Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.

Síť městské a příměstské železnice S-Bane (viz foto) spojuje centrum Kodaně s předměstími. Jde o dvojkolejnou železnici o celkové délce tratí 170 km s 85 stanicemi. S-Bane používá svrchní napájení soustavou 1,5 kV DC. Je spravována národním provozovatelem železniční sítě Banedanmark. Provozovatelem vlaků S-Bane jsou Dánské státní dráhy (DSB). Denně přepraví téměř 360 tisíc cestujících.

S-Bane používala až do poměrně nedávné doby na své síti směs různých typů zabezpečovacích zařízení, pocházejících z období mezi 30. a 60. lety minulého století. Vzhledem k problémům, které z této situace vyplývaly, bylo rozhodnuto o kompletní konverzi celé 170km sítě na zabezpečovací systém typu CBTC. Jako dodavatel byla v roce 2011 vybrána společnost Siemens se svým produktem CBTC Trainguard MT, používaným na mnoha rychlodráhách ve světě, například v Paříži. Jako první byl na konci února 2016 zprovozněno toto CBTC na severním úseku linky A mezi stanicemi Jægersborg a Hillerød.

Síť S-Bane je dnes po technické stránce oddělena od ostatní národní železniční sítě v Dánsku provozované organizací Banedanmark díky zmíněnému systému napájení 1,5 kV DC a zabezpečovacímu systému CBTC, využívajícímu pohyblivý blok a postrádajícímu návěstidla u trati. S-Bane se zároveň podílí z cca 60 % na celkovém objemu přepravy národních železnic DSB a na 27 % provozních výkonů ve vlakových kilometrech. Přitom představuje cca 20 % všech nákladů Banedanmark na provoz, údržbu a obnovu.

Dánská vláda má nyní v úmyslu vyčlenit majetek S-Bane od Banedanmark a DSB do nové, vertikálně integrované organizace (tedy zahrnující tratě a vlaky pod jednou organizací), která se stane předmětem koncese PPP. Předpokládá se, že soukromý partner vnese do správy a provozu potřebné ekonomické a provozní dovednosti v procesu konverze celého systému z konvenčního na plně automatický provoz a dále během následující provozní fáze.

Plná konverze celé S-Bane na technologii CBTC je plánována v roce 2021. Zpočátku budou vlaky provozovány se strojvedoucím a s postupnou obnovou vozového parku se bude přecházet na plně automatický provoz. Plně bezobslužný provoz bude testován na okružní dráze mezi stanicemi Hellerup a Ny Ellebjerg. Jakmile všechny zkoušky úspěšně proběhnou, bude plně bezobslužný provoz rozšířen i na další tratě S-Bane. Celý proces by měl být završen v roce 2036.

Předpokládá se, že konverze na plně automatický provoz umožní zvýšit objem přepravy o více než 10 % a celý provoz významně zefektivní díky flexibilní reakci na aktuální přepravní potřeby.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro s CBTC

5.1.2018 Mezi provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem, u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Studie projektu GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne bez výhrad

8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností, jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 


Metro v Santiagu de Chile: druhé bezobslužné metro s CBTC na jihoamerickém kontinentě v provozu

21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile


Soul má první podzemní metro s bezobslužným provozem

4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13 zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000 cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.


Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě

12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí  


Automatické metro v Kodani přizpůsobí intervaly počtu cestujících

23.6.2017 Provoz metra bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě. Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 


Internet vlaků nebo internet věcí, služeb a lidí na železnici: různá jména pro podobná řešení

18.5.2017 Zhruba před rokem jsme našim čtenářům představili koncept internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP) na železnici od společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku zvanou Digital Rail Services 


Metro v Kuala Lumpur: také Malajsie preferuje bezobslužný provoz

7.4.2017 Metro s provozem bez strojvedoucích se stává stále běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017 informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK Line)


Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům

13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension  v prosinci 2016. 


CBTC v Taipei: Taiwan bude mít nové automatické metro

28.6.2016 Jedním ze světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický řídicí a zebezpečovací systém CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia, bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 


CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky

27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services