Rumunská vláda dotuje nákup elektromobilů a hybridních
automobilů – bude motivovat?
30.5.2016 Jak jsme nedávno informovali naše čtenáře, zaznamenala
Francie velmi úspěšné výsledky při své podpoře individuální
elektromobility. Podobné
schéma, založené na fixních příspěvcích odstupňovaných podle
ekologických dopadů provozu automobilů s různými pohony, vyhlásila v
květnu 2016 také rumunská vláda.
Toto schéma je založeno na původním „šrotovném“ známém v
Rumunsku pod jménem Rabia, podle něhož lze získat státní příspěvek 6
500 Lei (cca 39 000 Kč) při zlikvidování vozidla staršího než 8 let. K
tomuto schématu přibyly nyní dva bonusy:
Pokud si majitel koupí nové vozidlo s emisemi pod 100 g
CO2/km, má navíc nárok na státní příspěvek 650 Lei (cca 3 900 Kč).
Nejde tedy o kategorizaci podle emisní normy Euro, ta oxid uhličitý
nesleduje. Pokud si pořídí hybridní automobil, má navíc nárok na 1 500
Lei (cca 9 000 Kč).
Dalším rumunským vládním počinem je zavedení nového
schématu pod názvem Rabia Plus, které rozšiřuje státní podporu na nově
zakoupená vozidla, tedy bez náhrady stávajících:
Při koupi hybridního automobilu lze získat státní
příspěvek 5 000 Lei (cca 30 000 Kč). Při nákupu plně elektrického
automobilu se tento příspěvek zvyšuje na 20 000 Lei (cca 120 000 Kč).
Vládní rozpočet na schéma Rabia Plus činí 220 mil. Lei
(cca 1,3 mld. Kč).
Při porovnání vládního schématu podpory v Rumunsku s
výše uvedenou podporou ve Francii, je zjevné, že vládní příspěvky v
obou zemích se výrazně liší, a to v přepočtu v řádech Kč. Co se,
bohužel, tak dalece neliší, jsou cenové relace mezi tradičními vozy a
elektromobily. Ukažme si jednoduché srovnání:
Jestliže se například cena nového vozu VW Golf dnes v ČR
pohybuje kolem 400 tis. Kč, pak jeho elektrická verze e-Golf stojí cca
900 tis. Kč, tedy více než dvojnásobek. Plug-in hybridní verze Golfu
vyjde přes milión Kč. Cena elektromobilu Nissan Leaf, který v
porovnání s e-Golfem nabízí srovnatelné pohodlí a v nejnovější verzi
větší kapacitu trakčních baterií, začíná na 730 tisících Kč a podle
vybavení se může vyšplhat i přes 900 tis. Kč. Cena nejznámějšího
hybridu, Toyoty Prius, na českém trhu začíná od cca 740 tis. Kč a může
podle výbavy narůst přes 900 tis. Kč.
Shrnuto, cena automobilu s elektrickým pohonem je
obvykle cca dvojnásobná oproti srovnatelnému novému automobilu se
spalovacím motorem. V absolutních hodnotách se rozdíly pohybují řádově
ve stovkách tisíc Kč. Hovoříme přitom o „běžných“ elektromobilech, ne o
luxusních modelech, jako je Tesla.
I když se ceny automobilů na rumunském trhu mohou
pochopitelně lišit od těch českých, budou se sotva lišit v řádech.
Podobně se sotva budou lišit relace mezi cenami klasického vozu a
srovnatelného elektromobilu.
Z tohoto pohledu je zřejmé, že rumunský vládní příspěvek
ani zdaleka nedosahuje cenového rozdílu mezi oběma pohony a uživatel,
který se rozhodne pro elektrický pohon, si bude muset velkou část
tohoto rozdílu doplatit „ze svého“. Otázkou proto zůstává, nakolik
tento příspěvek bude rumunské motoristy skutečně motivovat ke změně
preferencí.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
24.5.2016 Japonská automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za dnem. ![](../sablona/vice3.gif)
26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve
městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo
významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila
německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně
svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto
druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění
jeho strategie smart city. ![](../sablona/vice3.gif)
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. ![](../sablona/vice3.gif)
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. ![](../sablona/vice3.gif)
8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV
Concept, který
byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal
za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této
události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. ![](../sablona/vice3.gif)
11.3.2016 Palivočlánkové osobní automobily Hyundai
se dodávají do
USA od června 2014. Jde o vůz se standardním označením Hyundai ix-35,
který je na americkém trhu prodáván pod značkou Hyundai Tucson Fuel
Cell. Do USA bylo dosud dodáno téměř sto těchto vozů, a jak byla v
únoru 2016 informována odborná veřejnost, dohromady dosud najezdily
více než milión mil, tedy 1,6 mil. km. Průměrná vzdálenost mezi
jednotlivými naplněními nádrže činila 426 km. ![](../sablona/vice3.gif)
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců (CCFA). ![](../sablona/vice3.gif)
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. ![](../sablona/vice3.gif)
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde ![](../sablona/vice3.gif)
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. ![](../sablona/vice3.gif)
11.12.2015 Po Londýně, který již provozuje palivočlánková taxi
v provedení
tradičního „black cabu“, přichází začátkem prosince 2015 i Paříž s
plánem na ekologický provoz vozů městské taxislužby v podobě zavedení
palivočlánkových vozů. Tuto službu hodlá rozvíjet magistrát města
Paříže v partnerství se start-up firmou STEP (Société du Taxi
Electrique Parisien). ![](../sablona/vice3.gif)
10.12.2015
Evropská environmentální organizace (European
Environment Agency, EEA) zveřejnila v prosinci svoji zprávu o kvalitě
ovzduší v Evropě č. 5/2015. Tato zpráva analyzuje stav kvality ovzduší
v roce 2013 a jeho vývoj od roku 2004. Zpráva vychází z oficiálních dat
o monitorování kvality ovzduší v různých místech Evropy. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|