Rozhovory – komentáře – reportáže
Archiv článků 2019 – 2020
22.12.2020
Předvánoční podvečerní procházky často vedou mě a mého manžela,
majitele naší firmy, do nedaleké Kutné Hory k chrámu svaté Barbory. Mám
k němu tak trochu osobní vztah. Pan architekt Ladislav Monzer, který
navrhoval její osvětlení, byl kdysi můj vedoucí diplomové práce z
osvětlovací techniky na ČVUT. Tohle působivé osvětlení, které letos
oslavilo čtvrtstoletí, nás oba také přimělo k malému zamyšlení nad
současnou dobou.
8.12.2020
Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba
fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve
výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů,
které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv. předregistračních
výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice
pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s
plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a
ochrany klimatu.
7.12.2020
Konferenci Smart city v praxi V, pořádanou provozovateli tohoto
portálu, sledovali v online přenosu také naši kolegové a přátelé z
Mosambiku při jihovýchodním pobřeží Afriky. Jsou to bývalí studenti
českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění „chytrých“ moderních
technologií v podmínkách mosambických měst, byť jsou jejich podmínky v
mnohém odlišné od těch českých. S jedním z nich, Miguelem Massinguem,
manažerem mosambické inovační technologické firmy KIMAS TCS, si zde
budeme povídat o tom, co mají naše světy společné anebo naopak různé.
Jako dobří přátelé si v rozhovoru budeme tykat, i když v jeho rodné
portugalštině by se slušela spíše třetí osoba patřící ke zdvořilému
oslovení „você“.
4.12.2020
Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti
elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty.
26.11.2020
Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění
cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.
24.11.2020 Uveřejňování
článků na obou našich portálech www.proelektrotechniky.cz
a www.smartcityvpraxi.cz,
provozovaných firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, se
řídí následujícími pravidly, odrážejícími obchodní politiku firmy i
všeobecné zásady podnikatelské a novinářské etiky:
23.11.2020
Problémy, jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou
moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na
současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými
opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme
připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle
předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021 dne 16.
března 2021 v Brně. Jak ukázala konference
Smart city v praxi V, rozvoj chytrých měst je
dlouhodobý proces, k němuž je nutno přistupovat systematicky a
cílevědomě.
19.11.2020
Nazrál čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály
vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů
i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si
tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti
manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení.
Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou
naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich
nejlepších znalostech a zkušenostech.
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
13.11.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO
sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V
podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se
konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst,
městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od
té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500.
Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k
němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je
užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem
smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí
aktuální jev, jako je urban sprawl.
27.9.2020 Dne
25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená
konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách
neustále se měnících protiepidemických opatření se konference
zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb
a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém
přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí
studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart
city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v
mnohém odlišné od těch českých.
7.9.2020 V létě 2020
zpracovával provozovatel tohoto portálu, naše firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, analýzu a zhodnocení vybraných strategií
českých smart měst, obcí a regionů.
Podívejte
se:
20.8.2020
Sedm z deseti aut, která v prvním čtvrtletí
letošního roku koupili zákazníci v Norsku, mělo elektrickou zásuvku.
Budou trend ze severské země, která je dlouhodobě průkopníkem
e-mobility, následovat i další evropské, potažmo světové trhy?
31.7.2020 V
létě 2020, po zhruba sedmi a půl letech svého provozu, překročil náš
portál www.proelektrotechniky.cz
důležitý milník: Jeho čtenost od počátku své existence dosáhla 200
tisíc unikátních čtenářů. Je to snad příležitost k malému letnímu
zamyšlení.
9.7.2020 Nejasný
postoj Evropské unie i některých národních států
ohledně jaderné energie vyvolává nejistotu u investorů, což brzdí
výstavbu nových jaderných elektráren i prodlužování provozu těch
stávajících. Globální spotřeba elektřiny roste a bez významného
přispění jaderných elektráren se nepodaří dostat emise skleníkových
plynů pod kontrolu. To jsou závěry Mezinárodní energetické agentury
(IEA). V nejnovější zprávě týkající se doporučení post-covidových
investic do energetiky pak IEA radí, aby vlády podpořily jadernou
energetiku prostřednictvím výkupních cen, garancí za úvěry nebo
systémem kreditů za bezemisní výrobu. IEA tedy radí postupovat podobným
způsobem, jakým se vydala česká vláda při přípravě nového jaderného
zdroje v Dukovanech.
16.6.2020 V
řešení problému znečištěného ovzduší pomohou Česku miliony korun z
Norských fondů. Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) otevřel v
polovině června 2020 v programu Životní prostředí, ekosystémy a změna
klimatu financovaném z Norských fondů novou dotační výzvu „Tromso“. V
ní je pro města, obce a další žadatele připraveno 65 milionů korun
určených na monitoring a analýzu stavu ovzduší. Dotace pokryje až 100 %
způsobilých výdajů na projekt.
