Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Užitkové elektromobily Renault s palivovými články: ucelený balíček služeb pro britské organizace

25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který palivočlánkové technologie významně podporuje. Aby se co nejvíce usnadnil život fleet manažerům organizací, kteří jsou na trhu těchto vozidel vnímáni jako strategičtí zákazníci, spojil se britský dodavatel infrastruktury pro „zelenou“ energetiku ITM Power, francouzský dodavatel palivočlánkových technologií Symbio FCell a britský dodavatel služeb pro palivočlánková vozidla Arcola Energy a podepsaly společně dohodu o poskytování integrovaných služeb organizacím.

Vůz Renault Kangoo ZE-H2 je nyní v sériové výrobě. Mezi jeho uživatele patří takové významné organizace, jako je francouzská pošta, plynárenský koncern Air Liquide nebo francouzská elektrotechnická skupina Schneider Electric.

Základem jeho konstrukce je užitkový elektromobil Renault Kangoo ZE, poháněný 44kW elektromotorem. Jako zásobník energie slouží 22kWh lithium-iontové trakční baterie, umístěné pod podlahou vozidla, které umožňují dojezd na jedno nabití až 170 km při maximální rychlosti 130 km/h.

Elektrický pohon je ve verzi H2 doplněný o palivočlánkový prodlužovač dojezdu Symbio FCell ALP10 FC o výkonu 7 kW. Palivem je čistý vodík o tlaku 35 nebo 70 MPa. Spotřeba vodíku činí 0,3 kg/h, tedy cca 1 kg/100 km v městském provozu.

Nádrž je schopna pojmout až 1,5 kg vodíku. Celkový dojezd vozidla na jedno nabití trakčních baterií a jedno naplnění nádrže se tak v městských podmínkách podle výrobce prodlouží na cca 320 km, tedy na téměř dvojnásobek.

Podobná technologie adaptovaná na lehký nákladní elektromobil Renault Trucks Maxity 4.5 T electric  je nyní zkušebně v provozu u francouzské pošty. S dodávkami na běžný komerční trh se počítá od roku 2016.

Nabízené integrované služby zahrnují dodávku zmíněných užitkových automobilů Renault Kangoo ZE-H2, dodávku vodíkových plnicích stanic, poprodejní servis, včetně potřebné administrativy pro přípravu, pojištění, potřebná povolení registraci vozidla a výcvik personálu. Dodavatelé tak vycházejí vstříc zákazníkům z řad organizací, kteří mají zájem o využívání ekologických dopravních prostředků, ale postrádají „one-stop-shop“, tedy jedno kontaktní místo pro dodávku vozidel a infrastruktury, servis a všechnu další administrativu, která je pro provoz takovýchto vozidel nezbytná, ale pro zákazníky představuje komplikace.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © EHA

Další informace zde

Přečtěte si také:

Iniciativa „E-Logistik in Graz“: užitkové elektromobily pomáhají rozvíjet smart city Graz

30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267 tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako Vídeň se hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností GreenWay Operator. 


HY4: projekt čtyřmístného palivočlánkového letadla v přípravě

23.10.2015 Palivočlánkový elektrický pohon si kromě silniční, kolejové a vodní dopravy dělá ambice i na využití v letecké dopravě. Kromě aplikací pro vojenské účely u bezpilotních letadel – dronů, v USA se nyní v Německu připravuje také, jako první na světě, projekt čtyřmístného letadla s elektrickým pohonem, jehož zdrojem energie bude vodíkový palivový článek.


Projekt American Fuel Cell Bus: palivočlánkový autobus dvakrát energeticky úspornější než CNG

12.10.2015 V září 2015 vydala americká National Renewable Energy Laboratory (NREL) další zprávu k průběžnému hodnocení projektu palivočlánkových autobusů „American Fuel Cell Bus“ u dopravní společnosti SunLine Transit Agency. Zpráva se zaměřuje na provozní výsledky projektu za uplynulé 2,3leté období. Jako srovnávací základna pro palivočlánkové autobusy zde slouží výsledky autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). 


Ballard a CSR Sifang: škodovácké tramvaje v Číně budou poháněny palivovými články

9.10.2015 Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových technologií Ballard. 


Hydrogen Mini Grid: první kompaktní větrná vodíková plnicí stanice ve Velké Británii

6.10.2015 Palivočlánková elektromobilita je jednou z oblastí, které věnují významnou pozornost mj. západoevropské země, především Německo, Francie a Velká Británie. Významným příspěvkem k jejímu rozvoji v posledně jmenované zemi je projekt Hydrogen Mini Grid. Tento projekt představuje první vodíkovou veřejnou plnicí stanici konstruovanou jako kompaktní energetická jednotka zahrnující rovněž větrnou turbínu a elektrolyzér pro výrobu čistého vodíku. 


Ballard nabízí nové typy palivočlánkových jednotek pro mobilní aplikace

2.10.2015 Kanadského výrobce palivočlánkových technologií Ballard netřeba našim čtenářům dlouze představovat. Palivočlánkové jednotky od tohoto výrobce pohánějí v současné době cca stovku elektrických autobusů ve dvaceti městech na celém světě. Ballard letos představil další typ palivočlánkové jednotky pro mobilní aplikace a připravuje jeho rozšíření v modulární řadě. 


Projekt Greenway: elektrické užitkové automobily na míru potřebám města

24.9.2015 Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj. evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský projekt Greenway 


Toyota vyvinula palivočlánkový autobus a připravuje projekt „bezemisního vodíku“

17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai a své zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového vozidla. 


Palivočlánkové autobusy v Kalifornii lámou rekordy

10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA: Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů, provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 


Projekt FREVUE: TNT rozváží zásilky v Amsterodamu a Rotterdamu užitkovými elektromobily

16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE nasadila koncem června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2 ekvivalentu. 


Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci

1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015. 


Program HyWay: 21 hybridních palivočlánkových automobilů pro Grenoble

25.6.2015 Od začátku června 2015 má největší park hybridních palivočlánkových užitkových automobilů francouzský region Rhône-Alpes a jeho třetí největší město Grenoble. V rámci programu HyWay, koordinovaného energetickým klastrem Tenerrdis s finanční podporou francouzské vlády, zde začal testovací provoz 21 těchto automobilů. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services