
Přečtěte si:
4.8.2014 Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. 
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde). 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 
11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
23.5.2014
V posledních dvou letech do české slovní zásoby
přibylo nové slovo – Motúčko. Na rozdíl od i-podů, i-padů, tabletů,
smart-phonů či vyguglování je to slovo obojživelně české. Obojživelně
proto, že slovo samo, i výrobek, který označuje, jsou ryze českého
původu. Slovem Túčko se v severovýchodních Čechách označuje stavební a
zahradní kolečko. Předpona Mo- znamená, jak jinak, motorizovat. A
motorizované zahradní a stavební kolečko je myšlenkou, užitným vzorem i
úspěšným výrobkem východočeské firmy Isolit-Bravo. 
22.5.2014 Jak byla v květnu 2014 informována světová veřejnost,
začne již v tomto roce budování japonské magnetické rychlodráhy
(maglev) Chuo Shinkansen mezi Tokiem a městem Nagoya, jejíž celková
délka bude 286 km a vlaky zde pojedou rychlostí více než 400 km/h.
Magnetická rychlodráha patří japonské železniční společnosti JR Central
a její první 43km úsek se již používá k testování vlaků. 
13.5.2014 Na konci dubna 2014 vyhlásil britský místopředseda vlády
Nick Clegg masivní podporu rozvoji individuální elektromobility v zemi
prostřednictvím vládní finanční podpory v celkové výši 500 mil. liber
(cca 17 mld. Kč). Tato podpora staví na čtyřech základních pilířích: 
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
Nápověda k článkům 9
12.4.2013 V předchozích částech našeho seriálu Nápověda k článkům jsme si ukázali,
jak fungují baterie a vodíkové palivové články. V dnešní Nápovědě se
podíváme, jakým způsobem se baterie a palivové články, případně další
zdroje pro alternativní elektrické pohony, používají u automobilů a
autobusů i u dalších silničních dopravních prostředků. 

|