Elektrobus Optare MetroCity zahajuje provoz v Londýně
17.12.2014
Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz
další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva
elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé
lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované
společností Arriva.
Autobus Optare MetroCity o délce 10 nebo 11 m je dodáván
s různými dieselovými pohony i jako plně elektrický (viz foto). V 11m
provedení pro Londýn má kapacitu 29 sedících a 43 stojících cestujících.
V elektrické verzi je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero
emission“ electric o výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě
sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o
celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC.
Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním
základních parametrů.
Nabíjení probíhá buďto prostřednictvím zabudovaného
nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW
po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu) nebo zrychleným nabíjením
pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce
dodává jako volitelné, po dobu cca 2 hodin.
Dojezd na jedno nabití udává výrobce, v závislosti na
provozních parametrech, v rozmezí 110 – 150 km.
Cílem zkušebního provozu je prověřit, nakolik obstojí
tento eletrobus v podmínkách intenzivního městského provozu v Londýně.
Po elektrobusech BYD je to další
bateriový elektrobus provozovaný v Londýně, spolu s osmi
palivočlánkovými autobusy a rozsáhlým parkem diesel-hybridních autobusů
(viz studie „E-mobilita v MHD“).
Testy výrobce prozatím ukazují, že ačkoliv jsou
pořizovací náklady elektrobusu Optare MetroCity větší oproti
srovnatelnému dieselovému autobusu, významně nižší náklady na provoz a
údržbu by mohly tento rozdíl v ceně vyvážit za dobu jeho obvyklé
provozní životnosti.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Optare
Další informace zde
Přečtěte si také:
9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový
elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát
poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na
veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem
prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem
MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. 
25.11.2014
Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní
komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
12.11.2014
Další elektrické autobusy na britském kontinentě
budou v
rámci projektu ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis 
10.11.2014
Od prosince 2014 bude na lince 109 městské dopravy v
německém Hamburku v provozu plug-in hybridní autobus Volvo
7900 s
dobíjecí technologií Siemens. Provozovatelem bude společnost Hamburger
Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu v hamburské aglomeraci.
Veřejnosti byl autobus se svojí dobíjecí technologií představen na
začátku listopadu 2014. 
13.10.214
V říjnu 2014 byla evropská odborná veřejnost
seznámena s
unikátním maďarským elektrobusem Modulo Medio Electric, prvním z řady
Modulo. Jeho karoserie byla vyrobena z kompozitových materiálů se
skleněnými vlákny v podobě průřezových („kroužkových“) modulárních
segmentů o standardizovaných rozměrech. Výrobcem elektrobusu je
maďarská elektrotechnická společnost Evropro. 
7.10.2014
Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva,
zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|