Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
HAWL: francouzský projekt palivočlánkové manipulační techniky14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl (podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT Europe spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 % nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru. Typickou pohonnou jednotkou pro tyto vozíky je 10kW GenDrive od společnosti Plug Power, využívající palivové články Ballard. Palivočlánkový pohon je zpravidla konstruován tak, aby zásoba vodíku na jedno naplnění vystačila na provoz při osmihodinové směně. Protože používané palivočlánkové energetické jednotky nejsou nijak zvlášť citlivé na nízké teploty, hodí se tato technika mimo jiné pro práci v chladírnách. Nových 36 vysokozdvižných vozíků bylo nasazeno ve skladu firmy FM Logistic v Neuville-aux-Bois, poblíž francouzského města Orléans. Přidaly se tak k dalším deseti, které jsou již v tomto skladu provozovány. Projekt HAWL (z anglického Hydrogen And Warehouse Logistics) probíhá od roku 2013 do toku 2017. Jeho koordinátorem je francouzská společnost Air Liquide Advanced Business and Technologies. Dalšími členy projektového týmu jsou organizace zaměřené převážně na logistiku, manipulační techniku nebo plynárenství. Celkový rozpočet projektu činí 8,6 mil. €, z toho cca polovinu pokrývá spolufinancování ze 7. Rámcového programu prostřednictvím FCH JU. Projekt si klade za cíl řešit příslušné bezpečnostní a schvalovací otázky, projít požadovanými etapami certifikace a získat nutná oprávnění k provozování palivočlánkových vozíků, následně provozovat celkem 200 manipulačních vozíků třídy 1, 2 a 3 včetně plnicích stanic v různých skladových areálech. (Poznámka: vozíky tříd 1, 2 a 3 zahrnují elektrické vidlicové vozíky pro běžný provoz, vozíky pro provoz v úzkých prostorách a elektrické ruční vozíky s pákovým ovládáním.) Přitom je společně měřena, hodnocena a prezentována jejich produktivita. Zatímco první evropské manipulační vozíky byly nasazeny do provozu v Německu, Belgii a Dánsku v letech 2012-13, v současné době je evropským leadrem v této oblasti Francie. Svědčí o tom i avizovaných 150 manipulačních vozíků v řetězci Carrefour. redakce Proelektrortechniky.cz Foto © EHA Další informace zde a také zde Přečtěte si také:FCH JU zveřejnil zprávu o strategii pořizování palivočlánkových autobusů9.8.2016 V červenci 2016 byla Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejněna zpráva „Strategies for joint procurement of fuel cell buses“, tedy Strategie pro společné pořizování palivočlánkových autobusů. Zprávu zpracovala skupina konzultantů vedená britskou firmou Element Energy. Jejím cílem je usnadnit nasazení 300 – 400 nových palivočlánkových autobusů, které je v Evropě plánováno do roku 2020 (viz též náš dubnový článek o projektu CHIC). Kompaktní pohon, méně platiny: Daimler uvede na trh plug-in palivočlánkový automobil Mercedes2.8.2016 Pod značkou Mercedes GLC F-Cell bude od roku 2017 dodáván na automobilový trh plug-in palivočlánkový automobil typu SUV (viz foto), první svého druhu na světě. Tento automobil kombinuje palivočlánkovou jednotku jako hlavní zdroj elektrické energie se zásuvkou dobíjenými trakčními bateriemi jako doplňkovým zdrojem. ISO/TS 19880-1:2016: důležitý krok k rozvoji palivočlánkové elektromobility25.7.2016 Dlouho očekávaným důležitým krokem směrem ke globálnímu rozvoji palivočlánkové elektomobility se v červenci 2016 stalo zveřejnění technické specifikace ISO/TS 19880-1:2016 mezinárodním standardizačním orgánem ISO. Tato technická specifikace představuje vodítko v oblasti výkonů a bezpečnosti pro vodíkové plnicí stanice včetně jejich rozhraní s vozidlem. Pokrývá procesy od výroby a dodávky vodíku po jeho stlačování, uchovávání a plnění vodíkových vozidel. Dosud individuálně řešené projekty v oblasti palivočlánkové mobility a její infrastruktury tak dostaly jednotný normativní základ, na nějž se lze odvolávat. BMW testuje prototyp palivočlánkového automobilu29.6.2016 Německá automobilka BMW je jedním z průkopníků palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný jako „5 Series GT“. Nissan vyvíjí etanolový palivočlánkový automobil originální koncepce21.6.2016 Palivočlánkové automobily používající palivové články s protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai ix-35, Toyota Mirai nebo Honda Clarity FCV) jsou dnes na cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan, světový leader na trhu s bateriovými elektromobily, se proto rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol, resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou reakcí. Norský dopravce ASKO dostane palivočlánkovou manipulační techniku20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky, tedy vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě. Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal finanční podporu z veřejných zdrojů. BeeZero: První car sharing palivočlánkových automobilů na světě má Mnichov26.4.2016 Schéma car sharingu, dnes již široce využívané ve městech pro bateriové elektromobily, se na začátku dubna 2016 dočkalo významné světové premiéry: Pod obchodním názvem BeeZero spustila německá plynárenská skupina Linde Group v německém Mnichově oficiálně svůj projekt car sharingu pro palivočlánková osobní auta, první tohoto druhu na světě. Tento zajímavý projekt přispívá Mnichovu k naplnění jeho strategie smart city. Projekt CHIC: Jak zavádět palivočlánkové autobusy ve městech?15.4.2016 Evropský projekt palivočlánkových autobusů CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) probíhá v letech 2010 – 2016. Během této doby byly získány zkušenosti z provozu celkem 56 palivočlánkových autobusů v osmi městech a regionech Evropy a Kanady. V dubnu 2016 byla jako výstup projektu uveřejněna zpráva „Guidelines for delivering fuel cell bus projects“, česky: „Pokyny pro realizaci projektů palivočlánkových autobusů“. Jaká jsou tedy doporučení projektu CHIC pro zavádění této ekologické městské dopravy? Honda Clarity FCV: Palivočlánkový sedan Honda vyráží na trh8.4.2016 Prototyp palivočlánkového osobního automobilu Honda FCV Concept, který byl loni v březnu představen veřejnosti na ženevském autosalonu, udělal za rok významný pokrok. V březnu 2016, tedy přesně po roce od této události, byl jeho následovník Honda Clarity FCV uveden na japonský trh. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu po roce provozu24.3.2016 Na začátku března 2016 zaznamenaly palivočlánkové autobusy ve skotském Aberdeenu rok úspěšného provozu na linkách hromadné dopravy. Protože jde o největší park palivočlánkových autobusů v Evropě – v tomto městě je jich provozováno celkem deset, navíc v ne právě ideálních klimatických podmínkách studeného a deštivého Skotska, mají jeho výsledky co říci k celkové situaci a vývojovým perspektivám této zajímavé oblasti elektromobility. Škodovácká tramvaj s palivovými články vyjela na trať18.3.2016 Pravděpodobně první palivočlánkovou tramvají na světě, která slouží v běžném provozu, se začátkem března 2016 stala již dříve avizovaná tramvaj čínského výrobce CRRC Qingdao Sifang, vyráběná v licenci Škoda Transportation ForCity 15T. Sedm těchto palivočlánkových tramvají je nyní v provozu v šestimiliónovém čínském městě Qingdao v provincii Shandong. Skládka odpadů pohání palivočlánkové manipulační vozíky v americkém závodě BMW15.9.2015 Energetické využití odpadů je jednou z důležitých oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015 závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá, je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|