Pozor, to byl Apríl!
H-Coffee: Netradiční využití palivového článku u
domácích spotřebičů
1.4.2013
S netradičním využitím obnovitelných zdrojů energie
přichází na trh britská firma GreenEL Williams. Jde o kávovary řady
H-Coffee Plus, jejichž provoz zajišťuje zabudovaný palivový článek.
Technologie společnosti GreenEL Williams využívá princip
mikrokogenerace známý z ostrovních systémů u chytrých budov – viz
článek Mikrokogenerace: řešení pro
chytré budovy v naší rubrice
Obnovitelné zdroje. Tento princip aplikuje na domácí spotřebiče, které
tradičně používají elektrickou energii současně k pohonu a k ohřevu
vody. Prvním takovýmto spotřebičem jsou právě kávovary řady H-Coffee
Plus.
Palivový článek HydroCell1500 pracuje s technologií
PEM (Proton Exchange Membrane) popsanou ve výše uvedeném článku.
Vyrobená elektrická energie slouží k pohonu mlýnku na kávu a čerpadla.
Teplo, které se vyvíjí při práci palivového článku, ohřívá vodu pro
přípravu kávy.
Kávovary H-Coffee Plus jsou dodávány v několika
provedeních podle velikosti zásobníku na vodu a účelu použití
(domácnost, kancelář, stravovací zařízení). Zásoba vodíku umožňuje
přípravu 300–6000 šálků kávy, podle konkrétního provedení přístroje a
zvoleného režimu práce. Přístroj monitoruje zásobu vodíku a při poklesu
pod nastavenou mez hlásí jeho nedostatek. Výrobce garantuje doplnění
zásoby vodíku v rámci EU do dvou dnů a mimo EU do pěti dnů na základě
zaslání SMS nebo e-mailového požadavku uživatele.
Kávovary H-Coffee Plus tak najdou uplatnění všude tam,
kde není k dispozici stálé připojení ke zdroji elektřiny nebo je
kapacita zdroje omezená, například u rekreačních objektů nebo dočasných
pracovišť (kanceláře na staveništi, catering při natáčení filmu v
exteriéru apod.).
Společnost GreenEL Williams připravuje i další využití
palivového článku u domácích spotřebičů využívajících současně teplo a
energii pro pohon, například pračky a sušičky, myčky nádobí apod.
redakce
Foto: GreenEL Williams
![](obrazky/15-Vtip_H-Coffee.jpg)
Přečtěte si také:
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](../sablona/vice3.gif)
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. ![](../sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
28.1.2014 O metanolových palivových článcích od dánského výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](../sablona/vice3.gif)
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. ![](../sablona/vice3.gif)
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](../sablona/vice3.gif)
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. ![](../sablona/vice3.gif)
14.2.2013 Britský výrobce Youngman představil 11. února
2013 zcela inovační přístup k pojízdné osvětlovací technice: pojízdnou
osvětlovací věž Ecolite-H2, vybavenou LED svítidly, pro něž elektřinu
vyrábí palivový článek. ![](../sablona/vice3.gif)
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 2
20.12.2012 Palivové
články slouží k přímé přeměně chemické energie
na stejnosměrný elektrický proud.
Základem jsou elektrochemické
procesy. Při chemické reakci vstupních látek – paliva a
okysličovadla - se chemická energie přeměňuje na elektrickou energii. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|