Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Maďarská vláda podporuje rozvoj elektrické dopravy

2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016 by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností. Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy.

Dalším nástrojem pro rozvoj elektromobility v Maďarsku je podpora městských dopravců při nákupu elektrobusů jako náhrady dieselových autobusů. Jak jsme již dříve informovali, vyvinul maďarský výrobce Evropro unikátní elektrobus vlastní konstrukce.

Maďarská politika v oblasti elektromobility se odvíjí od vypracovaného plánu elektromobility, prvního svého druhu v zemích EU, který si stanovil za cíl učinit Maďarsko vedoucí zemí ve střední a východní Evropě v oblasti elektrické dopravy. Tento plán má oporu v právních normách, například v Zákonu o elektřině.

Maďarská vláda zdaleka není ve svém úsilí sama. K podpoře elektromobility se kromě „starých“ zemí EU, jako například Francie, hlásí i nově přistoupivší státy, včetně např. Chorvatska.

V ČR je podpora elektrické dopravy pro programové období 2014+ kompetenčně rozdělena mezi resorty MMR ČR, MD ČR a MPO ČR. Do kompetence MMR ČR spadá nákup elektrických vozidel pro veřejnou dopravu včetně dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy, financovaná prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Do kompetence MD ČR v rámci Operačního programu Doprava (OPD 2) spadá rozvoj infrastruktury pro drážní dopravu (včetně tramvají, trolejbusů a metra) a rozvoj veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Rozvoj elektromobility v rámci podnikatelských subjektů podporuje Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) v kompetenci MPO ČR. Rozvoj elektromobilů, elektrobusů a do jisté míry i další elektrické dopravy je rovněž zakotven v Národním akčním plánu Čistá mobilita, který nyní prochází schvalovacím procesem.

redakce Proelektrotechniky.cz

Ilustrační foto © redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Chorvatská vláda podporuje individuální elektromobilitu

11.5.2015 Nejen západní země, ale i nově přistoupivší členové EU podporují rozvoj individuální elektromobility. Příkladem je program podpor, který v březnu 2015 vyhlásilo chorvatské ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem ochrany životního prostředí a hospodaření s energií. V rámci tohoto programu se vláda podílí na spolufinancování elektrických a hybridních automobilů, motocyklů, skútrů i terénních čtyřkolek pro jednotlivce i firmy. 


GreenWay se rozvíjí v Evropě

7.4.2015 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Jak byla v březnu 2015 informována odborná veřejnost, služby GreenWay se nyní rozhodla využít i firma Schachinger, jedna z největších logistických společností v Rakousku, která se tak stala prvním rakouským zákazníkem GreenWay. 


Japonsko má více nabíjecích stanic než benzínových pump

18.3.2015 Podle zprávy japonského automobilového výrobce Nissan Motor Company z března 2015 má Japonsko v současné době více nabíjecích stanic pro elektromobily než benzínových čerpacích stanic. Zpráva v této souvislosti porovnává celkem cca 40 tisíc veřejných a soukromých nabíjecích stanic v Japonsku s cca 34 tisíci čerpacích stanic.  


Francie razantně podporuje individuální e-mobilitu

3.3.2015 S platností od 1. dubna 2015 nabývá ve Francii platnost vládní opatření o významné podpoře individuální elektromobility. Každý, kdo se rozhodne vyměnit opotřebovaný dieselový automobil starší než 13 let za elektromobil, má nárok na příspěvek od 500 do 10 000 € (tj. cca od 13 500 do 270 000 Kč). Kdo se rozhodne pro hybridní automobil, může získat příspěvek až 6 500 € (cca 176 000 Kč). 


Elektromobily: organizace jako klíčový zákazník a jejich motivace k nákupu

13.2.2015 Věstník Evropské komise „Science for Environment Policy“ zveřejnil začátkem února 2015 výsledky studie, týkající se užívání elektromobilů a motivace zákazníků pro jejich nákup. Výzkum byl proveden u sedmnácti veřejných a soukromých organizací z USA a Nizozemí, kde je relativně vysoká míra využívání elektromobilů (viz článek o zprávě ICCT), a to formou cca 60minutových, částečně strukturovaných rozhovorů s manažery parků služebních vozů nebo písemně. Výsledky jsou velmi zajímavé. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Systém car sharing pro elektromobily v Koprivnici

29.12.2014 Nejen západoevropská města, ale také nové členské země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 


Volkswagen představil prototypový palivočlánkový automobil

11.12.2014 Vedle palivočlánkových osobních automobilů Hyundai a Toyota, o nichž jsme již psali na našem portále např. v souvislosti s úspěšným provozem v Kodani nebo s ambicemi na komerčních trzích, se naši čtenáři mohou nyní seznámit s výzkumným prototypem vodíkového automobilu od německého koncernu Volkswagen. Pod názvem Golf SportWagen HyMotion měl premiéru v listopadu 2014 na LA Auto Show v  americkém Los Angeles. 


Projekt Central European Green Corridors

8.12.2014 Až jedenásť vplyvných partnerov z viacerých oblastí vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. 


Toyota Mirai: Japonsko podporuje palivočlánkovou elektromobilitu

13.11.2014 V prosinci 2014 začne v Japonsku očekávaný prodej palivočlánkového sedanu Toyota, pravděpodobně pod obchodní značkou „Mirai“ (japonsky „budoucnost“). Toyota plánuje roční výrobu 700 těchto vozů, celková poptávka je odhadována kolem tisíce. První vozy budou určeny především vládním představitelům, ale cca 20 vozů měsíčně by mělo být nabídnuto také široké veřejnosti. 


Zpráva ICCT hodnotí daňové nástroje pro podporu elektromobility

29.8.2014 International Council on Clean Transportation (ICCT), nezávislá nezisková organizace pro výzkumnou a analytickou podporu regulačních orgánů v oblasti životního prostředí sídlící v USA, zveřejnila v srpnu 2014 „bílou knihu“, tedy zprávu, analyzující vliv daňových pobídek v různých zemích světa na prodej elektromobilů v roce 2013. Analýza se soustředila na dva reprezentativní typy elektrických vozidel: bateriový elektromobil Renault Zoe a plug-in hybridní automobil Volvo V60. Zpráva přináší některé zajímavé závěry: 


Francie schválila zákon na podporu nabíjecích stanic pro elektromobily

13.8.2014 Na konci července 2014 schválil francouzský parlament zvláštní zákon, podporující skrze daňové úlevy pro firmy rozvoj nabíjecích stanic pro elektromobily. Podmínkou přiznání daňových úlev je působnost žadatele alespoň ve dvou regionech Francie a prokázání vyváženého rozvoje nabíjecích stanic v těchto regionech. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services