|
Automatizace dopravy: první specializované SŠ vzdělání
1.3.2013 České střední školy nabízejí obory různě zaměřené na
dopravu. Žádný z nich však zatím nebyl specializovaný přímo na oblast
automatizace v dopravě. Tento obor se přitom rychle rozvíjí, viz články
v naší rubrice Automatizace dopravy. Jako odpověď na tuto situaci
rozšířila VOŠ a SPŠ dopravní v Praze 1 pro školní rok 2013/14 výuku
elektrotechniky ve dvou zaměřeních – Výpočetní a komunikační technika a
Automatizace a elektronické systémy v dopravě. Jejich obsah byl
vypracován v součinnosti s odborníky z průmyslových podniků, které jsou
smluvními partnery školy.
Šířeji pojatý obor Výpočetní a komunikační technika bude orientován na
programování, mikroprocesorovou techniku, programové vybavení,
telekomunikační zařízení apod. Zcela nový obor Automatizace a
elektronické systémy v dopravě je naproti tomu profilován v
automatizační technice v dopravních prostředcích, energetice,
elektrických zařízeních hnacích vozidel, zabezpečovací technice a
silnoproudé elektrotechnice. Jak patrno, i tento nový obor je
dostatečně široký, aby dal absolventům potřebné znalosti pro konstrukci
a provoz nejmodernějších zabezpečovacích zařízení v kolejové dopravě
nebo pro řízení silniční dopravy.
Absolventi těchto oborů najdou široké uplatnění ve funkcích
středoškolsky vzdělaných techniků a řídících pracovníků v průmyslu i v
provozu dopravy a dopravní infrastruktury. Solidní základ všeobecně
vzdělávacích předmětů, společných pro všechny absolventy školy, jim
kromě toho dá příležitost k dalšímu úspěšnému studiu na dopravně
orientovaných oborech vysokých škol.
Výuka elektrotechniky probíhá v odborných učebnách.
Elektrolaboratoř školy bude v roce 2013 vybudována nově, jak po
stránce základního vybavení (laboratorní stoly, elektrické rozvody,
nábytek), tak z hlediska modernizace měřicí techniky a měřicích úloh. V
učebnách výpočetní techniky jsou simulovány základní průmyslové procesy
v jazycích MultiSIM a LabVIEW s praktickými výstupy a ovládáním
vybraných zařízení dopravních systémů (autoblok u traťového
zabezpečovacího zařízení, dopravní proud a řízení světelné křižovatky v
silniční zabezpečovací technice apod.). redakce Proelektrotechniky.cz Bližší informace o škole i jednotlivých oborech: www.spsdmasna.cz Přečtěte si také:
21.3.2024 Ve
dnech 19. a 20. 3. proběhly, opět jako doprovodný program veletrhu
AMPER, v areálu brněnského výstaviště dvě odborné konference pořádané
provozovateli tohoto portálu: 9. ročník
konference Smart city v praxi a 4. ročník konference Efektivní
elektromobilita v organizacích.
Konference byly zaměřeny na moderní technologie v mobilitě, energetice
a dalších oblastech, včetně problematiky strategického řízení a
financování. Konferencí se dohromady zúčastnilo na 130 odborníků z řad
veřejných služeb, municipalit, dopravců, škol a dalších relevantních
organizací. 
2.3.2024 Srdečně
Vás zveme na konferenci
„Efektivní elektromobilita v organizacích IV“, která se
koná 20. března 2024
na výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024.
Konference je určena odborné veřejnosti z řad průmyslu a ostatních
relevantních organizací, správcům jejich vozového parku, městským
službám, příp. dalším zájemcům o tuto problematiku, či školám. Obsah
konference bude zaměřen na aktuální novinky v oblasti elektrických
vozidel a dopravních systémů pro města a průmysl,
správy vozového parku, nabíjecí infrastruktury, softwarové/informační
podpory a autonomní mobility a také na ekonomiku a financování
elektromobility v organizacích. 
2.3.2024 Srdečně Vás
zveme na již 9. ročník
konference „Smart city v praxi IX“, která se koná 19. března 2024 na
výstavišti v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2024.
Konference je svým obsahem zaměřena zejména na představitele
municipalit a městských služeb a pokrývá širokou škálu moderních
technologií a jejich uplatnění pro dosahování sociálních a ekonomických
cílů měst. Program konference bude zahrnovat průřezové problémy –
strategie smart city, ekonomika a rozvoj měst, nové technologie pro
smart city – prezentace průmyslových partnerů konference, zahrnující
nové produkty pro smart city a praktické zkušenosti z jejich aplikací,
a také příklady dobré praxe ve městech a obcích. 
21.11.2014
Po městech Milán a Brescia se Řím stal třetím
italským městem, na jehož městské rychlodráze se používá bezobslužný
provoz. V listopadu 2015 zde byl zprovozněn první úsek linky metra C
mezi stanicemi Montecompatri Pantano a Parco di Centocelle. Úsek je
dlouhý 12,5 km a zahrnuje 15 stanic. 
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. 
7.11.2014 Pařížské metro patří k průkopníkům bezobslužného provozu
v Evropě. 9 km dlouhá linka 14, nazývaná též METEOR (Métro Est Ouest
Rapide – rychlé východo-západní metro), zde funguje jako bezobslužná
již od roku 1998. Podobně jako u čtyř dalších linek pařížského metra
jsou zde provozovány vlaky na pneumatikách. Prodloužení této linky
směrem na východ bude zabezpečeno a řízeno pomocí systému CBTC. To bylo v říjnu
2014 zadáno opět společnosti Siemens 
2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se
stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na
konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena
raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
|














|