Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















První vodíkovou čerpací stanici u nákupního střediska má Londýn

16.4.2015 O síti vodíkových čerpacích stanic v londýnské aglomeraci jsme na našem portále psali již více než před dvěma roky. Tato síť se na konci března 2015 rozrostla o další čerpací stanici, tentokrát u supermarketu Sainsbury’s v Hendonu na předměstí Londýna. Stanici vlastní a provozuje společnost Air Products.

Předpokládá se, že tuto plnicí stanici budou využívat palivočlánková taxi, šest dodávkových palivočlánkových automobilů provozovaných firmou Commercial Group (dodavatel kancelářského vybavení a IT) a mnoho palivočlánkových osobních automobilů Hyundai ix35.

Za zmínku zde stojí zejména tradiční londýnské taxi využívající palivočlánkový pohon. Pohonnou jednotku tvoří 100kW elektromotor, zásobovaný elektřinou z 30kW palivového článku, doplněného trakčními bateriemi. Tato taxi využívají vodík o tlaku 35 MPa, tedy stejného jako palivočlánkové autobusy. Dojezd na jedno naplnění činí přes 400 km, což je dostatečné pro osmihodinový městský provoz. Doplnění nádrže trvá cca 5 minut. Palivočlánkové taxi bylo vyvinuto ve spolupráci společností Intelligent Energy, Lotus Engineering, TRW Conekt a London Taxis International (LTI) přestavbou londýnského taxi typu LTI TX4. Jejich provoz je součástí evropského projektu HyTEC (Hydrogen Transport for European Cities), který probíhá již od roku 2012.

Je zřejmé, že palivočlánková elektromobilita má ve Velké Británii všestrannou podporu. Také je zřejmé, že i široká veřejnost zde přijímá vodík jako jedno z alternativních paliv, bez obav o bezpečnost.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto vodíkové stanice (vpravo) © EHA

Ilustrační foto taxi (nahoře) © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

 Přečtěte si také:

Honda FCV CONCEPT: palivočlánkový automobil s dojezdem 700 km

12.3.2015 Automobilka Honda představila v březnu 2015 na ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku designérům. 


Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA

2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms, Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 


Department Manche: průkopník komplexní palivočlánkové elektromobility ve Francii

12.2.2015 Úřad francouzského departmentu Manche, sídlící v normandském městě Saint-Lô, se stal první francouzskou správní institucí, která bude pro svoje služební účely používat park palivočlánkových automobilů. Na konci ledna 2015 zde byl slavnostně zahájen provoz vodíkové plnicí stanice od společnosti Air Liquide. 


Volkswagen představil prototypový palivočlánkový automobil

11.12.2014 Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a Toyota, o nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným provozem v Kodani nebo s ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v listopadu 2014 na LA Auto Show v  americkém Los Angeles. 


Výrobci palivočlánkových autobusů společně

2.12.2014 Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo 12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek spolu s trakčními bateriemi. 


Toyota Mirai: Japonsko podporuje palivočlánkovou elektromobilitu

13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou „Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 


ESPACE: nové evropské servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard

6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor – akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool s vodíkovými pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 


Palivočlánkové manipulační vozíky: americký trh úspěšně roste

20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE, v USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. 


Německo plánuje palivočlánkové osobní vlaky

6.10.214 Německé spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být testovány v roce 2018. 


Vodíkové plnicí stanice poprvé v sériové výrobě

18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu. V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových plnicích stanic. 


H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt

22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek  


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services