Pohyblivá socha Franze Kafky: netradiční využití
techniky pro průmyslovou automatizaci
31.10.2014
Od konce října 2014 zdobí náměstíčko u nového
obchodního centra Quadrio v centru Prahy pohyblivá socha Franze Kafky z
dílny Davida Černého (viz foto vpravo). Toto technicko-umělecké dílo je
unikátní tím, že 42 otáčejících se pater vytvoří v jeden okamžik tvář
Franze Kafky. Jedenáctimetrovou sochu o hmotnosti 39 tun
vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce
automatizační techniky. Řídicí a pohonný systém dodala společnost
Siemens. Ukázala tak velmi netradiční způsob využití a fungování
zařízení, která se osvědčují v průmyslové automatizaci. U slavnostního
předvedení sochy médiím nechyběli ani zástupci naší redakce, které
pochopitelně zajímala spíše elektrotechnická a energetická než umělecká
stránka tohoto projektu.
Celou sochu tvoří celkem 252 větších konstrukčních
segmentů, téměř jeden kilometr kabelů, 1 500 m² nerezového plechu
zrcadlového lesku a více než 16 300 kusů spojovacího materiálu. Pro
konstrukci byl ve firmě DIEMOS vytvořen 3D model, jehož datový objem
činil více než 20 GB.
Pohyb sochy zajišťuje 42 synchronních motorů se zvýšeným
momentem setrvačnosti (25 motorů řady 1FK7 – 1,5 kW/6 Nm a 17 motorů
řady 1FK7 – 0,94 kW/3 Nm), které jsou napájeny 21 motorovými moduly
řady Sinamics S120 s integrovanými bezpečnostními funkcemi. Pohon
doplňuje společný rekuperační 36kW napájecí modul pro servomotory
řady Sinamics S120 Smartline.
Přebytečná energie, vzniklá setrvačností těžkých dílů
sochy při zabrzdění jejich pohybu, se tedy neztrácí na odporech, ale
vrací se zpět do rozvodné sítě budovy, na niž je pohon sochy napojen.
Obdobně je tomu i u elektrických dopravních prostředků (viz například studie „E-mobilita v MHD“).
A stejně jako zde může rekuperace dosáhnout až desítek procent
spotřebované energie. Konkrétní spotřeba energie sochy, a tedy i způsob
využití rekuperace, závisí na provozním režimu sochy, který je již plně
v rukou provozovatele budovy. Lze nicméně očekávat, že při celkové
pravděpodobné energetické spotřebě budovy bude rekuperovaná energie
plně využita ve vnitřní síti, a nebude tedy třeba řešit související
otázky případné dodávky rekuperované elektřiny do veřejné distribuční
sítě.
Vše je řízeno systémem Siemens Simotion P320 (PC-based
bez rotačních dílů), využívajícím vzdálenou komunikaci přes rozhraní
Ethernet a OPC a lokální operátorský panel TP177B řady Siplus pro
náročné klimatické podmínky.
Tato technologie je s úspěchem používána především v
průmyslové automatizaci. I zde se uplatňuje rekuperace energie, zejména
při strojové manipulaci s těžkými výrobky a polotovary ve výrobním a
skladovacím procesu.
K dalšímu elektrotechnickému vybavení sochy patří mj.
24V zdroje využívající buď zbytkovou energii servopohonů, nebo ze sítě,
klimatizační jednotka o výkonu 10 kW i téměř 1 km kabeláže.
redakce,
s využitím tiskové zprávy DEIMOS s.r.o. a Siemens, s.r.o.
Foto
archiv redakce
Přečtěte
si také:
21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus, se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
26.9.2014
Na neustále se vyvíjející potřeby zákazníků na trhu
PLC reaguje nedávno uvedený produkt společnosti Unitronics, kontrolér
SAMBA, představitel nové tržní kategorie nízkonákladových all-in-one
PLC s barevným dotykovým displejem. Tvoří jej jednotka s 3,5palcovou,
16bitovou barevnou dotykovou obrazovkou, PLC a I/O. Programování
probíhá v systému VisiLogic a komunikační port RS232 lze doplnit o dva
další porty 
22.9.2014
Společnost ABB, přední dodavatel technologií pro
energetiku a automatizaci, 18. září 2014 slavnostně
otevřela ve Vestci u Prahy nový Evropský showroom pro svařování a dělení materiálu. ABB v
České republice zaujímá vedoucí postavení na trhu robotizované
automatizace a výstavbou nového showroomu v řádech několik desítek
milionů korun dále rozvíjí své zdejší zázemí v oblasti svařování a
dělení materiálu pro celou Evropu. 
15.9.2014
Na začátku září 2014 informovala společnost ABB
odbornou veřejnost o představení svého robota označeného jako YuMi®
(you and me – ty a já), schopného v plném rozsahu spolupracovat s
člověkem. YuMi je dvouramenný robot, konstruovaný pro
automatizované procesy při přesné výrobě – například pro montáž
drobných součástek při výrobě spotřební elektroniky, kde robot a člověk
musí úzce spolupracovat. 
19.9.2014
O elektromechanickém setrvačníku, jakožto
netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid
Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v
lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových
autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na
začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland
od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. 
11.9.2014
Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou
GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. 
5.9.2014 Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 

|