Projekt CITYkeys: co potřebují občané a organizace od
smart cities
15.10.2015
Naše redakce získala v říjnu 2015 od svých
spolupracovníků první průběžnou zprávu evropského projektu CITYkeys,
financovaného z programu Horizon 2020. Zpráva uvádí přehled o potřebách
municipalit, občanů a dalších zúčastněných stran při implementaci
konceptu inteligentního města (smart
city) a souvisejících
projektů z hlediska měření jejich výsledků. I když se – alespoň z
pohledu každodenního internetového zpravodajství – nejedná přímo o
„žhavou novinku“ (zpráva byla publikována v květnu 2015), uvedené
poznatky jsou natolik zajímavé, že stojí zato s nimi, alespoň ve
stručnosti, seznámit i naše čtenáře.
Základním cílem dvouletého projektu CITYkeys,
probíhajícího od února 2015, je za pomoci zapojených municipalit
vytvořit a validovat ukazatele, které postihují pokrok dosažený
implementací konceptu smart city, a související procedury pro sběr
potřebných dat. Smyslem tohoto úkolu je, aby takto stanovené výsledné
hodnoticí ukazatele měly vypovídací schopnost a byly navzájem
srovnatelné. Koordinátorem projektu je finský výzkumný ústav VTT, o
němž jsme na našich stránkách již psali v souvislosti s elektrobusy
pro
Helsinky.
Účastníky projektu jsou dále výzkumné instituce AIT (Rakousko) a TNO
(Nizozemí) ve spolupráci s pěti městy (Rotterdam, Tampere, Vídeň,
Záhřeb a Zaragoza) a sdružením Eurocities, zahrnujícím 140 různých
evropských měst.
Cílem uvedené první průběžné zprávy je, jak již řečeno,
přehled potřeb inteligentních měst, jejich občanů a dalších
zainteresovaných stran. Tento přehled byl získán pomocí dvoukolového
dotazníkového průzkumu, zahrnujícího celkem 70 různých subjektů.
Z hlediska obecných důvodů, proč smart city vůbec
implementovat, se respondenti shodli na třech nejdůležitějších
prioritách:
• celkové zlepšení kvality
života ve městech,
• zlepšení služeb města
svým občanům,
• vytváření města s
inovacemi, kompetentním vedením a pracovními příležitostmi ke
kvalifikované práci.
Na stupnici důležitosti od 1 (nedůležitý) do 5 (vysoce
důležitý) přitom cca tři čtvrtiny měst označila agendu smart city
hodnotou 4 nebo 5. Oslovená města tedy berou implementaci konceptu
smart city velmi vážně.
Z hlediska konkrétního naplňování konceptu smart city
pomocí moderních technologií zdůrazňují města důležitost informačních
technologií a synergií mezi městskou mobilitou, energetikou a další
infrastrukturou směrem k maximalizaci ekonomické výkonnosti města a
efektivnímu hospodaření.
![](obrazky/75-AkcniPlany.jpg)
Obr. 1 Akční plány
smart city - odvětvové zaměření (ZVĚTŠIT
OBRÁZEK)
Jako základní nástroj uvádějí města implementující
koncept smart city akční plány či strategie pro jednotlivé oblasti
života, jak ukazuje procentní vyhodnocení odpovědí v grafu na obr. 1.
Jak patrno z obrázku, nejčastěji tyto akční plány pokrývají městskou
energetiku (hospodaření s energií a „zelenou“ energii), mobilitu a ICT,
tedy základní pilíře smart city.
Jinak to vypadá tam, kde města koncept smart city
neimplementují nebo jeho implementaci teprve připravují, mají však k
dispozici strategie pro dílčí odvětví, resp. oblasti života ve městě.
Jak ukazuje vyhodnocení na obrázku č. 2, v těchto případech jsou ICT
jednou z nejméně častých dílčích strategií. To napovídá, že zavádění
ICT v nejrůznějších oblastech je hlavním technologickým „motorem“ při
implementaci smart city.
