Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové
konstrukce
24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města.
RER (Réseau Express Régional - regionální rychlodrážní
síť) je systém rychlé městské a příměstské železnice v Paříži, která
doplňuje síť metra. Celou síť provozují dohromady francouzské národní
železnice SNCF a pařížský dopravní podnik RATP. V provozu je 571 km
tratí, z toho cca 60 km v tunelech, na nich je 246 stanic. Vlaky RER
používají svrchní napájení, na síti RER 1,5 kV DC a na síti SNCF 25 kV
50 Hz AC. Linka E dlouhá 52 km spojuje centrum Paříže s východní
oblastí Île-de-France.
Centrální část této železnice (provozované pochopitelně
se strojvedoucím) mezi stanicemi Rosa Parks a Nanterre-La Folie bude
pro zvýšení hustoty a spolehlivosti provozu vybavena systémem CBTC. Pro
tento účel dodá Siemens k tomu určený systém CBTC pod označením NExTEO.
Tento systém umožní ve špičce zkrátit interval mezi vlaky ze současných
180 s na 108 s a zvýšit traťovou rychlost na 120 km/h. Kromě toho
umožní dispečerům RER mnohem rychleji a spolehlivěji řídit jakékoliv
provozní nepravidelnosti na lince.
Systém NExTEO je speciálně konstruován pro možnost
přejíždění z uzavřeného městského systému na hlavní tratě. Systém byl
vyvinut francouzskou pobočkou Siemens ve spolupráci s firmou Atos,
specializovanou na informační technologie, jejíž zkušenosti jsou
využívány především v oblasti dohledových systémů pro železniční tratě.
Na lince E RER bude systém NExTEO instalován vůbec poprvé a pokud se
osvědčí, měly by jím být vybaveny i další linky RER.
Možnost přejíždění vlaků z oblasti vybavené CBTC do
oblasti vybavené jiným typem zabezpečovacího zařízení je jedním z
funkčních požadavků normy IEEE 1474, která obecně upravuje výkonové a
funkční požadavky na systémy CBTC. Zde se mj. říká, že systém CBTC musí
umožnit smíšený režim provozu, a to
• normální provoz vlaků
vybavených CBTC v oblasti CBTC i mimo ni,
• normální provoz vlaků
nevybavených CBTC v oblasti CBTC i mimo ni,
• nouzový provoz vlaků při
selhání celého systému nebo jednoho vlaku v oblasti CBTC nebo mimo ni.
Při normálním provozu musí zařízení striktně rozlišovat,
zda se vlak pohybuje v oblasti s CBTC nebo mimo ni, resp. nesmí
indikovat CBTC tam, kde se nevyskytuje. Vlak vybavený CBTC přitom může
poskytovat i funkce automatické ochrany vlaků (ATP), tj. zajištění
proti kolizím, překročení rychlosti a jiným nebezpečným podmínkám, v
oblasti bez CBTC.
Hodnota uvedené zakázky pro linku E činí 186 mil. €. Jde
o první velký kontrakt v rámci rozsáhlého projektu prodloužení linky E
západním směrem do Mantes-la-Jolie o celkovém rozpočtu 3,7 mld. €,
jehož součástí je i vybudování 8km tunelu mezi Haussmann-Saint-Lazare
and Nanterre-La Folie. Po dokončení celého projektu v roce 2022 by
linka E měla jezdit s frekvencí 28 vlaků/hodinu a ve špičce přepravit
620 tisíc cestujících za hodinu, tedy o 67 % více než současných 370
tisíc cestujících.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám
významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah
ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi
linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A
zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou
případech přitom hraje významnou roli systém CBTC
od společnosti
Siemens. ![](../sablona/vice3.gif)
12.1.2016
Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný
provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown
Line s plně bezobslužným provozem ve
své druhé etapě. Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi.
Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce
roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v
roce 2017. ![](../sablona/vice3.gif)
2.12.2015 Na
konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického
metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva
všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. ![](../sablona/vice3.gif)
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
6.8.2015 Metro v New
Yorku (New York City Subway) představuje síť
městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421
stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním
systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí
kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém
CBTC, které bylo
dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní
je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. ![](../sablona/vice3.gif)
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. ![](../sablona/vice3.gif)
10.7.2015 Čínský
výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a
elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné
ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního
internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra
využívající technologii CBTC. ![](../sablona/vice3.gif)
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. ![](../sablona/vice3.gif)
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. ![](../sablona/vice3.gif)
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. ![](../sablona/vice3.gif)
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|