Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
UITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou směrovány především na transevropské sítě. V porovnání s „neekologickou“ dopravou jsou nicméně technologie pro udržitelnou městskou mobilitu stále velmi nákladné, byť se jedná o technologicky zralá řešení. Tuto skutečnost si uvědomuje Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a ve svém prohlášení z dubna 2018 apeluje na Evropskou komisi ohledně investiční podpory udržitelné městské mobility i po roce 2020. Jak ostatně upozorňuje také jedna ze zpráv v rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, dotace orientované především na výzkum v oblasti elektrických autobusů musí být následovány investičním dotacemi na jejich pořízení, jinak výsledky výzkumu – tedy nové, lepší elektrobusy – najdou těžko uplatnění v provozní praxi. Zmíněné prohlášení UITP vychází ze situace, kdy 60 % Evropanů žije ve městech o více než 10 tisících obyvatel, přičemž městská mobilita může za 40 % veškerých uhlíkových emisí ze silniční dopravy. V této souvislosti nabádá Evropskou komusi, aby více nasměrovala svoji finanční politiku na městské oblasti a veřejnou dopravu. UITP ve svém prohlášení apeluje na to, aby i po roce 2020 zůstaly dotace základem financování udržitelné městské mobility. Doporučuje přitom kombinaci různých zdrojů, včetně soukromých financí, ovšem takovým způsobem, aby ve výsledku nebyla reálně ohrožena udržitelná městská mobilita. V oblasti vývojových a inovačních projektů doporučuje UITP podpořit v rámci programu Horizon 2020 mj. projekty a start-up firmy angažované v inovativních technologiích pro udržitelnou městskou mobilitu, včetně autonomních vozidel. UITP konečně velmi jasně upozorňuje, že princip subsidiarity – tj. politická zásada, podle níž se rozhodování a zodpovědnost ve veřejných záležitostech má odehrávat na tom nejnižším stupni veřejné správy, který je nejblíže občanům – by neměl být brán jako důvod k odmítání dotací z úrovně Evropském komise pro rozvoj měst. Jestliže Evropská komise má ve své agendě i městský rozvoj, měla by jej podle UITP odpovídajícím způsobem podporovat také finančně. Udržitelná městská mobilita navíc vytváří ekonomické a sociální přínosy i mimo vlastní oblast mobility. A konečně by se podle UITP nemělo zapomínat ani na to, že i udržitelná městská mobilita je součástí transevropských sítí. Téměř každá cesta na dlouhé vzdálenosti totiž začíná nebo končí ve městě, kde využívá kombinaci více druhů dopravy. Závěrem UITP upozorňuje, že záruka dostatečných finančních zdrojů EU pro udržitelnou městskou mobilitu není pouhým doporučením nebo jedním z úkolů v plánu, nýbrž naléhavou nutností, chceme-li se vážně bavit o udržitelné a prosperující Evropě příštích desetiletí. Plné znění prohlášení UITP je k dispozici zde redakce Smartcityvpraxi.cz Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz Přečtěte si také:Připojení fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční síti může významně uspořit elektrickou energii10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED. Na stockholmském metru byly testovány SiC trakční měniče3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském metru. Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Tříčlánkové parciální trolejbusy Van Hool pro Linec ukazují trend v trolejbusové dopravě19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp. trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku 2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě – totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|