Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové
konstrukce
24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města.
RER (Réseau Express Régional - regionální rychlodrážní
síť) je systém rychlé městské a příměstské železnice v Paříži, která
doplňuje síť metra. Celou síť provozují dohromady francouzské národní
železnice SNCF a pařížský dopravní podnik RATP. V provozu je 571 km
tratí, z toho cca 60 km v tunelech, na nich je 246 stanic. Vlaky RER
používají svrchní napájení, na síti RER 1,5 kV DC a na síti SNCF 25 kV
50 Hz AC. Linka E dlouhá 52 km spojuje centrum Paříže s východní
oblastí Île-de-France.
Centrální část této železnice (provozované pochopitelně
se strojvedoucím) mezi stanicemi Rosa Parks a Nanterre-La Folie bude
pro zvýšení hustoty a spolehlivosti provozu vybavena systémem CBTC. Pro
tento účel dodá Siemens k tomu určený systém CBTC pod označením NExTEO.
Tento systém umožní ve špičce zkrátit interval mezi vlaky ze současných
180 s na 108 s a zvýšit traťovou rychlost na 120 km/h. Kromě toho
umožní dispečerům RER mnohem rychleji a spolehlivěji řídit jakékoliv
provozní nepravidelnosti na lince.
Systém NExTEO je speciálně konstruován pro možnost
přejíždění z uzavřeného městského systému na hlavní tratě. Systém byl
vyvinut francouzskou pobočkou Siemens ve spolupráci s firmou Atos,
specializovanou na informační technologie, jejíž zkušenosti jsou
využívány především v oblasti dohledových systémů pro železniční tratě.
Na lince E RER bude systém NExTEO instalován vůbec poprvé a pokud se
osvědčí, měly by jím být vybaveny i další linky RER.
Možnost přejíždění vlaků z oblasti vybavené CBTC do
oblasti vybavené jiným typem zabezpečovacího zařízení je jedním z
funkčních požadavků normy IEEE 1474, která obecně upravuje výkonové a
funkční požadavky na systémy CBTC. Zde se mj. říká, že systém CBTC musí
umožnit smíšený režim provozu, a to
• normální provoz vlaků
vybavených CBTC v oblasti CBTC i mimo ni,
• normální provoz vlaků
nevybavených CBTC v oblasti CBTC i mimo ni,
• nouzový provoz vlaků při
selhání celého systému nebo jednoho vlaku v oblasti CBTC nebo mimo ni.
Při normálním provozu musí zařízení striktně rozlišovat,
zda se vlak pohybuje v oblasti s CBTC nebo mimo ni, resp. nesmí
indikovat CBTC tam, kde se nevyskytuje. Vlak vybavený CBTC přitom může
poskytovat i funkce automatické ochrany vlaků (ATP), tj. zajištění
proti kolizím, překročení rychlosti a jiným nebezpečným podmínkám, v
oblasti bez CBTC.
Hodnota uvedené zakázky pro linku E činí 186 mil. €. Jde
o první velký kontrakt v rámci rozsáhlého projektu prodloužení linky E
západním směrem do Mantes-la-Jolie o celkovém rozpočtu 3,7 mld. €,
jehož součástí je i vybudování 8km tunelu mezi Haussmann-Saint-Lazare
and Nanterre-La Folie. Po dokončení celého projektu v roce 2022 by
linka E měla jezdit s frekvencí 28 vlaků/hodinu a ve špičce přepravit
620 tisíc cestujících za hodinu, tedy o 67 % více než současných 370
tisíc cestujících.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám
významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah
ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi
linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A
zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou
případech přitom hraje významnou roli systém CBTC
od společnosti
Siemens. 
12.1.2016
Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný
provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown
Line s plně bezobslužným provozem ve
své druhé etapě. Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi.
Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce
roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v
roce 2017. 
2.12.2015 Na
konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického
metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva
všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
6.8.2015 Metro v New
Yorku (New York City Subway) představuje síť
městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421
stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním
systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí
kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém
CBTC, které bylo
dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní
je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. 
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
10.7.2015 Čínský
výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a
elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné
ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního
internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra
využívající technologii CBTC. 
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 

|