Shinbundang Line: „Soukromé“ bezobslužné metro s CBTC v
Soulu má prodloužení
10.3.2016 Bezobslužná rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském
hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující
rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha
ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016
byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line), která je v provozu
od roku 2011, prodloužena o další 13km úsek se šesti stanicemi, z toho
pěti podzemními. Další mezilehlá stanice má být zprovozněna v říjnu
2017.
Shinbundang Line je vedená částečně po povrchu a
částečně pod povrchem. Má normální rozchod a používá svrchní napájení
systémem 25 kV 50 Hz AC. Je konstruována na maximální rychlost 120
km/h, přičemž v praxi jezdí rychlostí 110 km/h po povrchu a 90 km/h pod
povrchem. I přes tyto provozní parametry, odpovídající spíše celostátní
příměstské železnici, jde o drážní systém s plně bezobslužným provozem,
vybavený zabezpečovacím systémem CBTC. Další zajímavostí
je, že tato dráha je fakticky „soukromá“ – tedy vlastněná a provozovaná
soukromým konsorciem firem v rámci veřejně soukromého partnerství (PPP).
V roce 2005 vznikl pod názvem Sinbundang Railway Co.
společný podnik pro výstavbu a provozování linky metra vedený soukromým
partnerem Doosan Construction & Engineering. Dalšími soukromými
společníky jsou Daelim Industrial Co., Dongbu Corp, Kolon, Posco.
Společníkem z veřejného sektoru je Ministerstvo pro území, dopravu a
námořnictví. Tomuto podniku byla udělena koncese na 30 let. Dopravu
provozuje dceřiná společnost koncesionáře NeoTrans.
Shinbundang Line používá technologii CBTC SelTrac s
radiofrekvenčním přenosem informací. Tento systém byl původně vyvinutý
firmou Alcatel a nyní dodávaný společností Thales. SelTrac měl
evropskou premiéru již na přelomu 80. a 90. let na londýnské Docklands
Light Railway (s přenosem informací indukční smyčkou). Dnes je to jeden z nejčastěji
používaných systémů CBTC ve světě (viz články v naší rubrice
Automatizace dopravy).
První úsek Shinbundang Line, dlouhý 17 km, byl
zprovozněn v roce 2011. V této první etapě fungoval bez vlastního depa
a jeho vlaky využívaly depo společnosti Korail, provozující několik
dalších linek soulského metra. Součástí projektu druhého úseku
Shinbundang Line proto bylo i vybudování vlastního depa. Náročným
milníkem tohoto projektu byla integrace obou úseků a testovací provoz
druhého úseku za plného provozu prvního úseku.
Shinbundang Line je provozována bez strojvedoucích. V
každém vlaku je nicméně přítomen jeden „pracovník zákaznických služeb“
pro případ řešení mimořádných událostí. Předpokládá se, že tento
personál bude přítomen ve vlacích Shinbundang Line po dobu jednoho roku
od zprovoznění druhého úseku, poté bude linka provozována plně bez
obsluhy.
Shinbundang Line se rozvíjí i dále. Letos bude zahájena
výstavba třetího úseku, směřujícího do centra Soulu, který má být podle
plánu uveden do provozu v roce 2021. Další, čtvrtý úsek je nyní
předmětem studií proveditelnosti.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © DX
Line
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. 
29.1.2016 Leden 2016 je
díky podepsaným dodavatelským smlouvám
významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah
ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi
linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A
zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou
případech přitom hraje významnou roli systém
CBTC
od společnosti
Siemens. 
12.1.2016
Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný
provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown
Line s plně bezobslužným provozem ve
své druhé etapě. Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi.
Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce
roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v
roce 2017. 
2.12.2015 Na
konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického
metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva
všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
6.8.2015 Metro v New
Yorku (New York City Subway) představuje síť
městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421
stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním
systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí
kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém
CBTC, které bylo
dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní
je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. 
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
10.7.2015 Čínský
výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a
elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné
ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního
internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra
využívající technologii CBTC. 
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 

|