Dvanáct elektrobusů Linkker pro Helsinky
25.3.2015
Mezi bateriové elektrobusy provozované v Evropě i
jinde ve světě, které na našich stránkách průběžně sledujeme, se brzy
zařadí 12 vozidel od málo známého finského výrobce Linkker. V březnu
2015 si je objednal provozovatel regionální dopravy v Helsinkách HSL
pro pilotní provoz, který bude realizovat ve spolupráci s Finským
technickým výzkumným centrem VTT. Jeho začátek je plánován na konec
léta 2015. 
Linkker je 12m elektrobus se sníženými vstupy o kapacitě
69 cestujících, z toho 40 sedících.
Elektrobus je poháněn elektromotorem s permanentními
magnety a pevným převodem. Jako zásobník energie slouží
lithium-titanátové baterie o kapacitě 40 až 48 kWh rozmístěné pod
podlahou vozidla (viz schéma níže). Jejich životnost udává výrobce
počtem 12 000 nabíjecích cyklů. Elektřina z baterií pohání i další
pomocné pohony včetně větrání a klimatizace. Na vyžádání lze dodat
přídavné naftové topení. 
Pro průběžné dobíjení slouží pantografová konzole (viz
schéma). Dobíjení probíhá výkonem 200 kW po dobu cca 3 – 7 minut.
Přesné parametry dobíjecího zařízení výrobce neudává, podle prezentace
půjde pravděpodobně o dvoupólový pantografový sběrač, podobně jako
např. u e-busů Siemens/Rampini.
Pro karoserii a podvozek autobusu Linkker je
charakteristická odlehčená plně hliníková konstrukce od inovačního
finského autobusového výrobce Kabus Ltd. Oproti běžným srovnatelným
autobusům je tak vozidlo o cca 3 tuny lehčí.
Výrobce udává dojezd vozidla na jedno nabití baterií v
rozsahu 30 – 50 km při trakční spotřebě 0,5 – 0,8 kWh/km, tedy
srovnatelná nebo nepatrně nižší než např. u elektrobusů SOR v Ostravě.
Linkker je velmi mladý výrobce – vznikl v roce 2014 jako
spin-off firma výše uvedeného technologického centra VTT. Jeho činnost
je zaměřena na praktickou podporu inovativní elektrické dopravy ve
městech.
Během pilotního provozu budou elektrobusy vybaveny
senzory, jejichž pomocí bude VTT průběžně sledovat a vyhodnocovat
energetický management vozidla včetně procesu nabíjení a vybíjení
baterií. Celý tento projekt, spolufinancovaný z prostředků EU, tak
přispěje k naplnění strategických cílů města Helsinek v oblasti ochrany
životního prostředí.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto a obrázek © Linkker
Další informace zde
Přečtěte si také:
20.3.2015
Dlouho připravovaný pilotní provoz plug-in hybridních autobusů ve
Stockholmu, realizovaný v rámci projektu ZeEUS,
který jsme na našem portále avizovali již v červenci 2014, se 16.
března 2015 dočkal zahájení. První z osmi plug-in hybridních
elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením Siemens vyjel na linku 73
stockholmské MHD.
9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity
na lince 312
na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci
2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky,
dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila
provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně
elektrický. 
10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován
již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V
souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“
se její
zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s
koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské
univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 
6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita
v MHD“ dostali
její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici
podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD
na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na
přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v
článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky
jsou rozhodně zajímavé. 
21.1.2015
V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel
městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s
výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku
deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská
zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této
série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. 
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. 
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu. 
7.1.2015
V
oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě
pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků
Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do
provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a
palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém
konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový,
dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude
zároveň
prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 
9.12.2014 Další německé město
bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris
Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014
(viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku
2015. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v
rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014 Jako doprovodný
program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
21.10.2014
K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in
hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini,
Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus,
se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 

|