Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus, provozovaných dopravní skupinou Baixbus a obsluhujících v
nočních hodinách barcelonskou aglomeraci. Jedná se tedy tentokrát
doslova o noční elektrobus (nebo snad o „denní“ podle logiky výše
uvedené terminologie…). ![](obrazky/219-Barcelona.jpg)
Irizar i2e je 12m dvou- nebo třídveřový plně
nízkopodlažní elektrobus o kapacitě 24 sedících a výrobcem udávané
celkové kapacitě více než 60 cestujících (prezentované řešení interiéru
ukazuje obsaditelnost běžného 12m autobusu).
K pohonu slouží synchronní trakční elektromotor Siemens
o jmenovitém výkonu 180 kW. Jako zásobník energie slouží sodíko-niklové
baterie o celkové kapacitě 376 kWh a jmenovitém napětí 600 nebo 650 V.
Tyto baterie jsou doplněny superkapacitory o výkonu 125 V. Nabíjení
probíhá ze zásuvky se standardem Combo II proudem 125 A po dobu 5
hodin.
Přesné rozmístění baterií výrobce nespecifikuje, z
videosnímků je však zřejmé, že se nacházejí zcela nebo převážně v
kontejnerech pod sedadly. Prostor pro cestující a pro řidiče má své
vlastní topení a svoji klimatizaci dodanou španělskou firmou Hispacold.
S výjimkou čelních světel je veškeré osvětlení elektrobusu řešeno
pomocí LED světelných zdrojů.
Řádné fungování energetického managementu vozidla
zajišťuje řídicí systém od španělského výrobce Jema Energy.
Výrobce alternativně nabízí také variantu s průběžným
dobíjením pantografovou konzolí, vybavenou lithium-iontovými bateriemi
o volitelné kapacitě. ![](obrazky/219-Ebus.jpg)
Elektrobusy tohoto typu jsou již od roku 2014 v denním
zkušebním provozu v Barceloně a San Sebastianu
jako součást evropského projektu ZeEUS
a od července 2015 rovněž v Londýně.
Na síti Nitbus obsluhuje Irizar i2e celkem šest nočních
linek (N12, N13, N14, N15, N16 a N17). Tyto linky obsluhují některá
strategická místa v barcelonské aglomeraci, jako jsou některé nemocnice
nebo letiště. V denním, resp. nočním, provozu je tento elektrobus po
dobu 14 hodin, přičemž najede v průměru 200 – 250 km. Provoz nočních
elektrobusů je spolufinancován z programu Horizon 2020 v
rámci projektu čisté mobility v barcelonské aglomeraci.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Irizar
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. ![](../sablona/vice3.gif)
12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci
obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i
jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým
taxi přibydou v
létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k
tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a
belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. ![](../sablona/vice3.gif)
9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. ![](../sablona/vice3.gif)
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. ![](../sablona/vice3.gif)
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! ![](../sablona/vice3.gif)
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. ![](../sablona/vice3.gif)
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. ![](../sablona/vice3.gif)
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. ![](../sablona/vice3.gif)
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|