Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Bezobslužné metro ve Francii: Siemens provádí konverzi v Paříži a rozšiřuje kapacitu v Toulouse29.1.2016 Leden 2016 je díky podepsaným dodavatelským smlouvám významným milníkem v rozvoji bezobslužného provozu městských rychlodrah ve Francouzských městech Paříž a Toulouse. V Paříži dojde ke konverzi linky 4 metra na bezobslužný provoz a v Toulouse se kapacita linky A zdvojnásobí. V obou případech jde o vlaky na pneumatikách a v obou případech přitom hraje významnou roli systém CBTC od společnosti Siemens. Linka 4 pařížského metra je 12,1 km dlouhá a je zde 27 stanic. Se svými 700 tisíci přepravených cestujících se tato linka řadí v pařížském metru k nejexponovanějším. Pro zkrácení intervalu mezi vlaky a zvýšení energetické efektivnosti provozu bylo rozhodnuto provést její konverzi na plně bezobslužný provoz pomocí technologie CBTC Siemens Trainguard MT, který v Paříži již slouží na linkách metra 1 (viz foto vlevo nahoře) a 14. Předpokládá se, že výsledkem bude zkrácení intervalu mezi vlaky o 20 % na 85 vteřin a 12% úspora energie. Rozpočet celého projektu, zahrnujícího vybavení stanic, činí 70 mil. € (cca 1,9 mld. Kč). Dokončení konverze je plánováno na rok 2022. Systém bezobslužných vlaků na pneumatikách nazývaný VAL (Véhicule Automatique Léger, tedy lehká automatická vozidla) v Toulouse funguje od roku 1993. Linka A (viz foto vpravo) o délce 12,5 km má 18 stanic a je dopravně velmi exponovaná – denní počet přepravených cestujících vzrostl ze 125 tisíc po zprovoznění v roce 1993 na dnešních 230 tisíc. Ve špičce jezdí vlaky v intervalu 60 vteřin. Jediným způsobem, jak dále zvýšit kapacitu této linky, je zdvojnásobit délku soupravy ze současných 26 m na 52 m. K tomuto účelu bude třeba přebudovat zabezpečovací systém CBTC. Pro zvýšení bezpečnosti a provozní spolehlivosti bylo dále rozhodnuto vybavit stanice nástupištními stěnami s dveřmi. Další součástí projektu jsou potřebné změny v trakčním napájení a v depu. Rozpočet celého tohoto projektu je 66 mil. €, tedy cca 1,8 mld. Kč. Následovat by měla rovněž objednávka na dodatečný vozový park. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Siemens a Railway Gazette International Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Singapurská rychlodráha Downtown Line: 21km CBTC bez strojvedoucích v provozu12.1.2016 Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown Line s plně bezobslužným provozem ve své druhé etapě. Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi. Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v roce 2017. Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň jednu automatickou linku, převládá CBTC2.12.2015 Na konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267: Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier Metro v New Yorku rozvíjí CBTC od různých dodavatelů6.8.2015 Metro v New Yorku (New York City Subway) představuje síť městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421 stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém CBTC, které bylo dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. Bezobslužná linka C metra v Římě otevřela druhý úsek23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020, bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena pod povrchem. Vysokorychlostní internet pomáhá systémům CBTC10.7.2015 Čínský výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra využívající technologii CBTC. Vídeň připravuje bezobslužné metro3.7.2015 Vídeňské metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3, U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně bezobslužný provoz. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena26.5.2015 Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí, poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice Garibaldi, které funguje od března 2014. Červená linka stockholmského metra: CBTC od Ansaldo STS v přípravě24.3.2015 V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i stanovištěm strojvedoucího. Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|