Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
VzděláváníArchiv článků 2021Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“29.11.2021 U příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce 2013. Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město24.11.2021 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala. O investičním projektu, podniku a perpetuitě29.10.2021 Nedávno jsem si u připomínek k finanční části jedné studie proveditelnosti marně lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti projektu vzala perpetuita? Klíčilo ve mně podezření, že její zpracovatelé si pletou investiční projekt a podnik a v důsledku toho vnášejí zmatky do hodnocení finanční efektivnosti. Po důkladném prostudování oficiální evropské metodiky pro analýzu nákladů a přínosů investičních projektů, neboli cost-benefit analýzu (CBA), jsem nicméně musel připustit, že ty zmatky tam tak trochu vnášejí také evropští úředníci. Aeroderivativní turbíny: letecké motory vyrábějící elektřinu doplňují obnovitelné zdroje5.10.2021 Společnost General Electric (GE), světový výrobce proudových motorů pro letadla, vyrábí rovněž plynové turbíny pracující na stejném principu a vycházející z konstrukce leteckých motorů, ale sloužící jako stacionární zdroje, zejména pro výrobu elektřiny. Pro tyto turbíny se používá označení aeroderivativní. Zatím poslední dodávka čtyř těchto turbín od GE byla v září 2021 úspěšně instalována ve dvou kalifornských elektrárnách na zakázku tamního ministerstva vodních zdrojů (DWR). Všech šest bloků českých jaderných elektráren běží naplno, více než 45 % výroby elektřiny v ČR je plně bezemisní1.9.2021 Na konci srpna 2021, necelé čtyři dny po svém připojení k přenosové soustavě, pracuje druhý temelínský blok opět na plný výkon. Spolu s elektrárnou Dukovany je tak aktuálně v provozu všech šest jaderných bloků, které bezemisní elektřinou kryjí více než 37 % české spotřeby (netto výroba elektřina za rok 2020). Český tokamak COMPASS jde do důchodu, jeho následovníkem bude COMPASS Upgrade31.8.2021 V pátek 20. srpna 2021 proběhl poslední experiment na tokamaku COMPASS, který provozuje Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd ČR (ÚFP). Po dvanácti letech ukončuje svůj provoz. V zařízení, ve kterém se testuje řízená jaderná fúze, proběhlo za tu dobu více než 21 tisíc výbojů vysokoteplotního plazmatu. Na jeho místě bude v nejbližších letech vybudován zcela nový tokamak – COMPASS Upgrade se světově unikátními parametry, který má za cíl vyřešit některé z klíčových problémů spojených se stavbou prototypu fúzní elektrárny. Palivový článek zefektivňuje energetické využití bioplynu: palivočlánková kogenerační jednotka v San Bernardinu zahájila komerční provoz19.7.2021 Dvousettisícové průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou palivočlánkovou kogenerační jednotku od amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání místního bioplynu jen s minimálními úpravami. Aimsun Next: Univerzita Pardubice získala osvědčený nástroj pro digitální modelování dopravních systémů12.7.2021 Digitální modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice. Zatravněné tramvajové koleje: přínosy, způsoby zatravňování a příklady z Ostravy a Prahy30.6.2021 Zatravněné tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech, která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba byla zahájena rovněž v červnu 2021. Nápověda k článkůmVíte, jak působí barvy světla na rostliny a lidi?29.6.2021 Je všeobecně známo, že různé barvy světla – tedy viditelné části elektromagnetického spektra – mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt je již léta využíván zejména při umělém pěstování květin a zemědělských plodin v uzavřených prostorách, tzv. vertikálních farmách. Je také výzvou pro dlouhé kosmické mise s lidskou posádkou, proto se jí zabývá mj. americká vesmírná agentura NASA. Zpráva ARA konstatuje přínosy městských drah, doporučuje jejich rozvoj a varuje před „tramvajemi bez kolejí“24.6.2021 Australská železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic). Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako „tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé informace. Videozáznamy našich přednášek ke smart city28.5.2021 Videozáznamy
našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v
