technické úrovni, že si se svými úkoly dokázaly úspěšně poradit. Pokud některému z robotů docházela energie v bateriích nebo čerstvá voda v nádrži, anebo naopak byla nádrž na špínu již plná, dojel se sám obsloužit do servisní stanice. Zdá se tedy, že plně autonomní provoz čisticích robotů je velmi reálný vývojový směr této techniky.  

A cena pro vítěze? Rámcová dvouletá smlouva s DB na rozvoj robotického čištění na nádražích. Bude-li tento testovací provoz úspěšný, stanou se čisticí roboty na německých nádražích každodenní realitou.

Videosnímek ze soutěže je k dispozici zde

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Deutsche Bahn AG

Další informace zde

Přečtěte si také:

„Lidský“ robot YuMi od ABB má sourozence

6.12.2017 „Lidský“ robot YuMi od ABB je již známý české odborné veřejnosti díky svému nasazení v Jablonci nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při montáži výrobků nízkého napětí i díky svým příznivým referencím ze zahraničí, například z Nizozemska. Na základě úspěchu tohoto robota YuMi s dvěma rameny, který jako první dokáže skutečně spolupracovat s člověkem, představila společnost ABB na konci listopadu 2017 na Mezinárodním veletrhu robotiky (iREX) v Tokiu kolaborativního robota s jedním ramenem. Robot kombinuje špičkové parametry a technologie s minimálními nároky na prostor. 


Unikátní robot ze Slovenska čistí ropné nádrže po celém světě

19.9.2017 Ropné tanky o průměru 40-80 metrů čistí první certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují jej kamery s datovými kabely made by Lapp. 


„YuMi, vstávat a do práce!“: tři „lidské“ roboty ABB v Nizozemí montují nový typ zásuvky

14.6.2017 „Lidský“ robot YuMi od ABB byl české veřejnosti poprvé prezentován na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září 2015. Uplatňovat se začíná i v rutinním provozu. Jako první byl YuMi nasazen od května 2016 v Jablonci nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při montáži výrobků nízkého napětí. Zhruba rok po úspěšné české premiéře začaly na základě velmi dobrých výsledků z Jablonce pracovat od června 2017 tři roboty YuMi v závodě ABB v nizozemském Ede na výrobě elektrotechnických součástek. 


„Škorpióní“ robot pomáhá při likvidaci jaderné havárie ve Fukushimě

23.2.2017 Pro průzkum areálu havarované japonské jaderné elektrárny Fukushima Daiichi, patřící společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco), jsou ve velké míře využívány specializované průmyslové roboty. Jejich nasazení při konkrétních úkolech v náročných podmínkách havarovaného reaktoru jim předurčuje mj. rozmanité, občas i bizarní tvary a podobu. Vedle robota MEISTeR na pásovém pojezdu, „mývalího“ robota Racoon nebo „vetřeleckého“ robota pro průzkum úzkých prostor byl v únoru 2017 nasazen robot připomínající škorpióna. 


Bezpečná robotická logistika s kabely Lapp

6.12.2016 Bezobslužné robotické tahače CEITruck s periferními jednotkami (viz foto) zabezpečují distribuci materiálu po předdefinovaných dráhách ve výrobních halách. Samozřejmostí je monitorovací a řídicí bezdrátový systém a automatické nabíjení. Využitím automatického logistického systému od společnosti CEIT zvyšují firmy svoji produktivitu a zároveň snižují logistické náklady. 


Robot MEISTeR úspěšně složil mistrovské zkoušky

28.2.2014 O záchranném robotu MEISTeR (Maintenance Equipment Integrated System of Telecontrol Robot) od Mitsubishi Heavy Industries jsme již před více než rokem psali v článku Malí roboti do nebezpečných podmínek. Tento robot byl vyvinut pro náročné odklízecí práce v havarované jaderné elektrárně Fukushima Daiichi. V druhé polovině února 2014 úspěšně skončily jeho demonstrační testy a nyní již čeká na nasazení v “ostrém provozu“ při dekontaminaci a odběru vzorků. 


Raccoon: robotický „mýval“ pomáhá ve Fukushimě

3.12.2013 Od konce listopadu 2013 odstraňuje kontaminaci v jaderné elektrárně Fukushima Daiichi 2 robotický vysavač a mycí stroj přezdívaný „Raccoon“ (mýval), patřící provozovateli elektrárny, společnosti Tokyo Electric Power Company (Tepco). V rámci zkušebního provozu se tento robot pohybuje po podlaze prvního podlaží reaktorové budovy, drhne a umývá tlakovou vodou její povrch, a snižuje tak radiaci.  


LaserSnake2: projekt „hadího“ robota do stísněných a nebezpečných podmínek

16.4.2013 Projektový tým vedený britskou společností OC Robotics zahájil na konci března 2013 výzkumný a vývojový projekt LaserSnake2. Jeho cílem je vyvinout robot s dlouhými hadovitými končetinami pro práci ve stísněných prostorách, ve vzduchu a pod vodou. 


„Superžirafa“: průmyslový robot pro práci v 8m výšce

23.2.2013 Odstraňování následků nehody v jaderné elektrárně Fukushima je neustálou výzvou pro technologie průmyslových robotů, které umí samostatně vykonávat manuální práce v nepřístupných místech nebo v kontaminovaném prostředí. Po úspěšném robotu MEISTeR přichází Mitsubishi Heavy Industries (MHI) s dalším unikátním robotem označeným jako MHI-Super Giraffe (MARS-C), tedy „superžirafa“. Název tohoto robota je jednak akronym, a jednak výstižné pojmenování jeho schopnosti dosáhnout až do výšky 8 metrů. 


Malí roboti do nebezpečných podmínek

24.12.2012 V posledních týdnech roku 2012 se světu představili malí roboti pro záchranné práce v nepřístupném prostředí – robot MEISTeR od firmy Mitsubishi Heavy Industries a robot Tetrapod od firmy Toshiba. Ačkoliv jejich celková koncepce je na první pohled odlišná, oba sloučí podobnému účelu a mají podobnou pohonnou jednotku i některé další vlastnosti. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services