Přečtěte si:  Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR






Pozvánky na akce


Stalo se
















Pozor, to byl Apríl!

H-Coffee: Netradiční využití palivového článku u domácích spotřebičů

1.4.2013 S netradičním využitím obnovitelných zdrojů energie přichází na trh britská firma GreenEL Williams. Jde o kávovary řady H-Coffee Plus, jejichž provoz zajišťuje zabudovaný palivový článek.

Technologie společnosti GreenEL Williams využívá princip mikrokogenerace známý z ostrovních systémů u chytrých budov – viz článek Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy v naší rubrice Obnovitelné zdroje. Tento princip aplikuje na domácí spotřebiče, které tradičně používají elektrickou energii současně k pohonu a k ohřevu vody. Prvním takovýmto spotřebičem jsou právě kávovary řady H-Coffee Plus.

Palivový článek HydroCell1500 pracuje s technologií PEM (Proton Exchange Membrane) popsanou ve výše uvedeném článku. Vyrobená elektrická energie slouží k pohonu mlýnku na kávu a čerpadla. Teplo, které se vyvíjí při práci palivového článku, ohřívá vodu pro přípravu kávy.

Kávovary H-Coffee Plus jsou dodávány v několika provedeních podle velikosti zásobníku na vodu a účelu použití (domácnost, kancelář, stravovací zařízení). Zásoba vodíku umožňuje přípravu 300–6000 šálků kávy, podle konkrétního provedení přístroje a zvoleného režimu práce. Přístroj monitoruje zásobu vodíku a při poklesu pod nastavenou mez hlásí jeho nedostatek. Výrobce garantuje doplnění zásoby vodíku v rámci EU do dvou dnů a mimo EU do pěti dnů na základě zaslání SMS nebo e-mailového požadavku uživatele.

Kávovary H-Coffee Plus tak najdou uplatnění všude tam, kde není k dispozici stálé připojení ke zdroji elektřiny nebo je kapacita zdroje omezená, například u rekreačních objektů nebo dočasných pracovišť (kanceláře na staveništi, catering při natáčení filmu v exteriéru apod.).

Společnost GreenEL Williams připravuje i další využití palivového článku u domácích spotřebičů využívajících současně teplo a energii pro pohon, například pračky a sušičky, myčky nádobí apod.

redakce

Foto: GreenEL Williams


Přečtěte si také:

První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu

25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 


H2FC: Evropský výzkumný projekt pro vodíkové a palivočlánkové technologie

17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou a bezpečnou energetiku. 


Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu

6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics 


Serenergy H3 5000: metanolový palivový článek pro záložní zdroje energie

28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji.  



Bridgeport FC Park: nový palivočlánkový park v USA

14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou společnost Dominion. 


Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě

30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty.


Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW

20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 


Palivové články pro minibary ve vlaku

30.7.2013 Netradiční aplikaci palivových článků si nyní zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července 2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy, poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. 




Osvětlovací věž s palivovými články

14.2.2013 Britský výrobce Youngman představil 11. února 2013 zcela inovační přístup k pojízdné osvětlovací technice: pojízdnou osvětlovací věž Ecolite-H2, vybavenou LED svítidly, pro něž elektřinu vyrábí palivový článek. 



„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 2

Víte, jak funguje palivový článek?

20.12.2012 Palivové články slouží k přímé přeměně chemické energie na stejnosměrný elektrický proud.  Základem jsou elektrochemické procesy. Při chemické reakci vstupních látek – paliva a okysličovadla - se chemická energie přeměňuje na elektrickou energii.


 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services