Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily
pomáhají rozvíjet smart city Graz
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator.
Základem konceptu smart city v tomto rakouském městě je
strategický dokument „I live Graz“. Koncept smart city se zde realizuje
v 7 + 1 oblastech, jimž odpovídají příslušné cíle do roku 2020 a 2050 i
pracovní skupiny v rámci vedení města. Těmito oblastmi jsou: ekonomika,
ekologie, společnost, energetika, doprava, budovy, odpadové
hospodářství a městské plánování. Základní vizí je směrování Grazu k
postavení „nulově emisního města“. Cíle pro jednotlivé oblasti smart
city jsou pak naplňovány v rámci pilotních projektů, do nichž spadá i
zmíněná iniciativa „E-Logistik in Graz“.
Nový E-Jumper (viz foto), vyvinutý slovenskou
společností Greenway, bude v rámci této iniciativy součástí městského
logistického řetězce spolu s cyklodopravou a nákladními taxi.
O slovenském projektu Greenway, zaměřeném na
pronájem elektrických užitkových vozidel, jsme na našem portále psali
již vícekrát. Základem jejich technického řešení je 3,5t užitkový vůz
Citroen Jumper, přestavěný českou firmou EVC Group na elektrický pohon
se 158kW synchronním trakčním elektromotorem a LiFeYPo4 bateriemi.
Užitková hmotnost vozidla je 920 kg (včetně řidiče). Jejich reálný
dojezd v provozu je cca 160 km, maximální dojezd činí 200 km. Od léta
2015 nabízí Greenway svým zákazníkům také užitkové vozidlo eVAN také ve
verzi se 40kWh bateriemi, oproti základní verzi se 60kWh bateriemi.
Zkušenosti totiž ukazují, že ve velkých metropolích, jako Paříž nebo
Vídeň, najezdí vozidla při městské logistice zřídkakdy víc než 80 km za
den. U takto upravené verze, snížené o příslušnou hmotnost baterií,
činí užitková hmotnost 1080 kg při dojezdu až 140 km.
Iniciativa „E-Logistik in Graz“ je rovněž součástí
evropských projektů „smartset“ a „novelog“ zaměřených na oblast
logistiky. V rámci projektu „smartset“, který probíhá do dubna 2016, je
plánováno zřízení logistického centra v Grazu pro svoz a rozvoz zásilek
ke koncovým zákazníkům ve vnitřním městě bez použití pohonů na fosilní
paliva. Související projekt „novelog“ stanoví obecnější cíle v městské
mobilitě, včetně odlehčení ulic od silniční dopravy a řešení parkování,
a vnitroměstská logistika je rovněž jeho důležitou součástí.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
GO! Express & Logistik/město Graz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
3.2.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“, kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace. Program konference a více informací naleznete zde
21.10.2015 O internetu věcí, tj. identifikaci věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s
automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0. Tyto
technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního
řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy.
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První,
říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde
5.10.2015
Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech.
23.9.2015 Téma
inteligentních
měst – smart city –
se stává
stále aktuálnějším s ohledem na potřebu měst využívat ke svému rozvoji
možnosti, které nabízejí moderní technologie. Týká se to všech
základních oblastí infrastruktury smart city: inteligentní energetiky a
služeb, inteligentní mobility a informačních a komunikačních
technologií jakožto zastřešující a propojující technologie. V
neposlední řadě se inteligentním městům nabízejí možnosti dotací ze
zdrojů EU nad rámec operačních programů.
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím
indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE.
16.7.2015 V
rámci evropského
projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu.
7.7.2015 Jedním
projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem portále
průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity.
Jeho
hlavním výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující
široký veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených
dat. V červnu 2015 byla široké veřejnosti představena
systémová architektura této informační platformy, jako pokračování
první oficiální prezentace na březnové konferenci Net Futures v
Bruselu.
19.5.2015
Francouzské státní železnice (SNCF) seznámily
veřejnost v
polovině května 2015 se záměrem investovat během příštích tří let 120
mil. €
do zavedení integrovaného informačního systému pro cestující, který
umožní propojit do jedné digitální sítě informace o městské mobilitě s
informacemi pro cestování po národní železnici. Od letošního června by
tento systém měl být k dispozici uživatelům v 15 největších městech
Francie.
6.5.2014 V
hale u příjmu zavazadel na londýnském letišti Heathrow v terminálu 2
byly v dubnu 2015 instalovány zajímavé informační panely: V reálném
čase vedle sebe porovnávají ceny a aktuální jízdní doby taxislužby a
letištního rychlovlaku Heathrow Express mezi letištěm a centrem města.
Cestující tak mají možnost se rozhodnout o volbě dopravního prostředku
podle svých preferencí a aktuální situace v silničním provozu.
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností.
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů.
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy.
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava.
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny…
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě.
|