samostatné rubrice. O Parkinsonově efektu, chytrých technologiích a „odbornosti“ v uvozovkách28.5.2021 Autor známých Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. Elektromobilita nejsou jen elektromobily24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility. Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech. Severský salát po celý rok: Švédská vertikální farma Ljusgårda využívá moderní LED technologie20.5.2021 Více než 70 % ovoce a zeleniny spotřebovaných ve Švédsku se musí dovážet, s nezanedbatelným dopadem na životní prostředí a klimatické změny. Jak lze i v severských podmínkách s využitím moderních LED technologií pěstovat čerstvý a chutný salát, ukazuje příklad vertikální farmy Ljusgårda, která měla první úspěšnou sklizeň v dubnu 2021 a má velké plány do budoucna. Chytré technologie, řešení problémů suburbanizace i Parkinsonovy zákonyZpráva z konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio18.5.2021 Dne 18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních institucí. Konference Smart city v praxi VI již 18. května17.5.2021 Srdečně Vás zveme na online sledování 6. ročníku naší konference „Smart city v praxi“, která se koná již v úterý 18. května 2021 od 9 do 11:30 hodin. Předložíme Vám praktické postřehy z analýzy strategií smart city, dozvíte se o aktivitách MMR ČR v oblasti smart city či o novinkách z oblasti smart city moderních technologií u nás i ve světě. Nebudou chybět novinky z Brna a Smart Prague, ani přednáška o elektromobilitě ČEZ. Vedle technologií se bude hovořit také o problematice plánování krajiny a veřejné zeleně. Vychází třetí vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků5.5.2021 Již potřetí vychází naše brožura Příběhy chytrých pomocníků, jako doprovod blížící se online konference Smart city v praxi VI. I tentokrát v ní čtenáři najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních technologií ve městech, od energetického hospodářství sportoviště přes chytré městské budovy až po automatické elektrické minibusy a další rozmanitá elektrická vozidla. Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace. Celá brožura – třetí vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde Ochrana povrchu palivových článků jaderných elektráren před korozí: ČVUT získalo americký patent, má otevřené dveře na trh USA26.2.2021 K rozvoji jaderné energetiky ve světě přispívá významnou měrou i České vysoké učení technické v Praze. Významným milníkem se v tomto směru stal únor 2021, kdy vědci Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC ČVUT) a Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR (FZU AV ČR) získali americký patent na způsob ochrany povrchu palivových článků v jaderných elektrárnách před korozí. Jaderná energie a obnovitelné zdroje: srovnání různých bezemisních zdrojů elektrické energie z pohledu plochy na dosažení výkonu19.2.2021 V debatách o vhodných zdrojích elektřiny obvykle schází jejich územní nároky: větrné elektrárny zaberou 530krát více místa než jaderné elektrárny, u pozemní fotovoltaiky je to 107krát. O porovnání různých bezemisních zdrojů elektrické energie z pohledu plochy na dosažení výkonu se lze dočíst v analytickém článku České nukleární společnosti z února 2021, založeném na výsledcích evropské studie beroucí jako příklad mimo jiné Českou republiku. Bude budoucnost baterií solidní? Solid-state baterie a jejich premiéra u elektrobusů ve Wiesbadenu18.2.2021 Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie. Druhý život baterie26.1.2021 Druhý život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě. Jak by mělo vypadat moderní LED svítidlo pro veřejné osvětlení (a jak nebude vypadat, dokud budeme vybírat podle nejnižší ceny)21.1.2021 Každý návrh technického zařízení je vždy výsledkem kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší. To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30 let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost zajistit funkčnost po dobu desítek let. Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace. Prognóza elektroenergetiky ČR do roku 2040: útlum uhlí, mírný nárůst spotřeby, elektromobilita nemá vážný vliv15.1.2021 Provozovatel české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé zajímavé skutečnosti. Baterie pro elektrobusy12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021. Baterie pro parciální trolejbusy5.1.2021 První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. Podíly nízkoemisních autobusů a automobilů ve veřejných službách budou zakotveny v zákoně založeném na evropských směrnicích4.1.2021 Krátce před Vánoci 2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v tomto směru soukromému příkladem. 1 | 2 | 3 | Archiv 2021 | Archiv 2019/2020 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2015 | Archiv 2014 | Archiv 2012/2013 |
|