Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway, zaměřený na pronájem elektrických užitkových vozidel. Od léta 2015 nabízí speciálně upravené vozidlo s menší kapacitou trakčních baterií a větší nosností. Provoz elektrických užitkových automobilů ve městě je celkově vnímán velmi pozitivně, a to jak na straně zákazníků (dodavatelů a odběratelů zboží), tak provozovatelů. Technicky daná dojezdová vzdálenost vozidel zde není zásadní problém – zpravidla odpovídá dennímu proběhu vozidla v městské logistice, pohybujícím se v tomto případě v rozmezí cca 120 – 150 km. Města kromě toho motivují k využívání elektrických vozidel v městské logistice například výjimkami z místních a časových omezení. Problémem jejich rozšíření je však, vedle vyšší pořizovací ceny, také nedostatečný technický a finanční servis, zdaleka ne tak rozvinutý jako u tradičních užitkových vozidel. Na tuto situaci zareagoval v roce 2012 již zmíněný slovenský projekt Greenway, fungující na následujícím principu: Za paušál získá uživatel dlouhodobý pronájem elektromobilu včetně veškerého servisu – instalace dobíjecí infrastruktury ve firmě, možnost výměny baterií na stanicích GreenWay, náklady na elektrickou energii nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů, výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. V případě poruchy klient může využít náhradní vozidlo. Od léta 2015 nabízí Greenway svým zákazníkům užitkové vozidlo eVAN také ve verzi se 40kWh bateriemi, oproti základní verzi se 60kWh bateriemi. Zkušenosti totiž ukazují, že ve velkých metropolích, jako Paříž nebo Vídeň, najezdí vozidla při městské logistice zřídkakdy víc než 80 km za den. U takto upravené verze, snížené o příslušnou hmotnost baterií, činí užitková hmotnost 1080 kg při dojezdu až 140 km, oproti základní verzi s užitkovou hmotností 920 kg a dojezdovou vzdáleností cca 160 – 200 km. Vzhledem k výměnnému způsobu hospodaření s bateriemi, který Greenway svým zákazníkům nabízí, přitom nepředstavuje snížená kapacita trakčních baterií zásadní problém ani v případě, že vozidlo musí z nějakých důvodů za den mimořádně najezdit více, než by odpovídalo jeho technicky dané dojezdové vzdálenosti. Tato varianta je součástí rozvojového projektu, který prověřuje příležitosti a omezení flexibilních řešení se sníženou kapacitou trakčních baterií 40 kWh i se zvýšenou kapacitou na úrovni 80 kWh, která naopak vyhovuje delším pojížďkám bez možnosti dobití nebo výměny baterií na trase. Projekt Greenway se tak rozvíjí směrem k flexibilitě vůči zákaznickému trhu, kde využívá maximum z reálně dosažitelných provozních parametrů elektrických užitkových vozidel na míru konkrétním požadavkům jejich provozovatelů. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto @ archiv redakce Proelektrotechniky.cz Přečtěte si také:Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. Pozvánka na odbornou konferenciElektrické autobusy pro město IV15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 Maďarská vláda podporuje rozvoj elektrické dopravy2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016 by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností. Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy. Chorvatská vláda podporuje individuální elektromobilitu11.5.2015 Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů, skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy. GreenWay se rozvíjí v Evropě7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku, která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. Japonsko má více nabíjecích stanic než benzínových pump18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic. Honda FCV CONCEPT: palivočlánkový automobil s dojezdem 700 km12.3.2015 Automobilka Honda představila v březnu 2015 na ženevském autosalonu prototyp palivočlánkového sedanu pod názvem Honda FCV CONCEPT. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří mj. dojezd 700 km na jedno naplnění nádrže, tedy plně srovnatelný s tradičním automobilem, i umístění veškerého pohonu pod kapotou konvenčního sedanu, které, jako první na světě u palivočlánkových automobilů, dává zcela volnou ruku designérům. Francie razantně podporuje individuální e-mobilitu3.3.2015 S platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500 do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). Cargohopper: úspěšný provoz elektrických nákladních automobilů v Amsterodamu26.2.2015 O připravovaném provozu čtyř elektrických nákladních automobilů typu Cargohopper jsme naše čtenáře informovali zhruba před rokem, v lednu 2014. Jejich provoz byl v Amsterodamu zahájen v březnu 2014. Od té doby, tedy během cca 11 měsíců, najela tato vozidla cca 280 tisíc km a přepravila více než tisíc tun nákladu. Aspern Seestadt: další krok k rozvoji smart city Vídeň23.2.2015 Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské mobility Elektromobily: organizace jako klíčový zákazník a jejich motivace k nákupu13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“ zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz článek o zprávě ICCT), a to formou cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|