![](obrazky/75-DilciStrategie.jpg)
Obr. 2 Dílčí
strategie měst neimplementujících smart city (ZVĚTŠIT
OBRÁZEK)
Všechna oslovená města implementující koncept smart city
měří výsledky této implementace. Vyhodnocení na obr. 3 ukazuje
jednotlivé oblasti hodnocení v rozlišení na jednoduché měření (červená
úsečka) a detailní měření (modrá úsečka) – čísla znamenají počet z
celkem devíti sledovaných měst. Z grafu je patrno, že největší
pozornost je věnována hospodaření s energií a jeho ekologickým efektům
a dále mobilitě ve městě. Významný podíl zaujímá i celkové sledování a
měření kvality života ve městě.
![](obrazky/75-OblastiMereni.jpg)
Obr. 3 Oblasti
měření smart city (ZVĚTŠIT OBRÁZEK)
Pro měření používají města rozmanité nástroje a rovněž
institucionální řešení takového měření je velmi rozmanité. Některá z
nich (například Amsterodam) přitom sledují normu ISO 37120 Udržitelný
rozvoj obcí – ukazatele pro městské služby a kvalitu života.
![](obrazky/75-UcelMereni.jpg)
Obr. 4 Účel měření
výsledků smart city (ZVĚTŠIT OBRÁZEK)
Jak ukazuje graf na obr. 4, měření výsledků implementace
smart city není samoúčelné. Slouží především k dlouhodobým a vrcholovým
rozhodováním, jako je vývoj strategií a dílčích oblastí městské
politiky a stanovení priorit pro rozvojové projekty, ale také pro
vyhodnocování výsledků implementovaných projektů a pro průběžnou
komunikaci mezi politiky a občany.
V kontextu s měřením výsledků smart city kladou města
důraz na využívání konceptu otevřených dat (blíže
viz např. projekt
iCity). S
tímto konceptem pracují dvě třetiny oslovených měst. Města však zároveň
upozorňují na problémy a překážky při využívání otevřených dat, zejména
na problémy v oblasti bezpečnosti informací, na absenci potřebných
procedur a na legislativní bariéry.
Celkově jako překážky při měření výsledků implementace
konceptu smart city uvádějí města, kromě chybějící jednotné metodiky
měření, také další problémy takového měření, především v oblasti
neujasněné politiky a strategie města, nedostatku potřebných dat a
nástrojů pro jejich vyhodnocení.
Celkově lze shrnout, že města mají zájem koncept smart
city nejen implementovat, ale také měřit jeho konkrétní výsledky, aby
nezůstalo jen u slovních proklamací. Projekt CITYkeys by tomu měl
významnou měrou napomoci. Je také zřejmé, že praktická implementace
tohoto konceptu se ubírá směrem, který ukazují i články v naší rubrice
Smart city v praxi.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Grafy na
obrázcích © CITYkeys
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První,
říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde ![](../sablona/vice3.gif)
5.10.2015
Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. ![](../sablona/vice3.gif)
23.9.2015 Téma
inteligentních
měst – smart city –
se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů. ![](../sablona/vice3.gif)
28.5.2015 Pod
názvem
Poděbrady 2015 se skrývá již 20. ročník
odborné konference na téma aktuální otázky a vybrané problémy řízení
elektrizační soustavy, kterou ve dnech 26. a 27. května 2015 pořádala
společnost EGÚ Praha Engineering, a.s. Jedním z řečníků byl i Ing.
Jakub Slavík, MBA, provozovatel našeho portálu, který seznámil
zúčastněné s konceptem smart city.
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily
veřejnost v
polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120
mil. €
do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který
umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s
informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by
tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech
Francie. ![](../sablona/vice3.gif)
5.5.2015 Jak
známo,
denní biorytmy lidí (i ostatních živočichů)
řídí světlo. Bílé světlo s modrým barevným komponentem potlačuje tvorbu
spánkového hormonu melatoninu, a pomáhá tak být bdělý a soustředěný. V
zimním období je ho však nedostatek, což se projevuje i na lidské
psychice a návycích. Vážným problémem je to v severských zemích, kde v
tuto dobu zapadá slunce již velmi časně odpoledne. ![](../sablona/vice3.gif)
10.4.2015
Navigační systémy pro
běžné využití, například v
silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému
GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich
použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto
stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS
(location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako
„elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela
zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých
komplexech ![](../sablona/vice3.gif)
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. ![](../sablona/vice3.gif)
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. ![](../sablona/vice3.gif)
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. ![](../sablona/vice3.gif)
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. ![](../sablona/vice3.gif)
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|