Pozor, to byl Apríl!
H-Coffee: Netradiční využití palivového článku u
domácích spotřebičů
1.4.2013
S netradičním využitím obnovitelných zdrojů energie
přichází na trh britská firma GreenEL Williams. Jde o kávovary řady
H-Coffee Plus, jejichž provoz zajišťuje zabudovaný palivový článek.
Technologie společnosti GreenEL Williams využívá princip
mikrokogenerace známý z ostrovních systémů u chytrých budov – viz
článek Mikrokogenerace: řešení pro
chytré budovy v naší rubrice
Obnovitelné zdroje. Tento princip aplikuje na domácí spotřebiče, které
tradičně používají elektrickou energii současně k pohonu a k ohřevu
vody. Prvním takovýmto spotřebičem jsou právě kávovary řady H-Coffee
Plus.
Palivový článek HydroCell1500 pracuje s technologií
PEM (Proton Exchange Membrane) popsanou ve výše uvedeném článku.
Vyrobená elektrická energie slouží k pohonu mlýnku na kávu a čerpadla.
Teplo, které se vyvíjí při práci palivového článku, ohřívá vodu pro
přípravu kávy.
Kávovary H-Coffee Plus jsou dodávány v několika
provedeních podle velikosti zásobníku na vodu a účelu použití
(domácnost, kancelář, stravovací zařízení). Zásoba vodíku umožňuje
přípravu 300–6000 šálků kávy, podle konkrétního provedení přístroje a
zvoleného režimu práce. Přístroj monitoruje zásobu vodíku a při poklesu
pod nastavenou mez hlásí jeho nedostatek. Výrobce garantuje doplnění
zásoby vodíku v rámci EU do dvou dnů a mimo EU do pěti dnů na základě
zaslání SMS nebo e-mailového požadavku uživatele.
Kávovary H-Coffee Plus tak najdou uplatnění všude tam,
kde není k dispozici stálé připojení ke zdroji elektřiny nebo je
kapacita zdroje omezená, například u rekreačních objektů nebo dočasných
pracovišť (kanceláře na staveništi, catering při natáčení filmu v
exteriéru apod.).
Společnost GreenEL Williams připravuje i další využití
palivového článku u domácích spotřebičů využívajících současně teplo a
energii pro pohon, například pračky a sušičky, myčky nádobí apod.
redakce
Foto: GreenEL Williams
Přečtěte si také:
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě.
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku.
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji.
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion.
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty.
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty.
14.2.2013 Britský výrobce Youngman představil 11. února
2013 zcela inovační přístup k pojízdné osvětlovací technice: pojízdnou
osvětlovací věž Ecolite-H2, vybavenou LED svítidly, pro něž elektřinu
vyrábí palivový článek.
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 2
20.12.2012 Palivové
články slouží k přímé přeměně chemické energie
na stejnosměrný elektrický proud.
Základem jsou elektrochemické
procesy. Při chemické reakci vstupních látek – paliva a
okysličovadla - se chemická energie přeměňuje na elektrickou energii.
|