Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil

6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km.

Elektrobus Optare Solo je 9,5m midibus, ve vybavení pro McLeans má 27 míst pro sedící a jeho celková obsaditelnost zpravidla činí 50 – 60 míst. Jako všechny elektrobusy od Optare je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric o výkonu 150 kW. Jako zásobník energie slouží dvě sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC. Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních parametrů. Nabíjení probíhá prostřednictvím zabudovaného nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu).

Elektrobus dopravce McLeans slouží na lince, spojující přístav Cairnryan v jihozápadním Skotsku s trajekty do severoirského Belfastu s nádražím ve městě Stranraer. Linka rovněž obsluhuje centrální část města. Doba jízdy jedním směrem trvá 20 minut. Elektrobus je nasazen na pěti párech spojů denně kromě neděle, v nepravidelném intervalu od cca půlhodiny po čtyři hodiny.

Pořizovací náklady elektrobusu činily 120 tis. liber, tedy cca 4 mil. Kč. Pořízení elektrobusu bylo spolufinancováno z prostředků skotské vlády skrze fond Green Bus Fund spolu s Regionálním partnerstvím pro dopravu SWestrans. Obdobným způsobem financovaný projekt ve Skotsku, totiž elektrobus Optare Solo na orknejských ostrovech, měl celkový rozpočet cca 230 tisíc liber (cca 8,7 mil. Kč).

Za dobu provozu zaznamenal dopravce významně nižší provozní náklady tohoto elektrobusu oproti srovnatelným dieselovým autobusům. Rovněž ohlasy cestujících na elektrobus jsou velmi pozitivní – příznivě je hodnocena zejména plynulá jízda a tichý chod i ekologické přínosy provozu.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Optare

Další informace zde

Přečtěte si také:

Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“

25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu po roce provozu

24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové autobusy ve skotském Aberdeenu rok úspěšného provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. 


Belgické město Namur: největší park plug-in hybridních autobusů Volvo, průběžné dobíjení od ABB

14.3.2016 Plug-in hybridní (nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve více evropských městech, například v Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska. Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura bude dodán jako projekt na klíč


Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně

8.3.2016 Elektrobusy se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes 200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“ (overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně: Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů – jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února 2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti linek Nitbus 


V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy

26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či „ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. 


Projekt 3Emotion: smart city Rotterdam dostane dva palivočlánkové autobusy

12.2.2016 Nizozemské město Rotterdam s více než šesti sty tisíci obyvateli je jedním z evropských smart cities. Tomu odpovídá i jeho zájem o bezemisní dopravu. K elektrickým užitkovým vozidlům a elektrickým taxi přibydou v létě 2017 dva nové palivočlánkové autobusy. Na začátku února 2016 k tomu byla podepsána smlouva mezi rotterdamským městským dopravcem RET a belgickým výrobcem palivočlánkových autobusů Van Hool. 


Průběžně dobíjené elektrobusy v USA: výsledky testovacího provozu u Foothill Transit

9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy.


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxiPřejeme příjemné počtení! 


Podpora nízkoemisních a bezemisních vozidel z IROP: výzva k žádostem o dotaci a několik otazníků k ní

26.1.2016 Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna 21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky, dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy pro město) a jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále zůstávají. 


Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy

4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 2015

20.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services