Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Pohyblivá socha Franze Kafky: netradiční využití techniky pro průmyslovou automatizaci31.10.2014 Od konce října 2014 zdobí náměstíčko u nového obchodního centra Quadrio v centru Prahy pohyblivá socha Franze Kafky z dílny Davida Černého (viz foto vpravo). Toto technicko-umělecké dílo je unikátní tím, že 42 otáčejících se pater vytvoří v jeden okamžik tvář Franze Kafky. Jedenáctimetrovou sochu o hmotnosti 39 tun vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce automatizační techniky. Řídicí a pohonný systém dodala společnost Siemens. Ukázala tak velmi netradiční způsob využití a fungování zařízení, která se osvědčují v průmyslové automatizaci. U slavnostního předvedení sochy médiím nechyběli ani zástupci naší redakce, které pochopitelně zajímala spíše elektrotechnická a energetická než umělecká stránka tohoto projektu. Celou sochu tvoří celkem 252 větších konstrukčních segmentů, téměř jeden kilometr kabelů, 1 500 m² nerezového plechu zrcadlového lesku a více než 16 300 kusů spojovacího materiálu. Pro konstrukci byl ve firmě DIEMOS vytvořen 3D model, jehož datový objem činil více než 20 GB. Pohyb sochy zajišťuje 42 synchronních motorů se zvýšeným momentem setrvačnosti (25 motorů řady 1FK7 – 1,5 kW/6 Nm a 17 motorů řady 1FK7 – 0,94 kW/3 Nm), které jsou napájeny 21 motorovými moduly řady Sinamics S120 s integrovanými bezpečnostními funkcemi. Pohon doplňuje společný rekuperační 36kW napájecí modul pro servomotory řady Sinamics S120 Smartline. Přebytečná energie, vzniklá setrvačností těžkých dílů sochy při zabrzdění jejich pohybu, se tedy neztrácí na odporech, ale vrací se zpět do rozvodné sítě budovy, na niž je pohon sochy napojen. Obdobně je tomu i u elektrických dopravních prostředků (viz například studie „E-mobilita v MHD“). A stejně jako zde může rekuperace dosáhnout až desítek procent spotřebované energie. Konkrétní spotřeba energie sochy, a tedy i způsob využití rekuperace, závisí na provozním režimu sochy, který je již plně v rukou provozovatele budovy. Lze nicméně očekávat, že při celkové pravděpodobné energetické spotřebě budovy bude rekuperovaná energie plně využita ve vnitřní síti, a nebude tedy třeba řešit související otázky případné dodávky rekuperované elektřiny do veřejné distribuční sítě. Vše je řízeno systémem Siemens Simotion P320 (PC-based bez rotačních dílů), využívajícím vzdálenou komunikaci přes rozhraní Ethernet a OPC a lokální operátorský panel TP177B řady Siplus pro náročné klimatické podmínky. Tato technologie je s úspěchem používána především v průmyslové automatizaci. I zde se uplatňuje rekuperace energie, zejména při strojové manipulaci s těžkými výrobky a polotovary ve výrobním a skladovacím procesu. K dalšímu elektrotechnickému vybavení sochy patří mj. 24V zdroje využívající buď zbytkovou energii servopohonů, nebo ze sítě, klimatizační jednotka o výkonu 10 kW i téměř 1 km kabeláže. redakce, s využitím tiskové zprávy DEIMOS s.r.o. a Siemens, s.r.o. Foto archiv redakce Přečtěte si také:Irizar Group: další evropský výrobce elektrobusů prezentuje první provozní výsledky21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR, Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či Wrightbus, se připojuje i španělská firma Irizar Group. Nové PLC + HMI = Samba26.9.2014 Na neustále se vyvíjející potřeby zákazníků na trhu PLC reaguje nedávno uvedený produkt společnosti Unitronics, kontrolér SAMBA, představitel nové tržní kategorie nízkonákladových all-in-one PLC s barevným dotykovým displejem. Tvoří jej jednotka s 3,5palcovou, 16bitovou barevnou dotykovou obrazovkou, PLC a I/O. Programování probíhá v systému VisiLogic a komunikační port RS232 lze doplnit o dva další porty Špičkové technologie pro svařování a dělení materiálu ve Vestci u Prahy22.9.2014 Společnost ABB, přední dodavatel technologií pro energetiku a automatizaci, 18. září 2014 slavnostně otevřela ve Vestci u Prahy nový Evropský showroom pro svařování a dělení materiálu. ABB v České republice zaujímá vedoucí postavení na trhu robotizované automatizace a výstavbou nového showroomu v řádech několik desítek milionů korun dále rozvíjí své zdejší zázemí v oblasti svařování a dělení materiálu pro celou Evropu. YuMi: první robot, který bezprostředně spolupracuje s člověkem15.9.2014 Na začátku září 2014 informovala společnost ABB odbornou veřejnost o představení svého robota označeného jako YuMi® (you and me – ty a já), schopného v plném rozsahu spolupracovat s člověkem. YuMi je dvouramenný robot, konstruovaný pro automatizované procesy při přesné výrobě – například pro montáž drobných součástek při výrobě spotřební elektroniky, kde robot a člověk musí úzce spolupracovat. Elektromechanický setrvačník Gyrodrive pro britské autobusy19.9.2014 O elektromechanickém setrvačníku, jakožto netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. GreenWay zkouší užitkové elektromobily11.9.2014 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která je investorem projektu. Služby GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. „Mluvící“ elektrické čtyřkolky provádějí turisty na Maltě5.9.2014 Od srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle zákazníkovy volby. Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Superkapacitory v tramvajích šetří energii7.8.2014 Na konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série 13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie, umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. Projekt Yokohama Smart City zkoumá optimální řízení poptávky po elektřině15.7.2014 V období od července do září 2014 probíhá v rámci projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil. obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích subsystémů |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|