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
19.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické
veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení
pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché.
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility.
6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách.
3.3.2020 Vodní
elektrárny patří k důležitým obnovitelným zdrojům
elektrické energie v České republice. Významný podíl mají elektrárny
tzv. Vltavské kaskády, provozované skupinou ČEZ. Ta v únoru 2020
prezentovala zajímavé výsledky této energetické soustavy v roce
2019.
20.2.2020 Jihočeská
Blatná je jedním ze slibně se rozvíjejících českých smart cities.
Zároveň je městem, kde se k „smart“ konceptu přistupuje selským
rozumem, s nohama pevně na zemi. Přesto – nebo možná právě proto – se
zde rozvíjí městská elektromobilita, a to způsobem stejně užitečným,
jako zajímavým. Vedle víceúčelové elektrické multikáry komunálních
služeb zde slouží městské policii elektroskútr, který při svém provozu
využívá všechny přednosti jednostopého vozidla s elektrickým pohonem.
18.2.2020
Spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions
vypracovala v únoru 2019 pozoruhodnou analýzu dosavadního vývoje
autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku. O
její závěry, publikované rovněž v některých zahraničních odborných
médiích, se s námi podělili. Ty nejzajímavější zde předkládáme čtenářům
našeho portálu, podle možností doplněné o alespoň orientační srovnání
se situací v ČR.
11.2.2020 Ekonomická
úspora, snížení škodlivých emisí a hluku z dopravy. To jsou hlavní,
zdaleka ne však jediné, přínosy vozidel na alternativní pohon.
Ministerstvo životního prostředí proto již počtvrté nabídne
prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR celkem 100 mil.
Kč na pořízení vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi ve veřejném
sektoru. Spolu s nimi přispěje i na dobíjecí stanice pro elektromobily.
24.1.2020
Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip.
22.1.2020 Je známo, že
různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt
se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti
výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však
objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné
odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny dala podnět naší
redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma.
16.10.2019 Integrovaný
regionální operační program (IROP) je důležitým prostředkem pro
spolufinancování českých investičních projektů z prostředků Evropských
strukturálních a investičních fondů. Tento program v gesci Ministerstva
pro místní rozvoj ČR bude pokračovat i po skončení současného dotačního
období. Podrobnosti se stále dolaďují. Jedno je však jisté: Současná
štědrá míra dotací, dosahující až 85 %, se již opakovat nebude. Bylo to
zřejmé při zahájení Roadshow IROP, které v polovině října 2019 proběhlo
v Akademii veřejného investování Ministerstva pro místní rozvoj.
11.10.2019 Řada měst má
jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.
8.10.2019 Operační
program Životní prostředí v gesci Ministerstva životního prostředí a
Státního fondu životního prostředí předpokládá v roce 2020 celkem 13
výzev na projekty zejména pro protipovodňovou ochranu, na prevenci
vzniku odpadů, ale také na ochranu a péči o přírodu a krajinu či na
snížení energetické náročnosti veřejných budov. Podrobný harmonogram
těchto výzev zveřejnil v na konci září 2019 Státní fond životního
prostředí.
23.8.2019 Města a obce
mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky
společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
12.8.2019 Realizace
„chytrých sítí“ – smart grids,
je podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu
podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů
podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR na konci července 2019.
9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.
6.8.2019
Zájemci o budování obnovitelných zdrojů energie mají od
konce července 2019 příležitost využít k tomuto účelu dotace z
Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP
PIK). Tato V. výzva programu Obnovitelné zdroje energie OP PIK 2014 až
2020, kterou vypsalo Ministerstvo průmyslu a obchodu CR (MPO), je
otevřená do března 2020.
18.6.2019 Spotřeba
energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského
nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně
ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních
technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v
Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou
otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na
to upozornil Státní fond životního prostředí.
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace.
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR.
12.4.2019
Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom,
jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé
jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k
jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při
rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom
všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem
Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v
neposlední řadě – můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu
redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
6.2.2019 Pojem „smart
city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept
strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány
moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je
velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou
infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast
inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních
a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako
příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré
město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem
shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a
cíl.
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Komentář Nicka Offina, vedoucího
prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe
18.1.2019 Vzhledem
k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl
v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových
zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době
dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna
technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě
využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné
množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké
principy se dotknou výrobního sektoru.
17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem
inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito
technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2019/2020
| Archiv 2014/2018
|