Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Hybrid Tram Train Citylink: diesel-elektrická vlakotramvaj pro Chemnitz27.8.2015 V srpnu 2015 byla saskému dopravci Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH dodána první ze série osmi „vlakotramvají“ od společnosti Vossloh (Vossloh Kiepe and Vossloh Rail Vehicles). Tato vozidla s označením „Hybrid Tram Train Citylink“ kombinují elektrický pohon pro provoz v režimu městské tramvaje ve městě Chemnitz s provozem na dieselový pohon na neelektrifikovaných železničních tratích v okolí města. Tato vlakotramvaj (i v češtině se někdy používá anglické označení „tram-train“) bude provozována v rámci městské tramvajové sítě v Chemnitz a na okolních neelektrifikovaných tratích do měst Burgstädt, Mittweida a Hainichen. Do roku 2020 tak vznikne síť lehké městské a příměstské železnice o celkovém rozsahu 226 km. Tříčlánková jednotka Hybrid Tram Train Citylink pro Chemnitz (viz foto) vychází z řady vozidel typu Citylink vyráběné firmou Vossloh Rail Vehicles ve Španělsku a v plně elektrické verzi používané například u systémů tram-train v německém Karlsruhe nebo u sheffieldského dopravního systému Supertram ve Velké Británii. Jednotka pro Chemnitz je 37 m dlouhá a z cca 80 % nízkopodlažní. Má přepravní kapacitu 234 sedících cestujících + dvě místa pro vozíčkáře. K pohonu slouží čtyři 135kW trakční elektromotory. Zdrojem elektrické energie je buďto trakční vedení 600/750 V DC nebo šestiválcový vodou chlazený dieselgenerátor 6H1800 o výkonu 390 kW od MTU/Rolls-Royce Power Systems. Při spalování nafty je zde využívána technologie AdBlue (speciální roztok močoviny vstřikovaný do výfukových plynů) pro snižování emisí oxidu dusíku. Vozidlo má maximální rychlost 100 km/h. Celá dodávka osmi těchto elektrických jednotek má rozpočet 42,3 mil. €. Součástí smlouvy je i opce na další dvě jednotky tohoto typu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Rio de Janeiro připravuje tramvaje se spodním odběrem a superkapacitory15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Inteligentní železniční nákladní vozy: cesta k zefektivnění logistiky15.5.2015 Zboží přepravované v nákladních vlacích často absolvuje velmi dlouhou cestu, při níž není vždy jasné, kde se právě nachází, a je při ní vystaveno výkyvům teplot, vibracím či nárazům při posunování, které mohou poškodit náklad, vůz nebo obojí. Propojení senzorů snímajících různé informace ze železničního nákladního vozu do informační sítě dostupné přes internet pomůže tento problém vyřešit, a zefektivnit tak celkový logistický řetězec Inekon Group a Ekova Electric představily tramvaj na baterie pro USA13.5.2015 Poslední ze sedmi objednaných tramvajových souprav, které jezdí na bateriový pohon a jsou tudíž schopny jezdit i bez trolejí, dokončily na začátku května 2015 společně v Ostravě společnosti Inekon Group a Ekova Electric, dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava. Tramvaje jsou určeny pro americký Seattle. Bateriové posunovací stroje: těžkotonážní e-mobilita jinak7.5.2015 O využití bateriového hybridního pohonu u lokomotiv jsme na našem portále psali již vícekrát jako o „těžkotonážní e-mobilitě“. Vždy se přitom jednalo o diesel-bateriové lokomotivy, určené především pro posun. K tomuto účelu však slouží i plně bateriové posunovací stroje či „lokotraktory“, které klasickou lokomotivu připomínají pramálo a slouží zejména v depech a dílnách. Jedním z nich je posunovací stroj Zephir CRAB 1800 E Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj1.4.2015 Palivočlánkové zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového regionálního vlaku v Německu přichází nyní na řadu i tramvaj. Diesel-bateriové posunovací lokomotivy: těžkotonážní e-mobilita opět na scéně18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“ již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. Německo plánuje palivočlánkové osobní vlaky6.10.214 Německé spolkové země Dolní Sasko, Severní Porýní-Vestfálsko, Baden-Württembersko a Hesensko podepsaly koncem září 2014 předběžnou smlouvu o dodání elektrického vlaku nové generace, využívajícího jako zdroj energie palivový článek. Vývoj tohoto vlaku podpoří německé Spolkové ministerstvo dopravy. Dva prototypy tohoto vlaku by měly být testovány v roce 2018. S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|