Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Singapurská rychlodráha Downtown Line: 21km CBTC bez strojvedoucích v provozu12.1.2016 Před samým koncem roku 2015 zahájila pravidelný provoz s cestujícími singapurská rychlodráha Downtown Line s plně bezobslužným provozem ve své druhé etapě. Nový úsek je 16,6 km dlouhý s 12 stanicemi. Navazuje na první 4km úsek se 6 stanicemi, který je v provozu od konce roku 2013. Třetí úsek dlouhý 21 km se 16 stanicemi bude zprovozněn v roce 2017. V cílovém stavu tedy bude mít Downtown Line celkovou délku 42 km plně pod povrchem se 34 stanicemi a dvěma depy. Stane se tak nejdelší linkou s plně bezobslužným provozem v Singapuru a jednou z nejdelších na světě. Rychlodráha Downtown Line používá systém CBTC typu Siemens Sirius. CBTC Sirius pochází od britského výrobce Invensys Rail, který byl na přelomu let 2012 a 2013 koupen německým koncernem Siemens. Siemens tak nabízí na trhu technologií CBTC dva produkty: Siemens Trainguard MT a Siemens Sirius. Rychlodráhu Downtown Line provozuje dopravce SBS Transit. Vlaky jezdí ve špičkovém intervalu 2,5 minut, v sedle mají cca 3-4minutový interval. Stanice jsou vybaveny nástupištními stěnami. Současný vozový park sestává ze 45 třívozových jednotek Movia C951 od společnosti Bombardier, napájených soustavou 750 V DC ze třetí kolejnice. 37 těchto vlaků bylo dodáno pro druhou etapu. Na Downtown Line bude v cílovém stavu provozováno celkem 73 těchto jednotek. Jejich souhrnná cena podle smlouvy z roku 2008 činí 298 mil. €, tedy v přepočtu cca 110 mil. Kč/soupravu. Společnost Bombardier přitom nabízí na trhu vlastní systém CBTC pod značnou Cityflo 650 (například v Londýně). Opět se tedy potvrzuje, že technologie CBTC je plně kompatibilní mezi různými výrobci vozidel a zabezpečovacích zařízení. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň jednu automatickou linku, převládá CBTC2.12.2015 Na konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267: Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier Metro v New Yorku rozvíjí CBTC od různých dodavatelů6.8.2015 Metro v New Yorku (New York City Subway) představuje síť městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421 stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém CBTC, které bylo dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. Bezobslužná linka C metra v Římě otevřela druhý úsek23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020, bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena pod povrchem. Vysokorychlostní internet pomáhá systémům CBTC10.7.2015 Čínský výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra využívající technologii CBTC. Vídeň připravuje bezobslužné metro3.7.2015 Vídeňské metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3, U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně bezobslužný provoz. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena26.5.2015 Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí, poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice Garibaldi, které funguje od března 2014. Červená linka stockholmského metra: CBTC od Ansaldo STS v přípravě24.3.2015 V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i stanovištěm strojvedoucího. Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Inteligentní tramvaj v Linci šetří energii25.2.2014 Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení šetří tramvaje přes 10 % energie. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|