Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km2.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. Prudký nárůst v posledních letech ukazuje graf níže. Jen v roce 2017 byly zprovozněny linky automatického metra ve městech Peking, Santiago, Istanbul, Soul a Kuala Lumpur, jejichž celková délka činí 108,1 km, což představuje 15 % veškerých nově otevřených linek metra v roce 2017. Nyní je v provozu celkem 63 plně automatizovaných linek metra ve 42 městech 19 zemí a celková délka jejich tratí měří 1 003 km. Linkou, která přesáhla tisící kilometr, se stala linka Pujiang šanghajského metra. To jen dokresluje současnou regionální strukturu linek automatického metra ve světě, jak ji ukazuje graf níže: Polovina veškeré délky linek automatického metra se nachází v Asii, následuje Evropa, Severní Amerika, Střední Východ a Jižní Amerika. Automatický provoz bez řidiče se předpokládá i na připravované nové lince D pražského metra. Podle UITP bude trend v rozvoji automatizace pokračovat i nadále. Je poukazováno na hlavní přínos automatizace spočívající ve větší flexibilitě spojů metra a optimalizaci oběhů vlakových souprav. Významné jsou rovněž přínosy automatizace v oblasti bezpečnosti provozu – nejrizikovějším prvkem, jak známo, je v dopravním provozu vždy člověk. UITP a další zahraniční zdroje dále poukazují na celkovou rychlost a efektivnost provozu automatického metra oproti metru s řidičem. Zároveň upozorňují, že hlavní výzvou budování rychlodrah s plně automatickým provozem je především systémová integrace (plně automatizované metro zahrnuje podle zahraničních zkušeností cca 500 různých systémových rozhraní, na jejichž bezchybném fungování závisí jeho úspěšný provoz). Zadavatel příslušného projektu proto musí podchytit všechna rozhraní a potřebu integrace ve všech fázích životního cyklu projektu. Úspěch projektu pak závisí na kvalitní přípravě a organizaci projektu a v té souvislosti na jasně daném rozdělení odpovědností mezi jednotlivé účastníky. redakce Proelektrotechniky.cz Grafy © UITP Observatory of Automated Metros Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Přečtěte si také:CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro s CBTC5.1.2018 Mezi provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem, u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Metro v Santiagu de Chile: druhé bezobslužné metro s CBTC na jihoamerickém kontinentě v provozu21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. Soul má první podzemní metro s bezobslužným provozem4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13 zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000 cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty. Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí Automatické metro v Kodani přizpůsobí intervaly počtu cestujících23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě. Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. Metro v Kuala Lumpur: také Malajsie preferuje bezobslužný provoz7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017 informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line). Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension v prosinci 2016. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|